· 

Muis in een doolhof

Na een kleine 3 maanden wordt Leo toch zenuwachtig.

 

De verwachte financiële verbeteringen blijven uit. Wat moet hij nu? Hij heeft er toch alles aan gedaan!? Hij maakt zich zorgen en paniek ligt op de loer. Moet hij nu weer een reorganisatie gaan doorvoeren? Had hij het dan toch verkeerd? Het team begint te vermoeden dat Leo niet tevreden is met het functioneren van de afdeling. Ze worden zenuwachtig, maar maar blijven met elkaar in gesprek en gaan naar Leo met hun zorgen.

 

Geen resultaten, geen succesvol team. In deze blog benadrukken we hoe belangrijk het is om optimale resultaten te bereiken. Daar gaat het uiteindelijk om. Hoe pak je dat aan? Wie is waar verantwoordelijk voor? Hoe vergroot je de resultaatgerichtheid van je team, zowel inhoudelijk als qua ontwikkeling? En wat doe je als resultaten uitblijven? Succesvolle teams halen de meeste energie en verbindende kracht uit samenwerken aan en het behalen van optimale resultaten. Denk maar aan de gezamenlijke kracht, adrenaline en het vertrouwen voor sportteams als ze richting goud gaan. Het spettert van hen af en zet de omgeving ook in vuur en vlam. En als de overwinning behalen dan…

 

                                                                                                                                                                                               foto: nick-fewings-2qXNT7LMfpY-unsplash

Muis in een doolhof

Friedman en Förster organiseren een experiment. Een groep studenten krijgt een tekening van een muis in een doolhof. Het muisje moet eruit en aan de student wordt gevraagd een route te tekenen die het muisje kan volgen. Dus studenten krijgen, willekeurig verdeeld, één van twee varianten op het probleem. In één geval wordt het muisje naar de uitgang gelokt met een enorm stuk kaas: een positieve, nurturance-seeking prikkel. In het andere geval zweeft er een uil boven het doolhof en moet het muisje eruit om zich te kunnen verschuilen voor de uil: een negatieve, security-seeking prikkel.

Creativiteit

Nadat de studenten en het probleem hebben opgelost, worden ze getest op creativiteit. Wat blijkt: de studenten met de uil in bewustzijn doen het meer dan 50% slechter dan de studenten met het stuk kaas voor ogen.

Onze Noa doet het in de jachttraining ook beter op beloning in de vorm van kaas, dan een lullig hondensnoepje van de Lidl.

 

 

Friedman en Förster tonen in een onderzoek bovendien aan, dat deze verschillende perspectieven niet alleen bepalen of de studenten creatief zijn, maar ook welke onderliggende mechanismen (fundamental cognitive processes) worden geactiveerd.

 

Waar het op neerkomt is dat, met de uil in het achterhoofd, delen van het geheugen geblokkeerd raken en niet beschikbaar zijn om in te zetten In het denken. Bovendien wordt het lastig om het geheel nog te onderscheiden van de delen.

 

In de praktijk betekent dit dat negatieve perspectief de creativiteit dempt, omdat ideeën niet zomaar beschikbaar zijn. Betrokkenen kunnen bomen en bos niet meer onderscheiden: ze gaan zeuren over details, en kunnen daar niet goed mee ophouden.

 

                                                                                                                                                                                               foto:  sharon-mccutcheon-TZZwC_xsClY-unsplash

Creativiteit

Uiteindelijk bepalen de resultaten die je team neerzet, de meerwaarde en het bestaansrecht van het team.

Zonder succesvolle resultaten kost een team meer energie dan het oplevert en creëert dat op de lange termijn zijn eigen ondergang. Dus hoe goed teamleden het ook met elkaar kunnen vinden, als ze slecht presteren, is het geen succesvol team.

 

Een stevig werken aan de collectieve team resultaten zorgt voor volharding tot de eindstreep. Jij zult je team zo moeten coachen dat ze ontwikkelingsgericht en systematisch te werk gaan en continu de resultaten volgen, evalueren en bijsturen.

 

Zorg dus dat de steeds duidelijkheid is over het volgende:

  • Welke resultaten willen we neerzetten?
  • In hoeverre zijn de resultaten nu bereikt?
  • Wat zijn de ontwikkelingen en zichtbare kwaliteiten?
  • Wat moet er nog gebeuren om het goed af te ronden?
  • Wat is er al en hoe kunnen we dat meer uitbuiten?
  • Wat ontbreekt nog ontevreden te kunnen zijn over het resultaat?
  • Wat zijn de consequenties als het resultaat niet meer behaald wordt, en voor wie?

 

 

                                                                                                                                                                                             foto:  my-life-through-a-lens-bq31L0jQAjU-unsplashh

Wilt u uw organisatie versterken op het gebied van wendbaarheid, waarde gedrevenheid of het realiseren van continu verbeterde teams, dan bent u bij ons aan het juiste adres!

 

Hoe wij u helpen deze doelen te bereiken?

 

Organisatiecoaching Teamcoaching Training en opleiding

Onze team coaching richt zich op het teams helpen optimaal bij te dragen aan de klantwaarde waar de organisatie voor (be)staat.

 

Wij bieden een palet aan trainingen en opleidingen met een voorkeur voor maatwerk. Bent u bijvoorbeeld op zoek naar versterking van samenwerkingscompetentie of leiderschap? Zou u uw organisatie willen leren om Agile, Scrum of Lean toe te passen? 

Wij bespreken graag de mogelijkheden.

 

Dare! brengt graag mens én organisatie in beweging!

 

Organisatiecoaching                   Teamcoaching                             Training en opleiding


bron: Hoe coach ik mijn team en  het team zichzel/ Joost Crasborn, Leiderschap in beeld, Stance Rijpma