· 

Delegeren kun je leren

Wist je dat mensen die in een organisatie werken, op zoek zijn naar die fantastische werkplek waar ze: 

  • betekenis in hun werk vinden
  • de mensen voor/ met wie ze werken vertrouwen
  • trots zijn op wat ze doen
  • geniet van de mensen voor/ met wie ze werken

 

En geef jij leiding aan dit 'soort' mensen? #dtv

De meta waarden van goede organisaties zijn plezier, liefde (wat samenwerken met een hechte gemeenschap mensen inhoudt) en zingeving (winst met een doel).

 

Randy Fath -szPxqGFNS6Y-unsplash

Effectieve teams werken samen

 

Ik ben van mening dat het vermogen om effectieve teams te vormen een concurrentievoordeel is dat samenhangt met dit soort organisaties cultuur.

Hoe kan het dan dat er uiteindelijk zo weinig organisaties prat op kunnen gaan dat ze zo'n cultuur hebben? Hoeveel organisaties van de buitenkant bezien zo (h)eerlijk lijken en zo plezierig zijn als je ervoor werkt? Waarom zijn teams vaak zo disfunctioneel?
En aantal antwoorden ligt wellicht in onze menselijke natuur besloten: ons vermogen om elkaar maar tot op zekere hoogte te vertrouwen, en misschien niet genoeg. En ons onvermogen om verder te kijken dan de onze eigen behoefte en intens zien dat we, zowel psychologisch als materieel, gemakkelijker waardevollere voordelen behalen dankzij de gezamenlijke inspanningen van een groep dan de inspanningen van een individu.

Dat vinden we echt niet zo eenvoudig te aanvaarden, laat staan te veranderen.

Elegante Egels

Arthur Schopenhauer schreef eens over de dilemma's waarmee egels tijdens de winter te maken kregen.

Ergens wat leren van zo'n klink stekelbeestje!


De egels proberen dicht bij elkaar te kruipen als het koud werd, om hun lichaamswarmte te delen. Zodra ze dat echt deden, bezeerden ze zich aan elkaar stekels.

Dus gingen ze uit elkaar om meer comfort te hebben. Door de kou werden ze toch weer naar elkaar gedreven, waarna hetzelfde. Uiteindelijk, na veel ongemakkelijk dicht tegen elkaar aankruipen en weer uiteengaan, kwamen de egels erachter dat ze het beste af waren als ze een beetje afstand tot elkaar bewaren.

Vriendje Freud stel de vervolgens een aantal retorische vragen over intimiteit:
De behoefte daaraan is een van onze meest algemene, natuurlijke en menselijke behoeften.

 

Maar ja.....
En hoeveel intimiteit hebben we nodig om in deze wereld te overleven? Ook wij zitten, net als de egels, in dat lastige pakket. 

                                                                                   foto: taylor-binkley-60QYdXjUd8o-unsplash

Durf jij te delegeren aan deze stekelige egels?

Gefeliciteerd! Dan je je dus een leider van mensen die elkaar soms ontmoeten, stekelig gedrag vertonen en je bent al zo druk! Durf je dan te delegeren of blijf je drukkig doen?

Wat kan delegeren opleveren voor jou, de organisatie en de medewerker?

Een belangrijke competentie van een manager is goed delegeren. Gewoon om deze dag wat tips en inspiratie om je vaardigheden m.b.t. delegeren nog verder te ontwikkelen. Je hoeft het nl nooit alleen te doen.

Waarom je als manager (meer) zou moeten delegeren?!

Deze 7 redenen zijn de basis waarop je idealiter je delegeer beslissingen neemt.

 

  1. Optimaal gebruik maken van talenten binnen je team
    Door goed te kijken aan wie je delegeert kun je optimaal gebruik maken van talent en kunde binnen je team. Delegeer dus niet alles altijd aan dezelfde mensen in je team (waarin je meestal het meeste vertrouwen hebt), maar delegeer ook aan andere mensen op basis van hun kunde en talenten. Daarmee haal je het meeste uit ieder teamlid voor de taak en de organisatie.
    Of ben je zo'n egel die alleen zijn/ haar eigen vriendjes kiest. Dom dom....

  2. Je medewerker(s) kunnen zich verder ontwikkelen
    Want je delegeert van geen klusjes waar je zelf geen zin in hebt;-) 
    Je delegeert zaken/ taken zodat er kansen ontstaan om te leren, het ontwikkelt mensen.  Ze kunnen dingen doen die ze misschien nog niet zo goed kunnen, maar die ze wel ambiëren of willen leren. Ook samenwerken met anderen aan zo’n taak kan helpen in ontwikkeling of met relaties binnen de organisaties die zo verder kunnen groeien. 


                                                                                   foto:kiana-bosman-0pB01U2NDCQ-unsplash (1)


3. Het is motiverend voor je medewerkers

Als je delegeert op basis van de vorige redenen zullen medewerkers dit ook positief ervaren. Het gesprek bij de koffie machine is nier: 'Jemig, er worden alleen maar rotklussen gedelegeerd waar mijn manager geen zin in heeft.

Maar: 'Ik krijg ook taken omdat ik dit goed kan (mijn manager heeft vertrouwen in mij) of omdat dit mij beter maakt of verder brengt.' Hoppa, motivatie in het team en hij/ zij zal er ook voor zorgen dat de kwaliteit van de taak vaak ook nog beter wordt.  Belangrijk is daarbij natuurlijk wel dat de medewerker dat ook ziet. Als je op basis van dit soort redenen taken delegeert is het dus nuttig dit ook te benoemen als je delegeert. In sommige gevallen kan het ook goed zijn aan anderen toe te lichten waarom zij die taak niet krijgen. Inzicht geeft begrip.
I.p.v. wie zeurt krijgt een beurt! Er is niks mis met duidelijk zijn naar je mensen!


