· 

Blije eikels

Zoals Darwin, een knappe man met een baard, zei: 'is er bij medewerkers van een organisatie heel duidelijk sprake van survival of the happiest.'

Waarom is het toch dat de woorden fun, spelen, creativiteit en blijheid onmiddellijk door de opmerking 'maar het gaat toch om geld, worden gevolgd? Zo vaak heb ik meegemaakt dat fun en spelen wel erg gewaardeerd worden, maar onmiddellijk door calvinistische getinte opmerkingen over geld overvleugeld worden.

 

Is het dan zo dat een leuke, gemotiveerde en blije organisatie automatisch geld of winst oplevert?

 

Nee, maar een organisatie waar geen fun aanwezig is, is de moeite van haar bestaan niet waard.

 

 FOTO: nicolas-ruiz-5ugrnU5NnSg-unsplash

75.000 uren

De mens werkt zo'n 75.000 uur gedurende zijn arbeidzame leven. Bam jonge!

Voor de een zijn dat uren van plicht, voor de andere uren van pret. Het hangt er ook vanaf hoe je naar je werk kijkt. Als een taak die van negen tot vijf vervuld moet worden? Of als een omgeving waar alles aanwezig is om in ieder geval leuke dingen te mogen doen.

En in mijn beleving moet dat de moeite waard zijn. Moet dat eigenlijk net zo leuk zijn als de tijd die mensen doorbrengen naast hun werk. Het is dus een nobel streven als organisaties en hun managers heel hoog in hun vaandel hebben staan dat ze zich druk maken over het pleziergehalte van hun medewerkers.

Dat is minstens net zo belangrijk als het druk vergaderen over de alom aanwezige KPI 's, key performance indicators. #lekkerbelangrijkdoen

Klanten zijn net mensen

Klanten hebben te maken met de medewerkers van het bedrijf. En stel dat die medewerkers nou ook nog eens een beetje zichzelf zijn, lekker in hun vel zitten.

Dan maken die mensen op hun klanten een opgewekte indruk als ze het naar hun zin hebben. En ze maken een depressieve indruk op hun klanten als ze gedemotiveerd zijn. Soms is het niet zo moeilijk!

 

En overal wordt de klant tegenwoordig centraal gesteld. Welke klant wil nu te maken hebben met gedemotiveerde, ongeïnteresseerde en ontevreden medewerkers? Tja, klanten zijn net mensen.

Blij ei

 

Dat is maar één aspect van het enorme belang om blije medewerkers te hebben. Want diezelfde medewerkers beïnvloeden ook hun collega's. En die reageren weer net als hun klanten. Dus dat schiet lekker op als we elkaar massaal de put in lullen. En je hebt er irritante eikels tussen zitten!

 

Ooit zei een financiële manager: “Maar we willen hier toch niet een bedrijf met allemaal blije eikels?”

 

Iedereen lachen, want dat was toch wel een grappige opmerking. Het frappante is echter dat we wel degelijk dat bedrijf willen met die blije eikels. Want mensen houden van blije eikels, klanten houden van blije eikels. En wees nu toch eerlijk, we willen toch diep in ons hart een blije eikel zijn? Want het alternatief, een serieuze, sombere, nooit grapjes maken of lachende eikel wil toch niemand zijn. Daar raak je van in stress!

 

 

 FOTO: charlesdeluvio-AT5vuPoi8vc-unsplash

'Survival of the happiest' betekent dat geen mens het volhoudt om dag-in-dag-uit, jaar-in-jaar-uit, te functioneren in een omgeving waar de fun niet centraal. Waar het er niet in essentie om gaat dat de medewerkers genieten van hun werk. En dat hoeft natuurlijk niet elk moment van elke dag te zijn. Iedereen weet dat het leven, en dus ook het werk, met ups en downs gepaard gaat. Dat geldt overigens voor elk niveau in de organisatie. Het is een denkfout om te veronderstellen dat het streven naar een blije, motiverende omgeving alleen voor managers is weggelegd.

Wat kost dat dan?

Ik heb veel medewerkers ’ van de vloer’ meegemaakt die van hun taak een feestje maken. Die de beste of leukste postbode willen zijn, die de charmantste en vriendelijkste receptionisten willen zijn. En daar zelf een enorm plezier aan beleven. Hoe ik dat weet?

 

Omdat iedereen erover praat, en deze zogenaamd blije eikels dus een enorme impact hebben op een organisatie. Iedereen kent ze wel, want iedereen vindt het leuk.

 

We kunnen het niet leuker maken, ofwel?

Maar als er niet op gelet wordt dat DE survival of the happiest is een essentiële succesfactor van elke organisatie is, dan zou je het als management zomaar vergeten. Want het kost wel tijd. En… het kost geld.

