· 

Zwijgende cactus

Hoe word ik assertiever?

De pineut zijn, slachtoffer spelen of oei ik zeg nu even niks meer….

Afgelopen week, op de terugweg van onze vakantie, bleef Barry wat door m’n hoofd zweven. Gewoon tijdens het scrollen in Niemandsland (Facebook) maakte de titel dat ik even stilstond. 

 

Man deed 62 jaar alsof hij doof was om niet naar zijn zeurende vrouw te luisteren

Lees het artikel vooral zelf want blijkbaar zijn er zeuren vrouwen😉 

 

Doof vanwege zeurende vrouw

Barry besloot namelijk te doen alsof hij langzaam doof aan het worden was. Barry kon er echt niet meer tegen. Normaal gesproken is dat het moment waarop je zoiets bespreekbaar maakt. Barry had geen zin in zijn vrouw, scheiden had een optie kunnen zijn maar je zal maar Anti Assertief zijn.

 

foto Unsplash: Maria Lupan

“Liever denken dan doen”

Ik zie het meer als volgt: “Liever denken dan doen”

Een proces van denken, plannen zonder uitvoering, dat is makkelijker om te begrijpen en zo ist vast ook gegaan met Barry. Van het gezeur af zijn door maar niet te luisteren, doodgaan terwijl je nog leeft. Een persoonlijke mislukking. Eerlijk zijn naar jezelf en dit toch maar eens gaan uiten naar je echtgenoot, partner, collega of leidinggevende.

Of zo passief blijven als een passievrucht, het kan ook zo z’n vruchten afwerpen.
Afgelopen week heb ik de veerpont in Arcen eens goed bekeken. Een ritje met auto 2,50, met de fiets 0,90. Die prijzen kunnen toch best omhoog, je zal dit maar de hele dag moeten doen, waarom knal ik zo hard op de aanrij platen? En zo donderde mijn commerciële hoofd nog even door.

Passieve levensfilosofie

Een man zit lekker te zonnen aan de bedding van een rivier als een haastige zakenman hem vraagt van wie het houten vlotje is. De luierende man antwoordt: ‘Van mij.’ De zakenman vraagt hem naar de overkant van de rivier te brengen en de luierende man stelt de wedervraag: ‘Waarom zou ik dat doen?’ De zakenman steekt een heel betoog af waarbij de luierende veel geld in het vooruitzicht stelt: ‘Ik zal je betalen voor de oversteek, en al mijn vrienden vertellen dat jij een professionele veerman bent; als je genoeg binnen hebt, dan kun je een grotere veerboot kopen en nog meer klanten aantrekken, waarmee je kunt doorgroeien naar een winstgevend veerbootbedrijf met personeel dat het zware werk voor je doet.’ 

 

De luierende man zegt vervolgens: ‘En wat moet ik dan doen?’ De zakenman zegt opgewonden: ‘Dan kun je genieten van je welverdiende rust’, waarop de luierende man antwoordt: ‘Dat doe ik toch nu ook al.’

 

Dus je kan natuurlijk niets ondernemen, daar sluipt het risico dat je je wat slechter gaat voelen, handig. Want het voordeel van een slecht gevoel: dat lichaam en geest als vanzelf weigeren om in actie te komen.

 

foto Unsplash: apostolos-vamvouras


Theo boven mijn hoofd

Het is niet de criticus die ertoe doet; niet degene die ons erop wijst waarom de sterkste man struikelt, of wat de man van de daad beter had kunnen doen. De eer komt toe aan de man die daadwerkelijk in de arena staat, wiens gezicht besmeurd is met stof, zweet en bloed; die zich kranig weert; die fouten maakt, die keer op keer tekortschiet …die, als het meezit, uiteindelijk de triomf van een grootste prestatie kent, en als het tegenzit en hij faalt, in elk geval faalt terwijl hij grote moed heeft getoond.*

 

Bovenstaande citaat hangt al 5 jaar boven mijn schrijftafel, het kan me inspireren en me de moed geven om verder te gaan als ik soms twijfel aan mezelf. Het ondernemen, het missen van collega’s, het harde werken, kortom ondernemer zijn. Het sterkt me om er helemaal voor te gaan en het niet op te geven.

 

De moed om je kwetsbaar op te stellen gaat niet over winnen of verliezen, maar over zo moedig zijn dat je je laat zien als je de uitkomst niet kan voorspellen of onder controle hebt.

 

Toch zin in wat actie in de taxi?!


Vergroot je assertiviteit

Assertief zijn – en blijven – in het dagelijks leven is niet altijd even makkelijk. En dat is dan nog een understatement. Het is gewoon lastig. Zeker wanneer je neigt naar een passieve pinda (conflict ontwijken) of juist agressieve aardbei houding (fel reageren). De juiste middenweg milkshake, die balans van de assertieve houding, is je doel. Maar da’s dus eentje waar lastig op te mikken is.

