· 

Samenwerken kan een optie zijn!

Was er zondag zo klaar meer, hoppa, sportcoach benaderen en op naar een hardloopdoel voor 2022.

 

Klaar met bankhangen, de chips door de week en de pondjes zacht zoete drop die binnen 3 dagen aan de binnenkant van mijn lijf zitten i.p.v. in et doosje.

3minuten in de mond, 3 maanden op de kont.

Is het een paard, is het een olifant nee, het is Ina na Corona incl. zadeltassen voor 2 weekendtassen. Mild zijn naar jezelf is een gave😉

 

Mooi voorbeeld hoe leiderschap werkt zag ik afgelopen zondag tijdens de hondentraining. De opdracht: ‘Laat je hond met de achterpoten op een krukje plaatsnemen’

Simpele opdracht, veel baasjes druk met koekjes en commando’s naar de hond. En de hond alleen maar aandacht voor het koekje, na 28 diverse commando’s:

‘op, zit, terug, voor, kom dan, neeeeeheee achterpoten, zit, over, kom erop, Noaaaaaaaa, zit enz.

Hond in error, baasje in chaos.

 

De ander meenemen in de wensen van jouw hoofd is nog altijd een uitdaging op zich. Niet alleen tijdens een hondentraining maar ook in je team én in je relatie.

 

foto: josh-durham-Bpp0iwosSWc-unsplash (2)

Is het dan discipline, motivatie of aandacht?!

👉Discipline

Om elke dag fit aan de start (van de dag) te staan, moeten we goed voor onszelf zorgen. Klaar om weer een topprestatie te kunnen leveren! Discipline is hierbij het codewoord. Nachtenlang doorzakken in de kroeg, weinig slaap en slechte voedingsgewoonten hebben een destructieve invloed op ons lichaam, geest en onze mate van presteren. Topsporters weten dit als geen ander. Ze beschikken over een enorme discipline, die elke dag weer wordt ingezet voor training, oefeningen en ontwikkeling. Om beter te worden, hun talent te ontwikkelen en focus te behouden. 

 

Ben jij ‘s ochtends klaar voor de start? 

 

Discipline is een belangrijke eigenschap, die het karakter van een echte toppresteerder kenmerkt. Echter, het hebben van discipline is één ding. Bij discipline spelen motivatie, wilskracht en daadkracht een grote rol. En dan is er nog de vraag: “Hoe kun je je discipline vasthouden?” Dat lukt door te weten waarvoor je het doet, met behulp van de volgende succesmethodes. 

Visualiseer je topprestatie

Visualiseren is het denken in een plaatje, of eigenlijk een film. Je haalt een levendig beeld in je hoofd van hoe het zou zijn als je je doel behaald hebt. Visualiseer je doel tot in de diepste details en gebruik hierbij al je zintuigen. Beschrijf wat je ziet, voelt, hoort, ruikt en/ of proeft. Zie jezelf op dat podium staan en dé beker in ontvangst nemen. Zie jezelf die megadeal binnenhalen. Blijf de film constant afspelen in je hoofd. Focus nóg meer op het beeld als je te maken krijgt met uitdagingen of tegenslagen. 

Dus mijn hardloopdoel is de marathon van New York rennen in 2023, met alle energie en vibes die je voelt als je door Central Park de laatste meters mag maken!!

 

Focus op milestones 

Als een voetbalclub zichzelf ten doel heeft gesteld om wereldkampioen te worden, focussen zij zich als eerst op de voorafgaande wedstrijden. Het is namelijk moeilijk om focus te ontwikkelen op een finale die pas over vier maanden is. De wedstrijden die gespeeld en gewonnen moeten worden om in de finale te komen, zijn de milestones. Elke behaalde milestone brengt hen een stap dichterbij het doel en dit tussentijds behaalde succes wordt over het algemeen goed gevierd.

 

 De stappen naar succes: 

1. Benoem concreet je doel. 

2. Zet de te behalen milestones uit in tijd

3. Vier de behaalde milestones. 

4. Concentreer je vervolgens weer op de volgende stap

Met deze methode van werken behoud je je focus, motivatie en discipline!