Jawel, want mensen het gevoel geven dat er om ze gegeven wordt en dat ze heel blij mogen zijn kost erg veel tijd en geld.

Ik startte een keer een grote reorganisatie. de medewerkers we werden bijeengeroepen in de kantine en de reorganisatie werd aangekondigd. Naast reacties als ‘dat is dan de zoveelste reorganisatie’,  was het een bedrukte stemming. Terwijl deze reorganisatie juist bedoeld was om de spirit op te krikken.

De conclusie was dat mensen dat gewoon niet geloven, of niet meer geloven. Vertel als manager maar eens aan je medewerkers dat het nu toch echt leuk gaat worden. Was het dan eerder niet leuk? Mensen geloven dat gewoon niet. Je moet er dus snel bewijzen voor leveren.

 

 FOTO: alex-d-J93PXpBPCFI-unsplash


Mensen blij maken

Bij hierboven omschreven reorganisatie begonnen we dan ook met 3 simpele zaken:

  1. Iedereen kreeg vloerbedekking in plaats van deprimerend linoleum
  2. Alle kamers werden geverfd
  3. En iedere medewerker kreeg een nieuwe pc.

    De boodschap die daarbij hoorde was dat we daarmee in ieder geval de directe werkomgeving van elke medewerker wat leuker wilde maken. Het was een schot In de roos. Vaak vergeten in reorganisaties is dat plaatjes, nieuwe organisatieschema 's, meer of minder mensen en dergelijke nauwelijks of geen directe impact hebben op de werkomgeving.

    Door fysiek te tonen dat er om elke medewerker werd gegeven, nam het geloof In de rest van de verandering enorm toe en verbeterde de resultaten zich aanzienlijk sneller dan wie ook verwacht had. De reorganisatie werd erg snel een groot succes en de bedoelde groei qua winstmarge werd al na een jaar bereid. Overigens werd in de slogan die voor deze reorganisatie bedacht was daadwerkelijk het woord FUN gebruikt. Werd eerst een beetje argwaan naar gekeken, maar werd uiteindelijk werkelijk beleefd.

De leukste in de organisatie

Als het om winstverbetering gaat, willen managers als eerste een kostenreducerende strategie toepassen.

Omdat die nou eenmaal makkelijker is. En je zult altijd zien dat bij kostenbesparende maatregelen nu juist die bezuinigingen worden doorgevoerd die te maken hebben met die fun.

Want, besparen is toch niet leuk! Of, als er ontslagen vallen kunnen we toch geen leuke dingen meer doen. Dat is de sfeer die helaas vaak rondom bezuinigingen hangt. Plezier hebben mag niet meer. Terwijl dat onze grootste productiviteitsfactor is! En overleeft de ‘happiest’ dan dit soort bezuinigingen? Wel, de talenten verlaten gewoon de tent, want die zoeken zelf wel een omgeving op waarin ze het naar hun zin hebben.

 

Dus die ben je al kwijt. En de medewerkers die niet zo makkelijk weg kunnen blijven wel hun taak uitvoeren, maar niet met veel plezier. En dus met een lagere productiviteit.


Blije eikels, om die eretitel maar te blijven gebruiken, zijn de kurk van elke organisatie. Het liefst zou je er daar heel veel van hebben. Maar je moet ze wel koesteren komen want ze zijn kritisch op hun omgeving. En vergeet niet, blije eikels kosten geld! Maar het goede nieuws is dat ze veel en veel meer opleveren.

 


Dus durf het aan om zelf ook een blije eikel te worden.

Want ook  ondernemers, leiders, managers mogen dat zijn.

 

 

 

 FOTO: scott-webb-IZmPdbnb-3I-unsplash

  • Een ervaren business coach.
  • Het contact is 100% vertrouwelijk en discreet.
  • Formules & modellen waarmee je direct aan de slag kunt.
  • Een spiegel van jouw gedrag en keuzes.
  • Hulp bij het formuleren van jouw doelen.
  • Indien nodig een schop onder je kont.
  • Iemand die goed luistert en doorvraagt.
  • Bekend met zowel privé als zakelijke vraagstukken.
  • Flexibiliteit t.a.v. tijd, locatie en soort contact (evt. bellen/ Teams).
  • Bekend met fysieke klachten en bevorderen gezondheid.
  • Frisse ideeën en tips voor vernieuwing en innovatie.
  • Wanneer nodig een goede wandeling met hond Noa....in beweging blijven als leider, specialist, team en organisatie!

 

bron: en nu laat ik mijn baard staan, yoy tube 

Doen is de beste manier van denken