 

Wat is assertief zijn of een assertieve houding hebben? Hierbij zijn vier elementen van belang:

 

  • Je komt op voor jezelf op door vriendelijk, maar duidelijk te zeggen wat je wel en niet wilt.
  • Je maakt je eigen keuzes.
  • Je durft je jezelf te zijn en kwetsbaarheid te tonen.
  • Je gaat conflicten niet uit de weg, maar zoekt ze ook niet per se op.

 

foto Unsplash: fernando-jorge

Tip 1: “ZEG NEE”

Nee zeggen is één van de assertieve tips van de bovenste plank. Niet altijd makkelijk, wel altijd mogelijk. Het zijn maar 3 letters om te onthouden. Voor elke situatie, is er wel een manier om “nee” te zeggen:

 

De uitstelvariant (“Kan het etentje ook over 2 weken?”)

De doorverwijzer (“Waarom vraag je Kevin niet voor die match? Ik merk dat ik niet in optimale vorm ben voor deze belangrijke wedstrijd.”)

De introductie (“Ik ken een student die je heel graag hebt met je computerproblemen, voor een schappelijke prijs.”)

En dan is er nog de ‘de brug‘, ‘de verkenner‘, ‘de bundeling‘, ‘de sociale kaart‘ of toch ‘de rechtstreekse nee‘. De Nee trut is ook een optie!

 

Nee zeggen en collegiaal blijven, kan ook!

Tip 2: “ZEG AFSPRAKEN AF”

Soms komt iets je echt niet goed uit. Je hebt geen tijd, of: gewoon geen zin.

 

De tip

Je kunt beter de afspraak afzeggen, dan toch aan tafel aansluiten en je tijd spenderen aan iets dat niet je eerste voorkeur of prioriteit heeft –en waar je eigenlijk geen zin en/of tijd voor hebt. Niet leuk voor jou. Het moest leuk zijn, voor iedereen; dat was de bedoeling. Afzeggen dus, als dat niet het geval is.

 

Hoe? Hou je bij het afspraak afzeggen aan 3 assertieve regels:

 

Bel (op tijd)

Stel een alternatieve datum voor

Wees eerlijk

Zo maak je de ander niet boos en voel je jezelf niet schuldig. En onthoudt vooral: geen smoesjes! Dat lijkt misschien de makkelijkste uitweg, maar het is ook de gevaarlijkste. En de meest passieve. Hou het assertief!

Tip 3: “LET OP JE HOUDING”

Je probeert jouw inbreng in de vergadering te leveren, maar je komt er maar niet tussen. Je bent getuige op de bruiloft van je broer, maar je krijgt de aandacht maar niet om je speech te verkondigen. En hoe overtuig je degene tegenover je dat jij de geschikte kandidaat bent, in een sollicitatiegesprek?

 

De tip

Wat je uitstraalt is vele malen belangrijker dan wat je zegt.  Lichaamstaal maakt het verschil in die vergadering, bruiloft of dat sollicitatiegesprek. De juiste lichaamstaal werkt niet alleen voor de juiste aandacht van de mensen om je heen, het heeft net zo’n sterk effect op jezelf. Een katalysator van je assertiviteit, is de een assertieve houding. Op het moment dat je nerveus zit te pulken aan de zoom van je shirt om op de juiste woorden te komen, is iedereen de aandacht al verloren.

 

Bovendien voel je je niet echt krachtig en overtuigend op zo’n moment. Maar er zijn ook een paar verrassendere lichaamstaalregels die je vast nog niet kende – en het grote verschil kunnen maken:

 

 

Gehoord worden en spreken met impact, doe je met een powerpose en stemgebruik.

 

En let zeker ook op de kleine onbewuste details in je lichaamstaal!

 

foto Unsplash: rendy-novantino

Tip 4: “LOS CONFLICTEN OP”

Die ruzie met je partner over de vaatwasser loopt elke keer weer uit de hand. Je wil tegen je baas zeggen dat je het niet eens bent met de manier waarop er met je overuren omgegaan wordt. Die brutale aap in de rij voor de kassa doet gewoon alsof hij er al langer staat dan jij! En hoe reageer je op een collega die ooit begon met ‘grappige’ plagerijtjes, waar je nu he-le-maal klaar mee bent?

 

De tip

Conflicten of potentiële conflicten zijn er noch om aan te wakkeren, noch om uit de weg te gaan. Wat moet je er dan mee doen? Niet agressief reageren, niet passief reageren, maar assertief reageren:

 

  • Door voor jezelf op te komen wanneer iemand jouw grenzen overschrijdt.
  • Door degene in de rij voor de kassa op de juiste manier op de vingers te tikken.
  • Door geweldloos te communiceren, in een fikse ruzie of een dampende discussie.
  • Door het gesprek met je baas aan te gaan, op een professionele en nette manier.
  • Door pesten op het werk gewoon nooit te accepteren. Niet bij jezelf, of bij anderen.
  • En door in alle gevallen het ik-ologie toe te passen!