 

foto Unsplash: spencer-bergen-uEQkwlI6Mzk-unsplash

👉Motivatie

Wie we zijn en hoe we ons daarbij voelen hangt voor een flink stuk af van de werkvloer én van onze verhoudingen met de collega's. Wat maakt arbeid efficiënt en wat maakt mensen gelukkig op en in hun werk? En hoe kunnen we die twee combineren?

 

Onderzoek naar burn-out dat dateert van lang vóór de economische crisis tonen duidelijk aan dat een werk gerelateerde depressie niet het gevolg is van te hard werken en te hoge arbeidsdruk. Maar van de manier waarop het werk georganiseerd wordt en vooral van de bijbehorende sociale verhoudingen. Gebrek aan respect en waardering behoort tot de belangrijkste oorzaak van burn-out.

 

Jaren later kreeg ik zowel een bevestiging als een uitbreiding van deze vaststellingen in een Ted talk van Daniel Pink over motivatie op de werkvloer.

 

Uiteindelijk gaat het over de onderlinge relaties. Hoe vaak heb jij niet in een vergadering gezeten, al dan niet als voorzitter, waarbij je ziet dat deelnemers aan het multitasken zijn? En hoe vaak wordt er iets van gezegd? 

 

foto Unsplash: kelli-mcclintock-QFKMeRCHb8w-unsplash

👉Aandacht

(On)bewust doet het iets met de relatie en ontstaat er twijfel of er wel echt geluisterd wordt. En niet toevallig: uit het Intermediair Lezersonderzoek 2019 blijkt dat op de lijst met meest genoemde kritiek over leidinggevenden ‘Mijn manager luistert niet goed’ de absolute nummer één is, zowel bij mannen als vrouwen met gemiddeld 46%. 

 

Luisteren = Aandacht = Verbinden 

Niet goed luisteren kan verschillende oorzaken hebben: je bent vooral zelf aan het woord, je doet twee dingen tegelijk, je doet alsof je luistert en denkt ondertussen aan andere dingen, et cetera. Het is dus goed om te weten dat medewerkers het waarderen als er naar ze geluisterd wordt, ze merken het ook echt! Dit is dan ook een belangrijke eigenschap van een leidinggevende, waarbij een vertrouwensbasis essentieel is.

 

foto Unsplash: elena-mozhvilo--Yi5q0fmrbY-unsplash

De 4 A’s

Als leidinggevende kun je jezelf trainen door tijdens gesprekken met mensen vast te houden aan de 4 A’s: 

1. Accepteren zonder oordeel 

Dit wil niet zeggen dat je het eens moet zijn met wat de ander zegt, of dat jouw oordeel niet deugt. Je zet jouw mening echter bewust opzij en gaat het gesprek aan met de ander. 

Dit is voor veel leidinggevenden de moeilijkste van de 4 A’s: oordelen doen we immers allemaal in een split second, dat gaat vanzelf! 

 

De kunst is dus om, als iemand je iets vertelt in een gesprek, jouw interne oordeel (‘waarom maak je je zo druk’, ‘doe gewoon’, ‘regel het zelf even’ en ga zo maar door) te laten varen en nieuwsgierig te blijven. 

 

2. Aansluiten bij het verhaal van de ander 

Als het je lukt om te accepteren zonder te oordelen, lukt het je ook om daadwerkelijk aan te sluiten bij de ander. Dat doe je door tijdens het gesprek in te spelen op wat je hoort, ziet en voelt. Het aloude LSD (Luisteren, Samenvatten en Doorvragen) werkt nog steeds, we doen het alleen te weinig.

Hoe vaak reageren collega’s niet met hun eigen ervaringen, als je bijvoorbeeld tijdens de lunch zegt: “Ik ga op vakantie naar Barcelona.” Grote kans dat iemand zegt “Oh, dat is leuk, daar ben ik vijf jaar geleden geweest” of “Ik ga dit jaar naar Berlijn”, et cetera. 

Doe jij dit ook? Probeer dan eens eerst drie vragen te stellen als iemand iets zegt, in plaats van zelf te gaan zenden. Succes gegarandeerd en een goede oefening voor gesprekken met je medewerkers op basis van de 4 A’s. 

