· 

Ja maar, dat samenwerken moet dat leuk zijn?

Laatst werd ik door het management van een grote organisatie ingehuurd met de vraag of ik de mensen op de werkvloer effectiever & communicatiever kon maken.

Hoppa, Twee dagen vaardigheden oefenen, beetje rollenspel en creatieve opdrachten en klaar is Kees en het team, dacht men.

Eenmaal in de training was er direct duidelijk. De meeste zaten met hun armen over elkaar achterover geleund in de zaal. Sceptische blikken en bij navraag was het al snel duidelijk. Voelt toch als wantrouwen dat zij door het management op deze training werden gestuurd om te leren communiceren; men vond dat het management eigenlijk zo'n cursus nodig had.

Ahaaaaaaaaaaa

Hier had ik te maken met een cultuur waar enorm veel weerstand en wantrouwen aanwezig was. En het was duidelijk dat ik dat niet in twee dagen kon oplossen met wat feedback oefeningen. Hoe fijn zou dat zijn, kom ik aan met m'n toverstafje en Superwomancape.

Al in de eerste kennismakingsronde had ik diverse ‘ja-maars’ opgevangen. Ja maar… Dat kan bij ons niet, ja maar.. Dat krijgen wij er nooit doorheen, ja maar…. We hebben geen eigen budget, ja maar… We hebben daar geen stem in. Of nog erger: iemand zei: ja maar… ik zeg dat niet, want dat kan weer tegen me gebruikt worden.'

Allergie tot in m'n kleine teen.

 

foto: narinder-pal-Vv0oZQ_v48Y-unsplash

Omgaan met weerstand is een kunst

Eén ding is duidelijk: er tegenin gaan heeft weinig zin. Dat is net zoiets als gas geven met een auto waarvan de wielen vastgelopen zijn in een modderpoel. Het wordt alleen maar erger.

Ik voelde de neiging heel hard te gaan werken en mijn best te gaan doen om ze voor me te 'winnen' maar wist tegelijk dat dat geen zin had.

Dus legde ik de boel stil en begon een gesprek over de weerstand die ik ervoer. Dat was een openbaring, want nu konden de deelnemers ineens het verhaal kwijt waarmee ze in hun maag zaten.

Nee leren zeggen

Soms moet je - als je leider wilt worden in je eigen leven - voor jezelf opkomen en ‘nee’ verkopen.

In mijn trainingen krijg ik vaak te maken met mensen die dat willen leren. Ze hebben in de gaten dat altijd maar ingaan op de behoefte en eisen van anderen hen van hun pad of doel afhoudt en sterker nog: hen vasthoudt in een patroon dat hun persoonlijke ontwikkeling dwarsboomt.

Of ze krijgen een zalige burn-out, het is even opperdepop.

Ze laden extra werk op zich omdat ze bang zijn afgekeurd of afgewezen te worden. Ze zeggen ja tegen nog meer werk op hun bureau, terwijl het van binnen ‘nee’ schreeuwt.

Ze negeren daarbij een eigen behoefte aan innerlijke stem. Ze zeggen: ‘Oké, ik zal het wel doen’, en dat zeggen ze om de ander, de leidinggevende, de partner te pleasen, om de harmonie te bewaren of uit enorm verantwoordings gevoel. Ik zeg: 'Goed bezig!'

 

Maar als het inspelen op de behoefte van andere ten koste gaat van wat ze zelf zouden willen, wordt het nee leren verkopen.

 

Met nee zeggen laat je jezelf zien. Je zegt daarmee: nu ben ik aan de beurt.

Hoo stop, dit gaat ten koste van mezelf.

 

foto: braxton-apana-RI0rzIlO-10-unsplash

Agressief Assertief worden

De weerstand om de bewuste taak op je te nemen voel je diep in jezelf. Je baalt ervan en je doet het toch.

Waarom? Natuurlijk moeten we als we samenwerken met anderen onze eigen behoeften af en toe wegcijferen en dingen doen die minder leuk zijn, maar als het een patroon wordt hebben we niet meer toekomen al wat we het liefst en het best kunnen komen moeten we opstaan voor onszelf. Assertief leren zijn betekent jezelf bekrachtigen en bevestigen wie je bent en wat je wilt.

Daarmee is een assertieve houding de meest spirituele attitude die Je kunt aannemen. Dat heeft niets met agressiviteit of egoïsme te maken, maar je grenzen aangeven en je herinneren wat de bedoeling is (het hogere doel).

👉Test je assertiviteit

Pak een pen of open een kek leeg document, geef eens eerlijk antwoord!