 

Tip 5: “SPREEK ÉN LUISTER”

Je staat in de lift met een collega van de afdeling die een verdieping lager in het gebouw zit. Je kent haar, misschien zelfs haar naam, maar wat je moet zeggen is je een raadsel. Je wil spreken en ook nog iets zinnigs zeggen – net als in je presentatie, je sollicitatie en je date van morgenavond – om een bepaalde relatie te verbeteren. Of om hem gewoon goed te houden. Dat is tenslotte het belangrijkste dat er is.

 

De tip

Je hoeft geen grote prater te zijn. En ook geen grootspreker. Daar gaat het niet om. Het gaat om een goed gesprek. En dat betekent niet alleen goed spreken, maar vooral ook goed luisteren! De juiste luister– en gesprekstechnieken helpen je verder:

 

Oefen komende dagen met een of meerdere van de onderstaande situaties. Wees eerlijk en direct, vermijd overbodige verontschuldigingen en al te veel uitleg. Als assertief zijn niet lukt, of het geeft je een onprettig gevoel: wees er toch trots op dat je het hebt geprobeerd.

 

  • Formuleer van tevoren vast wat je precies wilt zeggen.
  • Ga uitgebreid schoenen passen zonder iets te kopen. Bedank voor vertrek, maar verontschuldig je niet.
  • Zeg op een vriendelijke manier ‘nee’ op een uitnodiging. Laat er geen misverstand over bestaan dat jij er niet bij bent.
  • Koop iets wat gewogen moet worden en zorg dat je precies krijgt wat je gevraagd hebt. Laat het eventueel opnieuw wegen.
  • Bel een bedrijf dat jou een product heeft geleverd waar je niet helemaal tevreden over bent en zorg dat je krijgt wat je wél wilt.

 

Dus luier aan en gaan!

JA OF NEE?

 

Assertiviteit is een houding en een manier van communiceren die je relaties goed doet. Het lost de meest netelige situaties soepel op – of nog beter: voorkomt ze! Op zowel zakelijk als privé vlak. De állerbeste assertieve manieren op al die vlakken, vind je terug in de top 5 assertiviteit tips en tools voor een optimale communicatie- en relatiegereedschapskist :

 

  1. “Zeg nee.” – Als je iets niet wil of kan. Verdoe jouw tijd niet, verdoe de tijd van die ander niet, en hou vooral niemand voor de gek. Zeg het. (op deze manier)

  2. “Zeg afspraken af.” – Niet allemaal. Alleen degene die je niet goed uitkomen, op een nette en professionele manier, die geheel conflictloos werkt. (Op deze manier.)

  3. “Let op je houding.” – Je lichaamstaal en bijvoorbeeld stemgebruik maken het grootste verschil in hoe je overkomt én hoe je je voelt. Een powerpose aannemen geeft je kracht, je stem goed gebruiken maakt dat mensen luisteren. 

  4. “Los conflicten op.” – Wakker ze niet aan en ga ze niet uit de weg, maar los ze op. Door netjes de communiceren in een ruzie of discussie en door voor jezelf op te komen wanneer het nodig is. (Op deze manier.)

  5. “Spreek én luister.” – Dat is een gesprek. Door de juiste onderwerpen aan te snijden, de juiste vragen te stellen en de juiste gesprekshouding aan te nemen, maak je het verschil in het opbouwen van je relaties. Bewezen belangrijk, voor een lang en gelukkig leven.

 

foto Unsplash Sarah Aldin

Het probleem van de oplossing

Als het dak lekt, lijkt het logisch dat de eigenaar het dak repareert. En wanneer iemand bang is om nieuwe mensen te ontmoeten, dan ligt het voor de hand dat hij zich inzet om zijn drempelvrees te overwinnen. Maar mensen handelen niet logisch. Zij kunnen vermijden, traineren, uitstellen, ontkennen, rationaliseren en van allerlei manieren bedenken om het probleem van zich af te gooien.

 

 

En jij?


Wil jij werkelijk assertiever worden en leef je net als Barry? Eerst maar eens doof worden en daarna blind. Ben je toch mooi 62 jaar geboeid
én getrouwd geweest!

foto Unsplash Marcus Spitske


Bron:

Bron: Theodore Roosenveldt, ‘Citizenship in a Republic’, toespraak voor de Sorbonne, Parijs, 3 april 1910

 

Assertiviteit tips – de top 5 (voor de meest netelige situaties) • Assertief.nl
Psychologie magazine

Beter van wel, Jeffrey Wijnberg