· 

Strategie is: een serie schone toiletten

Ah, strategische plannen. Ik heb er in mijn leven ontelbare gezien. Die prachtige rapporten, met hoogdravende woorden en fraaie grafieken, zorgvuldig uitgedokterd volgens de heilige boeken van management. Daar zit je dan, in een vergadering waar iedereen knikt: "Ja, zo moet het!" Het kan onmogelijk nog ergens gaan ‘schuren’, want we zijn het er allemaal over eens. Jammer joh. Want feit is: veel grootse plannen zijn niet meer dan een luchtkasteel vol wensdenken. 

 

Thuis is het niet anders, je (her)kent het misschien: je neemt je voor om het trainingsschema voor een marathon te volgen, maar eindigt op de bank met een Netflix-marathon, omdat... nou ja, het regent toch?

 

foto: jas-min-egqR_zUd4NI-unsplash

Vaagmakers en misverstanden

Eerste tip: zeg nee tegen de 'vaagmakers'. Je weet wel, van die wollige termen die niemand echt snapt. Ook interessant: de illusie dat iedereen het met elkaar eens is. Spoiler: dat zijn ze niet. Het geheim van een goede strategie? Obstakels benoemen en aanpakken. Maak je daar maar druk over, in plaats van uren emmeren over missie en visie.

 

De les uit de horeca

En waar vinden we de antwoorden? In de horeca! Ja, echt. Dit staat vast niet in je managementhandboek, maar een schoon toilet kan je dag maken of breken. Stel je voor, je hebt net heerlijk gegeten en dan... tref je een horror-wc. Opeens is dat sterrengerecht een stuk minder appetijtelijk. Slimme horecaondernemers snappen dat en checken elke vijftien minuten de wc’s. Want is het schoon, dan merkt niemand het. Maar een vies toilet? Dat herinnert iedereen zich. Over ‘schuren’ gesproken..

 

 

 

 

foto:  claire-mueller-3HoHDoFL5gM-unsplash

Wat zijn jouw 'vieze toiletten'?

Dus, wat zijn de 'vieze toiletten' in jouw organisatie? Die vermijdbare fouten die je voor had kunnen zijn? Vijf tips:

  • Zorg voor een sterke basis: Vernieuwende digitale plannen zijn prachtig, maar niet als je wifi steeds uitvalt.
  • Check of je elkaar begrijpt: Stel elkaar aan het eind van elke meeting, de vraag: "Wat hebben we besloten?" en "Hoe gaan we dit communiceren?"
  • Wees grondig voorbereid: Begin elk overleg met een kwartier documentatie doornemen. Klinkt overbodig?  Vraag dat maar aan mensen die in een cockpit of operatiekamer werken!
  • Kijk het beest in de bek: Noem alle potentiële problemen bij naam. Dus kom maar door met je zeurlijstjes en beren op de weg. Ja, je maakt je er misschien niet populair mee, maar het levert wel duidelijkheid op.
  • Verwijder obstakels voor je gas geeft: Lanceer je plan in een veilige denksessie waar ook pijnlijke punten besproken mogen worden. Stel dat over vijf jaar dit plan niet heeft gewerkt, wat zijn daarvan dan de oorzaken? Geef elkaar de ruimte hierop te reageren. 

 

Dus, moedige leider, hoe voorkom je dat het gaat ‘schuren’? Met loslaten, lef tonen en leiderschap!

 

Samen gaan we van bewustwording naar inzicht. Van inzicht naar doelen. En van doelen naar resultaat.

 “Ik ben een stuk zelfverzekerder in mijn rol, en dat ervaart mijn omgeving. Ik kan hierdoor sturen, beïnvloeden, en boek daardoor resultaten die ik vooraf niet wist te bereiken: Een hechtere samenwerking met mijn team, KPI’s gaan omhoog, ik heb meer grip op mijn agenda, en vooral: veel meer plezier en ontspanning in mijn werk.”

 

Wil jij ook een uitstekend functionerend team? Begin eens bij jezelf.

Groei als mens en leider, om resultaat op de werkvloer te verbeteren en meer plezier in je werk te hebben.

Ook leuk voor thuis!

 

Meer informatie?

 

foto:  Stefan Schipper