Deze 7 redenen zijn de basis waarop je idealiter je delegeer beslissingen neemt.

 

 4. Investeren in toekomstig succes
Als je op basis van de eerdere redenen delegeert zal de gedelegeerde taak mogelijk niet (meteen) op de juiste manier door de medewerker worden gedaan. Met zachte ogen kijken kan je als manager helpen.
Want het zal de medewerker nieuwe inzichten, kennis en kunde opleveren die hem of haar beter maken. Daarmee zal de medewerker in de toekomst wel succesvol gaan zijn. Zoals collega Harry altijd zegt

 

“Delegeren is iemand een toekomstig succes gunnen.
                                                                            

                                                                                                                                              foto:Unsplash frederieke

 

5.  Je krijgt andere ideeën en oplossingen
Door te delegeren waarbij je de ander ruimte geeft om het op zijn/haar manier te doen (dus niet gewoon de taak doorschuiven en vertellen hoe de ander het moet doen) zal de medewerker vanuit zijn eigen ideeën en mindset aan de slag gaan.
Pssst, klein geheimpje: 'Die zijn bijna altijd anders dan jouw mindset en ideeën.'

Dusssssss, even op adem komen: De kans is dus groot dat de aanpak, invulling en oplossing van de taak anders zal zijn dan als je het zelf had gedaan. Juist bij taken die minder gekaderd zijn zal dit hele interessante en verrassende resultaten kunnen opleveren. Maakt de dag nét wat leuker voor jou én de ander!


6. Je hoeft het zelf niet te doen

Als manager heb je een diversiteit aan taken en verantwoordelijkheden. Je bent ook aanspreekpunt voor (de activiteiten) van je team. Klussen en taken die gedaan moeten worden kom dus vaak automatisch bij jou terecht. Het betekent echter niet dat jij ze ook zelf moet uitvoeren. Sterker nog, de organisatie verwacht dat meestal echt niet van je. Delegeer dus taken naar andere mensen en doe niet alles zelf Dombo!

7. Je houdt tijd over voor andere zaken

Door taken te delegeren hou je ruimte in de agenda voor de zaken die er echt toe doen en/of die je echt zelf moet doen. Excuus Truus gehalte:  'ben zo druk kan dan de deur uit!' 
Op die manier zorg je dat je eigen productiviteit en tijd goed is. Ook hou je ruimte voor aansturing, coaching en ondersteuning van je medewerkers. Dat is leiderschap en ook handig voor je team.

 

Voor sommige managers blijft er misschien door de baan niet veel tijd over, maar dan voorkom je in ieder geval dat je tijd verliest aan zaken die je eigenlijk niet zelf zou hoeven (of moeten) doen en nu in de avond uren of vroege ochtend vaak gedaan worden. Besteed die tijd dan liever aan andere activiteiten die ook belangrijk zijn voor je lichamelijke en geestelijke gezondheid zoals sporten, hobby’s, de groene bak aan de weg zetten of lekker niks. Al is dat voor de vrouwen weer zo'n ding...

 

Conclusie en actie:                                                       

Kortom genoeg redenen om te gaan delegeren. Omdat een taak gedaan moet worden, maar ook om je team te ontwikkelen, uit te dagen en te motiveren. Door daarbij als manager op de juiste manier ondersteuning te bieden, te controleren en te complimenteren gaat dit iedereen veel brengen.

 

Je team leert en ontwikkelt en blijft gemotiveerd en wordt geprikkeld en uitgedaagd. Door ze bij succes te complimenteren en waar nodig bij te sturen en te ondersteunen vergroot je deze effecten nog meer.

 

Daarnaast krijg jij goed inzicht in de kwaliteiten van je mensen en ook hoe goed ze klaar zijn voor een volgende stap of om jouw of een andere functie binnen het bedrijf indien nodig in te gaan vullen. Door ze via delegeren al dingen te laten doen voor zo’n rol geeft dit je een helder beeld en bereid je ze goed voor. Als goed manager is succession en loopbaan perspectief ook een belangrijk element waar je ook op deze manier aan bijdraagt. Je mag ook eeuwig in je eigen pluche stoel blijven zitten maar daar krijg je een hangkont van.

 

Kijk dus de volgende keer bij een taak verder dan de taak zelf om te bepalen of je hem delegeert en aan wie dan. Maak die keuze bewust in plaats van op de automatische piloot.

 

Gun je meer vrijheid en een goed functionerend team!

 

 foto:Unsplash Gustavo Torres

Coaching is een persoonlijke begeleiding in een gelijkwaardige relatie. Dit kan zowel éen-op-één, als met meerdere mensen (bv bij conflicten) of met een team. Onze ervaren coaches ondersteunen en begeleiden jouw leerproces en zorgen dat je je ontwikkeldoelen behaald.

 

Het doel van coaching is het vergroten van de mentale vitaliteit en daarmee de persoonlijke effectiviteit van de coachee. Dare! biedt verschillende vormen van coaching aan zoals Talent coaching, Personal coaching, Interventie coaching en Teamcoaching.

 

Voor iedereen een passende coaching

Wij werken met verschillende vormen van coaching, afhankelijk van de vraag en het doel. Kijk hier naar de mogelijk de verschillende coachingsvormen.

 

Neem vooral persoonlijk contact met ons op om de mogelijkheden en vormen van coaching te bespreken.

 

 

 

 

foto Unsplash Jabob Owens


Bron Business Impact, Antonie de Kok