· 

Wapens tegen terroristen

Heb je er ook zo genoeg van om steeds weer in de hoek gedreven te worden door die pestkop van een collega, door die lastige medewerker of die veeleisende baas?

Neem dan de volgende antiterroristische maatregelen!

 

 

Ze komen voor: verbale terroristen.

In persoonlijke relaties, maar zeker ook op het werk. Het zijn de types die altijd de macht veroveren, met hun grote mond en intimiderende optreden. Ze weten hun ‘gesprekspartners’ zo te bespelen dat deze aan het kortste eind trekken en tandenknarsend hun nederlaag moeten inslikken. Wie dat gedrag zat is, kan zich bedienen van de volgende wapens ( die de terroristen ook regelmatig gebruiken).

 

foto: erda-estremera-z9syOg3TAqY-unsplash

👉1. Geef je bek een duw!

De verbale pestkop neemt nooit een blad voor de mond, en het wordt nog getolereerd ook. Geef hem een koekje van eigen deeg! Pleeg niet langer censuur op je gedachtewereld, maar denk: Wat hij/ zij kan (zeggen), kan ik ook

 

👉2. Wees niet bang voor ruzie

Ga het conflict niet uit de weg, en wees vooral niet de eerste die het bijlegt. Ik noem zo'n reactie weleens gekscherend 'bukken terwijl er niemand slaat'

 

👉3. Geef de ander gelijk en doe er een schepje bovenop

Beaam volmondig wat de pestkop voor kwaads over je zegt,  en overdrijf dat nog eens flink. Je kan provocatief werken en e.e.a. dramatiseren, daar dan zelf weer intens van gaan genieten. Zo wordt de aanval gepareerd en in je eigen voordeel beslist

 

👉4. Negeren en uitdoven

Reageer niet overal op; wie niet ingaat op provocaties laat ze een zachte dood sterven. Het helpt om deze tactiek ook nog eens luid en duidelijk aan te kondigen. Hallo Hans, ik ga niet meer op dit gesprek, zin in koffie?!

 

👉5. Humor

Niets is erger voor de verbale terrorist dan het gevoel te krijgen dat hij niet serieus wordt genomen

 

👉6. Blijf aan de oppervlakte

Slachtoffers van verbaal terrorisme maken vaak de fout zich teveel bloot geven. Hou je zielenroerselen voor jezelf; praat slechts over ongevaarlijke onderwerpen

 

 

👉7. ‘Zeg jij het maar’

Dit is de techniek van het meebewegen: je gaat mee met de redenering van de ander en het lijkt of je je onderwerpt. Maar in feite doe je niet meer dan die ander de verantwoordelijkheid voor de oplossing van het probleem in de schoenen schuiven, onder het motto: Als jij toch alles beter weet, dan mag jij ook zeggen hoe het moet

 

 

👉8. Stap gewoon op

Soms is het omwille van de goede zaak beter om letterlijk afstand te nemen, en in een later stadium weer verder te onderhandelen. Dit heeft meestal een sterk verrassingseffect en biedt nieuwe ruimte om op een betere, meer respectvolle manier met elkaar te praten.

 

                                                                                                                                                                                                     foto: chase-baker-yvb8NrIhIFI-unsplash



TEAMCOACHING

In veel (zorg)organisaties verdwijnt er energie en tijd in gebrekkige communicatie en strijdige belangen. Er is sprake van eilandjes en wij-zij denken. Dat gaat direct ten koste van de klant en de te behalen resultaten. Bovendien heeft het een negatieve impact op ieders werkplezier en motivatie.

 

Goede samenwerking is daarom cruciaal. Ook al zijn ieders persoonlijke kwaliteiten nog zo goed, dat betekent nog niet dat het resultaat of de kwaliteit optimaal is. Inzicht in elkaars kwaliteiten en rollen is nodig. Net als goede communicatie, heldere taakverdeling en het managen van verwachtingen.

 

Van individuen teams maken!

Met teamcoaching kan een groep professionals transformeren in een echt team. Een team dat in staat is om constructief om te gaan met conflicten en verschillende belangen. Een team dat elkaar op een positieve manier aanspreekt. Een team dat gezamenlijk verantwoordelijkheid neemt voor het beoogde resultaat en daar met energie en bevlogenheid aan werkt.

 

Bent je op zoek naar een programma dat zich uitsluitend richt op individuele en samenwerkende medewerkers?

 

Sinds ruim twintig jaar begeleid ik  specialisten en leiders op het gebied van persoonlijk leiderschap en samenwerking. Wat mij drijft is de overtuiging dat gezonde, gelukkige en goed functionerende medewerkers cruciaal zijn voor onze organisaties. En dat aandacht voor de mens daarom heel hard nodig is. 

 

Ben je als leider of  specialist op zoek naar meer innerlijke rust, meer energie en werkplezier?

 


bron: comsupport trainingscentrum