· 

Krankzinnigheid voorkomen kan een optie zijn!

‘Krankzinnigheid is constant hetzelfde doen en een andere uitkomst verwachten.’

 

Soms moet je uitzonderingen maken naar jezelf toe maar ook naar anderen. Ik heb besloten om iets opmerkelijks te doen. In deze blog geef ik je 7 tips weg om jou als ondernemer er meer uit te laten springen. Ik deel een groot deel van de dingen die wij met Dare! hebben gedaan om meer plezier te halen uit ons werk maar vooral ook meer bij te dragen aan onze omgeving… 

 

Van een Nee, naar het verhaal vertellen, laten zien en aan de juiste mensen ijsjes of kachels verkopen!

 

Foto eskimo IPGGutenbergUKLtdGetty Images

Nee, durven te zeggen

Nee is het nieuwe ja. Vaak is nee zeggen tegen opdrachten waar je geen goed gevoel bij hebt ja zeggen tegen jezelf. Als je iets niet doet ontstaat er tijd die je weer kunt vullen met wat je wel wilt doen. Nee zeggen is spannend, maar helpt je op lange termijn zelfverzekerder te worden. Je voorkomt dat je een ‘jack of al trades and master of none’ word. Als je overal ja op zegt kun je nergens echt de aandacht voor nemen en nergens echt goed in worden.

 

Vertel je verhaal

Wie jij bent is vaak belangrijker dan wat jij doet. De meeste mensen hebben een vergelijkbaar cv. Zo hebben ze bijvoorbeeld allemaal een mbo of hbo diploma, een rijbewijs en een aantal jaar werkervaring. Als je je wilt onderscheiden kun je vertellen wat je hebt meegemaakt. Transparant zijn over je achtergrond zorgt ervoor dat mensen je meer gaan respecteren. Bovendien zijn verhalen makkelijker te houden dan een cv, waardoor je top of mind blijft bij je toekomstige opdrachtgever.

Vertel waar je naartoe gaat

Mensen willen graag onderdeel zijn van iets dat groter is dan zij zelf. Als je je ambities deelt kan dit andere mensen intrigeren waardoor ze het ook makkelijk gaan doorvertellen. Wellicht willen ze onderdeel zijn van de reis die jij maakt en willen ze daarom met jou een project doen!

 

 

 

foto Unsplash delfi-de-la-rua

Don’t tell them, show them!

Ken je dat? Mensen die je tegen komt in de supermarkt die zeggen dat ze het zo druk hebben. Ik vraag me dan vaak af waarom ze wel tijd hebben om het er hier met jou over te hebben, maar dat terzijde. Vertellen dat je het druk hebt is daarmee niet heel geloofwaardig. Net zo ongeloofwaardig is het vaak als mensen zeggen dat ze heel goed zijn in design, terwijl je nog nooit iets (moois) van diegene gezien hebt. Voor ondernemers geldt: don’t tell them, show them. Je kunt beter laten zien wat je allemaal hebt gedaan, dan iemand te overtuigen met mooie woorden. Laat zien welk probleem een klant had en hoe jij dit hebt opgelost!

Laat het juiste portfolio zien

Wie is je doelgroep? Welk persoon past er precies in het profiel van jouw doelgroep? Pas je portfolio daar op aan. Werk je alleen voor ZZP'ers? Strooi dan niet met logos op je website van grote mkb organisaties. Werk je alleen voor grotere organisaties? Laat dan geen werk zien dat je voor een startende ondernemer hebt gedaan.

Vraag ambassadeurs

Tevreden klanten vormen een heel groot deel van jouw marketing. Tevreden klanten worden ambassadeurs, en ambassadeurs vertellen graag aan anderen hoe goed jij hen geholpen hebt. Vraag deze klanten om reviews over jou te schrijven en zet deze op je website en je social media kanalen!

Verkoop geen ijs aan een Eskimo

Wat is jouw verhaal? Waar ben jij de beste in? Spreek een doelgroep aan die belang heeft bij jouw expertise. Het heeft geen zin om een product of dienst te promoten aan een doelgroep die daar helemaal niet om te wachten staat!

En laat zien op welke manier jouw product of dienst een oplossing kan bieden voor hun probleem.


 

Ondernemen is risico nemen. Alles is constant in verandering.

 

Het volgende is nog even belangrijk:

Mocht je een volgende stap willen maken in je onderneming maar kom je er even niet uit? Dan nodig ik je graag uit bij ons op locatie. Al veel ondernemers hebben zich opgegeven voor een inspiratiesessie.

 

Meer informatie vind je HIER  

 

Ik hoop dat je geïnspireerd bent door deze letters. Zo ja, dan maak je mij ook blij door hem te delen in je netwerk via een van de knoppen hier boven. Succes met je onderneming en onthoud:

Jouw verhaal is jouw business!

 

‘Krankzinnigheid is constant hetzelfde doen en een andere uitkomst verwachten.’

 

nas-mato