· 

De Stop-Factor en andere ondernemende tips!

Soms moet je uitzonderingen maken naar jezelf toe maar ook naar anderen. Ik heb besloten om iets opmerkelijks te doen. In deze blog geef ik je 7 tips weg om jou als ondernemer er meer uit te laten springen. Ik deel een groot deel van de dingen die wij met Dare! hebben gedaan om meer plezier te halen uit ons werk maar vooral ook meer bij te dragen aan onze omgeving… 

 

Een paar keer stoppen, werken aan je bedrijf, doel bepalen en wat extra vrije tijd.  Zo ondernemer, zo zaak!

 

 

foto screensaver Microsoft

1. Maak anderen de held

Ken je het verhaal van Joris, het zwaard en de draak? Veel ondernemers profileren zichzelf als de held (Joris) die andere mensen moeten inhuren. Het probleem is echter dat klanten graag zelf de held willen zijn in hun eigen verhaal. Geef de klant podium en kies ervoor om het probleem van de klant op te lossen (het zwaard) waardoor de klant zich trots voelt. Het leuke is dat de klant jou daardoor vaak voor alsnog als de held gaat zien!

2. Heb een motief

Wie voor zichzelf werkt weet dat er geen autoriteit is die je dagelijks aan het werk zet. Als ondernemer heb je daardoor een hoop vrijheid, maar ook een hoop verantwoordelijkheid. Om dagelijks gemotiveerd te zijn is het belangrijk dat je een motief hebt. Ga regelmatig in gedachte terug naar het moment dat je voor jezelf begon. Waarom begon je voor jezelf? Wat gaf je die kick? Motiveer jezelf door de kleine minder leuke taken op een dag in perspectief te plaatsen.

3. Stop met uitstellen

Als je niet start, dan kun je ook niet op je bek gaan, maar als je niet start dan heb je ook geen kans op succes! We doen liever een kleine makkelijke taak, dan een belangrijke grote taak. Zo zitten we liever op Facebook te kijken dan dat we die belangrijke offerte maken. Heb je een moeilijke taak te verrichten? Snij die taak dan in plakjes zoals een blok kaas. Een blok kaas eet je ook niet in 1 keer, maar plakje voor plakje is het nog lekker ook. Hak die belangrijke taak op in kleine stukjes.

 

Want:

Slechte gewoontes zijn makkelijk uit te voeren maar moeilijk om mee te leven.

Goede gewoontes zijn moeilijk om uit te voeren maar makkelijk om mee te leven!


4. Stop perfectionisme

Tijdens de studie Stress en burn-out coaching van CSR  hoorde ik dat perfectionisme de laagste levensstandaard was. Vroeger was ik trots op mijn perfectionisme, maar inmiddels weet ik dat het de meeste mensen alleen maar in de weg staat.

 

 

Alles kan namelijk altijd beter waardoor je nooit iets af krijgt wanneer je volhoud aan perfectionisme!

 

 

 

foto Unsplash: nick-fewings


5. Creëer tijd voor jezelf

Ik hoor veel mensen die zeggen dat we als mensen meer met elkaar samen moeten werken. Dat wil ik niet ontkennen, maar als we ergens behoefte aan hebben dat is het denk ik eerder aan meer tijd voor onszelf. We leven in een klein druk bevolkt land en zien dagelijks veel mensen. Op het moment dat we alleen zijn dan zijn we voor alsnog in contact met anderen door middel van social media.

Ga er regelmatig tussenuit en herontdek wie je bent en waar je voor staat. Niet voor niets gingen grote leiders er ook tussenuit om tot mooie inzichten te komen. Zo maakten Steve Jobs regelmatig regelmatig lange wandelingen en ging Boeddha het woud in om inspiratie te krijgen.

6. Werk aan je bedrijf

Werk jij aan of in je bedrijf? Als je in je bedrijf werkt dan verleen je een dienst aan je klant en houd je je uren bij. Als je aan je bedrijf werkt dan neem je afstand van de situatie, kijk je wat beter kan en innoveer je je werkwijze waardoor je jezelf en je klant in de toekomst beter van dienst kan zijn. Regelmatig aan je bedrijf werken is nodig om niet in een ratrace te geraken!

7. Schrijf dagelijks je doelen op

Minder dan 1% van de ondernemers schrijft dagelijks de doelen op die hij gaat uitvoeren. Tóch is het niet onbelangrijk om van tevoren op te schrijven wat je die dag gaat doen. Doe je dit niet, dan is de kans groot dat je je dag met andere doelen vervult die voor jouw onderneming misschien niet de meest handige zijn!

 

Wij zeggen altijd: 80% denken, 20% doen. Even focussen aan het begin van je dag op je doelen kan je aardig op weg helpen!

 

foto Unsplash:  ava-sol-JaUn


Het volgende is nog even belangrijk:

Mocht je een volgende stap willen maken in je onderneming maar kom je er even niet uit? Dan nodig ik je graag uit bij ons op locatie. 

 

‘Servicebeurt’ voorkomt panne'

 

 

 

Veel moderne ondernemers bezoeken regelmatig een coach om over het werk te praten. Prof. Dr. Hermans noemt dit ‘een soort 10.000 km servicebeurt’, maar dan voor jezelf. Zijn ‘de banden’ nog voldoende op spanning? Misschien zijn er onderdelen aan vervanging toe? Voorkom ‘panne’.. en boek een gratis intakegesprek. Voor jezelf of voor iemand anders! Gratis intakegesprek voor 10.000 km. servicebeurt!

 

Meer informatie vind je HIER  

Ik hoop dat je geïnspireerd bent door deze belachelijk lange blog.



Eddy Boom mrt 2015