 

DE KEUZE IS REUZE: ANTWOORD MET           JA|NEE

 

  1 Ik durf het tegen mijn manager te zeggen als ik te veel werk heb.

  2 Ik zal hulp vragen als ik dat nodig heb.

  3 Ik durf mensen aan te spreken als hun gedrag mij stoort. 

  4 Ik durf het te zeggen als iemands sigarettenrook mij stoort. 

  5 Ik vind het gemakkelijk om een praatje te maken met een onbekende. 

  6 Ik durf nee te zeggen als men mij iets onredelijks vraagt. 

  7 Ik geef in een groep gemakkelijk en overtuigd mijn mening. 

  8 Ik durf nee te zeggen tegen een uitnodiging waar ik geen zin in heb. 

  9 Ik durf iemand aan te spreken (bijv. over een onaangename lichaamsgeur). 

10 Ik zeg er iets van als iemand voordringt in de winkel.

11 Ik zeg er iets van als men mij stoort in mijn werk. 

12 Ik durf vrienden te vragen wat ze van me denken. 

13 Ik ben een gangmaker op feestjes.                  

14 Ik weet direct wat ik moet zeggen in gesprekken.       

15 Ik geef in een groep gemakkelijk antwoord op onverwachte vragen. 

16 Ik zeg in gezelschap meestal als eerste iets.        

17 Ik vind het gemakkelijk om opslag te vragen aan mijn leidinggevende. 

18 Ik durf in een groep om uitleg te vragen bij onduidelijkheden. 

19 Ik durf als ik te laat kom gerust vooraan te gaan zitten in een groep.       

20 Ik zeg er iets van als men in de bioscoop tegen mijn stoel schopt.

21 Ik voel me redelijk op mijn gemak als ik voor een groep moet spreken.

22 Ik zeg er iets van als een ander mij ongewenst onderbreekt in een gesprek.

 

foto:  richard-stachmann-W8zutDImFoc-unsplash

Stop met teambuilding ga voor Building Teams!

Ben je een heisessie-hater/ klaar met samen bomen knuffelen en kneuterige spelletjes spelen met je collega's?

Weiger je nog langer deel te nemen aan oeverloos geleuter over onzichtbare gevaren in de onderstroom? 

 

Tuurlijk gaat het ergens om teamrelaties maar zijn ze nou echt de oorzaak van een slecht presterend team? Gaat het veel meer om het teamdoel, de droom, onduidelijke teamgewoontes, zodat we samen het doel het beste gaan bereiken. 

 

Eerst weten wat je wilt en hoe je het gezamenlijke verschil wilt maken, alvorens je je overgeeft aan relationele problemen in de onderstroom van teams.

 

 

In veel (zorg)organisaties verdwijnt er energie en tijd in gebrekkige communicatie en strijdige belangen. Er is sprake van eilandjes en wij-zij denken. Dat gaat direct ten koste van de klant en de te behalen resultaten. Bovendien heeft het een negatieve impact op ieders werkplezier en motivatie.

 

Goede samenwerking is daarom cruciaal. Ook al zijn ieders persoonlijke kwaliteiten nog zo goed, dat betekent nog niet dat het resultaat of de kwaliteit optimaal is. Inzicht in elkaars kwaliteiten en rollen is nodig. Net als goede communicatie, heldere taakverdeling en het managen van verwachtingen.

 

Met teamcoaching kan een groep professionals transformeren in een echt team. Een team dat in staat is om constructief om te gaan met conflicten en verschillende belangen. Een team dat elkaar op een positieve manier aanspreekt. Een team dat gezamenlijk verantwoordelijkheid neemt voor het beoogde resultaat en daar met energie en bevlogenheid aan werkt.

 

 

 

Bent u op zoek naar een programma dat zich uitsluitend richt op individuele en samenwerkende medewerkers?

 

foto: museums-victoria-zGrXNvgr6AE-unsplash

 

Ruim vijftien jaar begeleid ik specialisten, ondernemers en leiders op het gebied van persoonlijk leiderschap en samenwerking. Wat mij drijft is de overtuiging dat gezonde, gelukkige en goed functionerende medewerkers cruciaal zijn voor onze organisaties. En dat aandacht voor de mens in daarom heel hard nodig is. 

Ben je als leider of specialist op zoek naar meer innerlijke rust, meer energie en werkplezier?

 

Wij bespreken graag de mogelijkheden.

 

 

Dare! brengt graag mens én organisatie in beweging!

 

Bron, de held in je eigen verhaal / you tube: don't put people in boxes