· 

Preken of spreken, aanspreken, hoe en wanneer doe je dat?

'Ja maar Ina, dat vind ik dan toch lastig hoor.' Hij doet echt goed z’n best maar soms irriteert ie me tot aan de kleinste nagel. Hij is Gerwin, een jonge gedreven ondernemer en heeft nu een aantal mensen in loondienst. Hij is wat afhankelijk van ze want in het verleden deed ie alles zelf. Sneller natuurlijk en hij dacht aan alles.

 

Nu mag het koppie om. Niet meer aan alles denken maar anders denken!

 

 

 

foto Unsplash: giulia-may

Aanspreken, hoe en wanneer doe je dat?

‘Aanspreken, hoe en wanneer doe je dat? Doe je dat in de groep of neem je juist iemand apart? Wat is jouw advies?’, vroeg hij mij. ‘Mijn ervaring is, dat als we het lastig vinden om mensen aan te spreken, duidelijke afspraken vaak ontbreken. En wat geeft jou dan het recht om iemand aan te spreken, op basis waarvan doe je dat dan? Mijn eerste advies is dan ook: maak duidelijke afspraken.

 

Duidelijkheid is vriendelijk, onduidelijk is onvriendelijk!

De communicatiecirkel

1. Uitspreken: spreek uit wat je van de ander verwacht;

2. Bespreken: daarmee is het onderwerp bespreekbaar en kan er een dialoog plaatsvinden;

3. Afspreken: vanuit die dialoog kunnen jullie tot afspraken komen;

4. Aanspreken: en daar kun je elkaar vervolgens op aanspreken als dat nodig is. 

 

(5.) Preken: (s)preken vanaf je kansel en hopen/ bidden dat je volgelingen je kunnen en willen volgen😉 

 

Als je deze vier stappen volgt, is er voor iedereen duidelijkheid en een gezonde basis om elkaar aan te kunnen spreken.

 

Wanneer spreek je aan?

‘Als het gaat om de vraag spreek je iemand aan tijdens de vergadering of neem je hem of haar apart, dan is mijn advies om in eerste instantie iemand altijd eerst apart te nemen en dit buiten de vergadering te doen. Dat geeft je de mogelijkheid om vanuit nieuwsgierigheid en zonder oordeel te onderzoeken waarom iemand zich bijvoorbeeld niet heeft voorbereid of altijd te laat komt. De persoon in kwestie zal zich 1 op 1 buiten de meeting vrijer voelen om te delen wat de echte reden is.’

 

‘Zijn er geen afspraken gemaakt en wil je iemand toch aanspreken op gedrag omdat jij iets bijvoorbeeld niet professioneel of collegiaal vindt. Doe dat dan ook buiten de vergadering. Geef aan wat je observatie is en welk effect dat op jou heeft, bijvoorbeeld dat je merkt dat je minder respect voor je collega krijgt omdat hij of zij het werk niet serieus lijkt te nemen. Vraag hoe je het gedrag dat je ziet, moet interpreteren. Bedoelt hij of zij het ook zoals jij het ervaart of is er iets anders aan de hand? Wees nieuwsgierig en vraag hoe je kunt helpen. Zo blijf je in contact en voorkom je geroddel over deze collega buiten de vergadering.

 

Of gedoe bij de koffiemachine of in de chat tijdens Teams...

foto Unsplash: matt-bluejay


En hoe sta je er verder voor als ondernemer?

Doe de QuickScan

Bekijk de zeven stellingen en bedenk voor jezelf of je ze met JA of NEE kunt beantwoorden.

 

1. Ik ben overtuigd van de waarde van mijn dienst of product en vraag er met gemak een goede prijs voor.

2. Ik weet precies op welke knoppen ik kan drukken om meer klanten te krijgen.

3. Ik heb mijn groei voor de komende jaren ambitieus en ontspannen gepland.

4. Ik durf mijn dienst of product enthousiast te verkopen omdat ik zie hoe het mensen helpt.

5. Ik weet precies wat mijn ‘zwakke plekken’ zijn als ondernemer en heb daar een slimme oplossing voor.

6. Ik heb een voorspelbare financiële stroom geregeld van mijn business naar mijzelf.

7. Ik maak met mijn onderneming een merkbaar verschil in de wereld en mensen weten mij daarvoor te vinden.

 

 

 

 

foto Unsplash: mohamed-ajufaan

Ondernemers vakantie doe boek

In de ideale wereld heb je als ondernemer zojuist 7 keer ‘ja’ gezegd.

 

Zo niet: gebruik de QuickScan als een Ondernemers vakantie doe boek. Wat wil je als ondernemer nog leren.

 

 

Nu weet je wat je kunt doen om leuker en sneller te groeien.

bron: durf te verbinden/ 365 succesvol