· 

Leidinggeven, plankgas in 30 seconden

 

Maar wat vind jij? Guitig kijkt ie me aan, Ard 36 jaar en splinternieuw in zijn leidinggevende rol. Hij kent zijn kleurenpallet vanuit Profile Dynamics. Met zijn gele en blauwe drijveren t.o.v. rode weerstand kleur heeft hij een beeld geschetst rondom leiderschap. De Trump versie, waar ik smakelijk om lach. Niet elke leidinggevende is gezegend met de gedragingen van Ome Donald.

 

Heb je er ooit aan gedacht om een topleider of zelfs CEO te worden van een organisatie? Je moet denken aan wat voor jou mogelijk is in je loopbaan in plaats van denken aan de volgende opdracht. Je kunt een topleider worden of een CEO….denk daar altijd aan.

 

Het geeft hem even tijd om te schakelen, hij pakt wat koffie, mijmert en ik vertel hem het verhaal dat is geworteld in de cultuur van reclamebureau Ogilvy & Mather:

 

Als David Ogilvy waar hij ter wereld ook was, een senior executive leider inhuurde regelde hij dat er op de eerste werkdag op diens bureau een matroesjka, een Russische pop, te vinden was. Als de senior executive leider de pop opende, werde de poppen die erin zaten kleiner en kleiner tot hij een klein papiertje vond dat om het laatste popje gewikkeld zat.

Daarop stonden de volgende woorden: ‘Huur altijd mensen in die groter zijn dan jezelf. Als je mensen inhuurt die groter zijn dan jezelf, dan worden we een onderneming van reuzen. Als je mensen inhuurt die kleiner zijn dan jezelf, dan worden we een onderneming van dwergen’

 

Vertrouwen opbouwen door effectieve verbinding!

Het Reina Trust Institute verwijst naar onderzoek dat aantoont dat vertrouwen hoog gewaardeerd wordt in de zakelijke omgeving, maar vaak ontbreekt. Vier van de vijf ondervraagden had ‘slechts enig’ of ‘bijna geen’ vertrouwen in de mensen die grote bedrijven besturen. Van de leiders heeft ruwweg de helft geen vertrouwen in hun leiders. Tegelijkertijd beschouwen werknemers zelfs een kleine toename in hun vermogen om het management te vertrouwen net zo waardevol als 36% salarisverhoging

 

 

 

Stel jezelf de vraag:  Was er iemand in mijn leven die het potentieel in mij zag dat ik zelf nog niet had gezien?

Coachmomenten

Hoeveel tijd is er nodig om iemand te coachen? Het kan soms slechts 30 seconden in beslag nemen. Als je een vertrouwensrelatie hebt, kan één transactie, één constatering of één vraag krachtige boodschap zijn over het potentieel dat je in de ander ziet.

 

Als je even tijd neemt, gebruik die dan om bevestiging te geven en stel vragen als deze:

 

  • Ik ben ervan overtuigd dat dit project met jouw aansturing zal slagen. Wat heb je van mij nodig om succes te behalen?
  • Wanneer heb je iets van dit experiment geleerd? Wat kun je de volgende keer anders doen?
  • Wat is een alternatieve aanpak? Kun je me een ander optie geven?
  • Je bent goed. Ik geloof dat je het geweldig kunt doen. Wil je weten hoe je het nog beter kunt doen?
  • Mag ik een waarneming met je delen over hoe je nog meer kunt bereiken?

‘Een mens is een mens door andere mensen; geïsoleerd kun je niet menselijk zijn; je bent pas menselijk in relaties

-Desmond  

 

Bron: Joel Raphaelson, the Unpublished David Ogilby. 

Care to Dare: Trust and Betrayal in the workplace