· 

Aanspreken zonder af te rekenen

Bloed irritant vind ik dat. Noa is onze Duitse staande korthaar, ook wel een hond met een typisch karakter, een stalen neus, en oren vol bananen. Elke zondag sta ik op een tochtig landweggetje, met een prachtige beek en 3 bosjes, kou te lijden. Me te verbazen over de kracht van de trainers. En mijn eigen kansloze baasjes zijn in deze honden wereld.

Hoe doen ze dat!

 

Iets met … zeg vaker “ja”?

 

De trainer omschrijft het als volgt. ‘We benadrukken het positieve, niet het negatieve, we besteden veel aandacht aan het dier wanneer het doet wat we van hem vragen en het zijn taak goed verricht.’ 

‘Dat klinkt logisch zeg ik, ‘maar wat doe je als hij niet doet wat je zegt of hij doet het niet goed?’

 

‘We negeren wat hij fout deed en richtten zijn aandacht onmiddellijk op iets anders.’

Roberts een andere honden eigenaar reageerde als volgt: Wat bedoel je precies met negeren’? 'Ik bedoel…’

‘Als een van mijn mensen iets verknoeid’, onderbrak Robert haar opgewonden, ‘dan kan ik het me niet veroorloven de andere kant op te kijken. Als een van mijn dochters haar huiswerk niet doet of haar broer zit te jennen, negeren mijn vrouw en ik dat echt niet!’

 

 foto Unsplash: octavian-dan-iY6QMkP66mI-unsplash

Leren van de hondentrainer

‘Dus’, zei marjet (de trainert;-) rustig, ‘Als je Mensen op het werk of je kinderen thuis iets doen wat je niet bevalt, besteed je daar veel aandacht aan.’

- ‘Reken maar!’

‘Je vertelt ze waarschijnlijk dat het je niet aanstaat wat ze doen en je waarschuwt ze dat ze het niet weer moeten doen.’

‘He’, schoot Robert in de verdediging, ‘Dat is toch mijn taak als manager? en is dat niet wat elke verantwoordelijke ouder moet doen? Marjet haalde haar schouders op. ‘Je zegt het. Maar ik vraag me af of dat manier is om vertrouwen op te bouwen, op het werk of thuis.’

 

Robert kijk haar verrast aan. ‘Tja, nu je het zo zegt’, zei hij, ‘Ik denk het niet. Dat is meer negatieve benadrukken.’

Marjet knikte. ‘Het is belangrijk je daar bewust van te zijn. Wij hebben van de honden geleerd, dat als ze weinig aandacht besteden aan wat ze fout doen maar juist veel aan wat ze goed doen, ze steeds vaker het goede gedrag gaan vertonen.'

‘Dus wat je eigenlijk zegt, is dat “aandacht geven” de kern van de zaak is.

 

Potverdikke, Is is dit nou een les voor de hond of voor mij?’

 

karsten-winegeart-NE0XGVKTmcA-unsplash

Mens of diermanagement?!

Dieren voelen verbazingwekkend goed aan wat er van hem wordt verwacht. Zij willen aan die verwachting voldoen, net zoals mensen. Wees nooit verbaasd als een dier doet wat je vraagt, ook al vraag je het voor het eerst. Honden hebben ons geleerd altijd het onmogelijke te verwachten, dat helpt ons meer dan het dier. Als je geen respons krijgt, betekent dat dat wij meer moeten leren, niet de honden.

 

‘Ik denk dat de meeste mensen hun medemensen, laat staan en huisdieren en andere beesten, niet het respect en begrip geven dat jij beschrijft': zegt Robert. ‘Ik in elk geval niet. Geen wonder dat deze honden zulke prima prestaties verrichten! Het zou heel goed zijn voor mijn carrière als manager, echtgenoot en vader als ik zo'n doordachte en respectvolle filosofie zou kunnen toepassen in mijn relaties. Maar dat is wel een hele klus.’

‘Reken maar!’ zei Marjet meelevend.

 

Robert beet op zijn lip en toen zei hij: ‘Ik snap dat stuk van ergens aandacht aan besteden. Maar ik snap nog steeds niet dat deel van het negeren van ongewenst gedrag.’

 

De tips die ik tot nu toe heb opgeschreven zijn:

🐕‍🦺 Bouw aan vertrouwen

 

BENADRUK HET POSITIEVE

Bij fouten: richt de energie op iets anders!

4 soorten reacties

Geen reactie

Negatieve reactie

Ombuigen

Positieve reactie

 

Aanspreken zonder af te rekenen hoeft helemaal niet zo moeilijk te zijn. Het is gewoon een kwestie van doen en jezelf onderweg af en toe belonen. Dat mag zelfs met een vies hondenkoekje.

 

Zorg voor feedback en blijf sleutelen, verfijn je doelen naarmate je leert en je ontwikkelt.

 

Je kan ook Bokito blijven...

Je kan natuurlijk als een roofdier met je mensen om blijven gaan..

 

Wie niet groot is moet slim zijn: een boommierensoort uit de Amazone (Allomerus Decemarticulatus) vangt grote insecten met zelfgebouwde hinderlagen.

 

 

De vleesetende mieren gebruiken de schimmeldraden en haren van de planten waarop ze leven om een platform met gaten te weven. Ze verbergen zich onder het platform en wachten tot er een insect op landt. Dan slaan ze toe: de mieren grijpen de poten van het insect en trekken die door de gaten. Het slachtoffer kan geen kant meer op en valt ten prooi aan honderden giftige beten.*

 

                                                                                                                                                                                                                                    foto: Unsplash, Kelly Sikkema


Wilt u uw organisatie versterken op het gebied van wendbaarheid, waarde gedrevenheid of het realiseren van continu verbeterde teams, dan bent u bij ons aan het juiste adres!

 

Hoe wij u helpen deze doelen te bereiken?

Wij coachen organisaties om zich te ontwikkelen tot wendbare, doelgerichte samenwerkingsverbanden. Daartoe ondersteunen en adviseren we bij organisatie- en leiderschapsontwikkeling. Onze focus is een gezamenlijke blik op zowel waarde creatie als op menselijke interactie en de samenhang daartussen.

 

Onze team coaching richt zich op het teams helpen optimaal bij te dragen aan de klantwaarde waar de organisatie voor (be)staat.

 

Wij bieden een palet aan trainingen en opleidingen met een voorkeur voor maatwerk. Bent u bijvoorbeeld op zoek naar versterking van samenwerkingscompetentie of leiderschap? Zou u uw organisatie willen leren om Agile, Scrum of Lean toe te passen? 

 

Boek hier je vrijblijvende kennismakingsgesprek!

 

 

Dare! brengt graag mens én organisatie in beweging!


Bron * de Volkskrant