· 

Knuffelen op het werk

Dat lijkt zo 2019 op dit moment, geen begroeting bij de koffiemachine, als je je collega wilt spreken dan kan je dat aangeven in de chat. Waar het woordje ‘druk’ zo’n lekker #kakwoord aan het worden is. Beeldscherm gesprekken, we raken eraan gewend maar het went nooit. Het contact met die ene irritante collega of interimmanager. Je begint het bijna te missen…

 

Een leuke werksfeer waarin onderlinge relaties goed zijn is positief voor je business. Dat betekent niet dat je nu met iedereen digitaal door één deur moet kunnen.

Sterker nog, diversiteit is juist zeer belangrijk om een groepsresultaat te maximaliseren. Er moet wel een goede stabiele basis zijn waarbij je niet het gevoel hebt dat je steeds over de schouder moet kijken. Als aan de basisbehoefte van veiligheid wordt voldaan, ontstaat er ruimte voor groei, ontwikkeling, vooruitgang en succesvolle prestaties. Dan is er meestal ook een betere conflictbeheersing en kun je verwachtingen makkelijker managen waardoor er minder tijd verspild wordt aan randzaken. Op een bepaalde manier ben je dus onlosmakelijk verbonden met je naaste collega’s en heb je elkaar nodig.

 

Foto: Unsplash Georgia de Lotz

Er was eens...

In 1906 bezoekt de Britse wetenschapper Francis Galton een veemarkt in Plymouth, England. Op een veemarkt is een wedstrijd gaande waarbij men het gewicht van een os moet raden. De bezoekers van de markt kunnen via een kaartje, dat ze voor een klein bedrag kopen, hun gok indienen. Niemand komt ook maar in de buurt van het juiste gewicht.

 

Galton, die zelf het volk beschouwt als een domme massa, raakt geïnteresseerd en leent de ingeleverde kaartjes. Hij berekent het gemiddelde van alle gokken en tot zijn verbazing blijkt het publiek er maar één pond naast te zitten.

Hij concludeert: de betrouwbaarheid van een groep is groter dan verwacht, en het begrip ‘wisdom of the crowd’ is geboren.

 

Dus wat kan je doen bij #gedoe #conflict #irritatiefactortje

Knuffel (communicatie) tip:

Zoek altijd de dialoog, ga in gesprek en vind afstemming. Daarmee verstevig je een onderlinge band. Zowel de werkgever als de werknemer kunnen die conversatie opstarten. Geniet van de verschillen of ontdek ze bij elkaar.

 

Daarbij gaat het erom ontvankelijk te zijn voor waar anderen ‘last’ van hebben en daar begrip voor tonen. Zelden gaat het erom dat je een probleem opgelost wilt zien.

 

Energieke relaties

‘Veilige’ relaties hebben een kalmerende uitwerking op je STRESS gehalte. Streef er dus naar om een goed contact te onderhouden met de mensen die dicht bij je staan. Probeer de juiste resonantie te vinden en neem afstand of afscheid van mensen als die niet lukt en je er ongelukkig van wordt. Omring je zoveel je kunt men mensen die je steunen, om je geven en die je een goed gevoel over jezelf geven.

 

Voor mij betekende dit afgelopen jaar afstand nemen van een vriendin, die na mijn ziekenhuis opname 3 maanden geen contact zocht. Pfff, dat was pijnlijk maar de steun die ik nodig had en mij een goed gevoel geven vond ik gelukkig bij andere mensen. Soms is afscheid nemen de beste keuze voor jezelf, ook al schuurt het wat na bij jezelf.

 

Tip:

Erkennen dat iets lastig is voor anderen, daar begrip voor hebben en tegelijkertijd vasthouden aan de organisatiedoelstelling zorg meestal sneller voor het gewenste eindresultaat dan het er maar gewoon doordrukken. Mits je erkenning oprecht is, natuurlijk!

 

“Verbinding is de energie die 

bestaat tussen mensen wanneer 

zij zich gezien, gehoord en

gewaardeerd voelen,

kunnen geven en ontvangen

zonder oordeel, en steun en

kracht ontlenen een de relatie.

 

Brené Brown

 

 

Unsplash Ali Yahya