Oh ja, bij doorvragen helpt het als je vooral open vragen stelt. Wees nieuwsgierig en creatief in je vraagstelling. Hierdoor krijg je veel informatie die je anders niet had gehoord en de ander voelt zich gehoord en gezien, ook niet onbelangrijk. 

3. Aandacht hebben, volledig aanwezig zijn 

Voor het hebben van een goed gesprek is 100% aandacht voor de ander essentieel. Aanwezig zijn in het hier en-nu en niet volop in je hoofd lopen malen over andere zaken. Als je merkt dat dit wel het geval is, benoem dan eerst wat je bezighoudt of schrijf het van je af en ga pas daarna het gesprek in, even een reset dus. De ander zal zo ervaren dat je belangstelling toont en tijd neemt

4. Authenticiteit, jezelf zijn 

De vierde A is wellicht de belangrijkste: blijf jezelf en blijf echt in alles wat je doet! Als je doet alsof je aanwezig bent, als je doet alsof je interesse hebt, dan ben je een trucje aan het doen. Dat heeft de ander direct feilloos door. Ontwikkel dus je gespreksrepertoire op basis van de 4 A’s, ga oefenen en maak het eigen op een manier die bij jou past. Je zult zien dat je met regelmaat aan het einde van een gesprek een glimlach ontdekt. 

Eén van de grootste complimenten die je iemand kunt geven, is het geven van volledige aandacht 

👉Benut je zintuigen

Een laatste belangrijk onderdeel voor het met aandacht leidinggeven is het inzetten van al je zintuigen. Benut ze tijdens je gesprekken.

 

Er ligt vaak veel nadruk op “Wat hoor ik?” maar je kunt ook veel met “Wat zie ik?”, door op lichaamstaal, emoties en gedrag te letten. Ook “Wat voel ik?” is een vraag die kan dienen als interne spiegel maar ook bij het signaleren van wat je voelt bij de ander, zoals spanning, plezier, angst en woede. 

 

Door je bewust te zijn van jouw waarnemingen en ze tijdens gesprekken te benutten krijg je meer diepgang, laat je ook nu zien dat je aandacht hebt voor de ander en vaak help je de ander bij het verwoorden van zijn eigen emoties. 

 

Daardoor maak je écht verbinding en dat is precies wat je nodig hebt om te kunnen inspireren.

 

Niemand gaat uit zichzelf met de achterpoten op een krukje zitten, toch?!

 

foto Unsplash: edi-libedinsky-1bhp9zBPHVE-unsplash

In veel organisaties verdwijnt er energie en tijd in gebrekkige communicatie en strijdige belangen. Er is sprake van eilandjes en wij-zij denken. Dat gaat direct ten koste van de patiënt/ klant en de te behalen resultaten. Bovendien heeft het een negatieve impact op ieders werkplezier en motivatie.

 

Goede samenwerking is daarom cruciaal. Ook al zijn ieders persoonlijke kwaliteiten nog zo goed, dat betekent nog niet dat het resultaat of de kwaliteit optimaal is. Inzicht in elkaars kwaliteiten en rollen is nodig. Net als goede communicatie, heldere taakverdeling en het managen van verwachtingen.

 

Met teamcoaching kan een groep professionals transformeren in een echt team. Een team dat in staat is om constructief om te gaan met conflicten en verschillende belangen. Een team dat elkaar op een positieve manier aanspreekt. Een team dat gezamenlijk verantwoordelijkheid neemt voor het beoogde resultaat en daar met energie en bevlogenheid aan werkt.

 

Eigenlijk doe ik niets anders dan de verbinding herstellen.”

Sinds ruim twintig jaar begeleid ik specialisten en leiders op het gebied van persoonlijk leiderschap en samenwerking. Wat mij drijft is de overtuiging dat gezonde, gelukkige en goed functionerende medewerkers cruciaal zijn voor onze organisaties. En dat aandacht voor de mens daarom heel hard nodig is. 

 

Ben je als leider of  specialist op zoek naar meer innerlijke rust, meer energie en werkplezier?


Bron CMI: E-book-Leidinggeven-met-een-glimlach (1).pdf/ Voor het leveren van topprestaties

You tube Daniel Pink the puzzle of motivation