· 

Ach, laat maar, zo belangrijk is het nu ook weer niet.

Menno is een vakspecialist in een ondernemersgroep met dertig ondernemers. Hij spreekt met diverse bestuursleden en de OR en doet ook nog aan mantelzorg. Maar de mensen die nauw met het samenwerken zien een andere kant. Menno staat bekend om zijn vlijmscherpe tong. Hij is veeleisend en ‘brandt mensen regelmatig tot de voeten af’.

 

Sommige medewerkers en leidinggevende in zijn nabijheid gaan na verloop van tijd op zoek naar een andere werkplek. Twee collega’s zitten thuis, volgens hen een direct gevolg van een conflict met Menno. Iedereen praat erover met iedereen, maar niet met Menno. Zijn collega’s niet en ook het management niet.

 

bron foto: Burning man sculture inner child, Alexandro


Zijn succes, drive en krachtige persoonlijkheid dwingen respect af. Mede daardoor is Menno nog nooit door iemand gecorrigeerd. Niemand heeft Menno verteld dat zijn gedrag onprofessioneel, oncollegiaal en onacceptabel is. Nooit een duidelijke grens gesteld: tot hier en niet verder. Dat niet stellen van grenzen, ‘we zijn te lief voor elkaar’ of ‘we houden elkaar de hand boven het hoofd’, komt veelvuldig voor binnen teams en organisaties. Met als gevolg veel ellende, zowel voor de individuele medewerkers als voor de organisatie. De sfeer, de effectiviteit, het werkplezier en niet in het minst, de kwaliteit van de dienstverlening komen flink onder druk te staan. Naast het stellen van grenzen is ook het elkaar feedback mogen geven belangrijk is een groep.

‘Ik ben bang dat het ruzie wordt, daar zit ik niet op te wachten’

 

‘Ik heb van mijn collega geleerd dat er in elk team wel een emmer stront staat. Je moet weten waar die staat en er dan met een grote boog omheen lopen’

 

'Ik vind dat ik iemand pas feedback mag geven als ik zelf alles goed doe. Dus komt het er niet van.’

 

‘Wie ben ik om collega’s aan te spreken die hier al veel langer zitten dan ik?

Foto Unsplash: Obie Fernandez


HOE DAN?

Maak van feedback een echt gesprek! Een feedback gesprek bestaat uit 3 stappen:

 

IK

Beschrijf het gedrag van de ander en vertel wat het met je doet. Hou het concreet, kort en bondig. Blijf niet praten uit angst voor de reactie.

JIJ

Geef de ander de ruimte om te reageren op de feedback. Vraagt hij of herkent hij wat je zegt en geef wanneer nodig nog een voorbeeld

WIJ

Kijk met elkaar wat jullie gesprek betekend voor de toekomst. Maak er een echt uitwisseling van. Ga in op wat de ander zegt en stel vragen. Houd de relatie open en wees respectvol. Bedenk samen een oplossing of maak eventueel een vervolgafspraak.


De Tipje van de Feedbacksluier😉

  • Bereid je voor: wat wil je zeggen en waarom. Weet ook wat je feedback over jou zegt?
  • Stel je gelijkwaardig, positief en toekomstgericht op.
  • Overval iemand niet, vertel van tevoren waar je het over wilt hebben
  • Zorg voor rust en ruimte om ongestoord te kunnen praten
  • Zeg ik en niet ‘wij vinden allemaal dat…’
  • Geef feedback één-op-één en niet in de groep
  • Geef feedback persoonlijk, vermijd mail of tekstberichten. Bellen is mogelijk een alternatief als je iemand langere tijd niet zult tegen komen op de werkvloer

"Om te kunnen zeggen dat je af en toe onzeker bent, heb je een boel zelfvertrouwen nodig” 

 

En als het dan zowaar een goed gesprek mocht zijn dan kan je ook eens op zoek naar een compliment voor de ander. De hele dag citroenen eten samen maakt het leven behoorlijk zuur!

 


Sparren?

Zit je in een lastige periode waarin zaken niet goed lopen en wil je hierover sparren? Zodat je begrijpt wat er speelt en je er iets aan kunt doen? Dat kan. Kijk even naar wat ik je kan bieden.