· 

Kritische Kees

Teamlid Kees gaat altijd fel in de verdediging als hij kritiek krijgt. Als mensen fel reageren, zeker als dit regelmatig voorkomt, speelt het doorgaans meer mee dan wat er feitelijk gebeurt. Vaak heeft een oude overtuiging dan de overhand en verliest iemand onbewust de regie.

Tijdens een open team gesprek over de reactie van Kees blijkt dat hij zo gevoelig reageert op kritiek vanwege de oude, onbewuste overtuiging:
'Zie je wel Kees, je doet het weer niet goed, je bent waardeloos.’

Deze onbewuste, innerlijke stem laat zich horen als hij kritiek krijgt en beïnvloedt zijn gedrag. Hij gaat dan uit contact met zichzelf en de rest en verliest de objectieve werkelijkheid uit het oog. Kees weet met zijn team die oude boodschap helder te krijgen en ook wat hij ernaast wil zetten om weer zelf de regie over zijn gedrag te nemen. Daardoor komt hij weer in contact met zichzelf en de andere teamleden. De open, accepterende dialoog in het team heeft Kees geholpen om te achterhalen hoe zijn reactie ontstaat en wat hem kan helpen om anders te reageren.
 

foto: bibhash-polygon-cafe-banerjee-HVSKJx_Ua4k-unsplash


Jezelf blijven in een wereld vol anderen

Kees ziet als intentie van zijn boodschap ‘dat hij goed werk moet leveren en kritisch moet blijven’. Dat deel heeft hem in zijn leven al heel veel opgeleverd en wil hij behouden. Om voortaan gepast te reageren en in contact te blijven met zijn kracht en andere, heeft hij zich de volgende overtuiging toegeëigend:

 

‘Ik ben goed zoals, ik ben, los van mijn prestaties, ik ben veel meer dan mijn prestaties. Ik wil graag goede kwaliteit leveren. Ik maak het niet persoonlijk als teamleden kritiek leveren, maar kijk wat ik ervan kan leren. Als ik twijfel aan wat mensen van mij vinden, dan kan ik dat navragen, maar ik blijf trouw aan mijn nieuwe overtuiging

‘Ik ben goed zoals ik ben’.

 

Daar brengt geen teamlid en vooral ik zelf me niet meer vanaf! En sowieso lever ik ook wél veel goede prestaties. In mijn soms eigen wijze broek;-)

gabriel-dizzi-JxBIZVr4cUU-unsplash

Als je de verbinding kwijt raakt

Brené Brown, professor aan de Universiteit van Houston, zegt op YouTube in haar en Ted talk ‘de kracht van de kwetsbaarheid’ prachtige dingen over verbinding: ‘verbinding is waar we uiteindelijk allemaal naar op zoek zijn in ons leven. Schaamte en angst maken dat we af en toe uit verbinding gaan.’

 

Wat volgens Brown helpt om in verbinding te blijven, is het lef om niet perfect te willen zijn, compassie voor jezelf en anderen, loslaten wie je moet zijn, zijn wie je bent, en kwetsbaar willen en mogen zijn, gewoon omdat het bij het leven hoort. Niemand is perfect, we raken allemaal wel eens de verbinding met andere kwijt.

 

Teamleden kunnen bijvoorbeeld door angst, vermoeidheid of drukte het contact en de verbinding (met zichzelf of het team) verliezen. Zeker op de lange termijn gaat dit vaak ten koste van de effectiviteit er kan het zelfs destructief zijn.

Signalen als je uit verbinding gaat

Belangrijk is dat je signaleert dat je uit contact gaat, vervolgens nagaat wat er nodig is om weer in verbinding te komen.

 

Signalen die erop kunnen duiden dat het tijd is om pas op de plaats te maken, zijn:

  • stug vasthouden aan je mening
  • aanvallen
  • te veel meebewegen
  • vermijden
  • intimideren
  • negeren 
  • cynisme
  • denken dat je alles wel aan kunt


    Wees alert op die signalen (bij jezelf en anderen).

Praat erover en investeer in wat nodig is om het contact met jezelf en elkaar weer te herstellen. Doe dat direct en net zo lang tot je weer contact en verbinding ervaart.

 

 

foto: kelly-sikkema-fZirmwarM0E-unsplash

Just do it!

DOEN!

  • Werk met team op basis van jullie ervaringen en wat jullie de waarde vinden van dynamisch contact en verbinding komen met jezelf en de ander.
  • Stel vast voor jullie contact maken en in verbinding blijven met jezelf en elkaar. Wat is daarin jullie kracht en hoe kunnen jullie die meer uitbuiten?
  • Hoe en wanneer raken jullie uit contact, uit verbinding?
  • Hoe kunnen jullie op die moment het contact en de verbinding herstellen? Maak hierbij gebruik van jullie eigen positieve ervaringen
  • Wanneer en hoe vaak en waardoor hebben jullie plezier? Hoe kunnen jullie dat versterken?
  • Wanneer en hoe maken jullie gebruik van intuïtie en hoe kunnen jullie dat versterken?
  • Ga vanaf volgende week iets doen om het contact en de verbinding te versterken (met jezelf en anderen in en buiten het team).
  • Maak met elkaar concrete afspraken over hoe jullie dat gaan doen.

Wat is teamcoaching?

  • Als leidinggevende teamcoach werk je op basis van vertrouwen en commitment.

  • Uitgangspunten zijn de waarden, ambities en kwaliteiten van het team en de organisatie.
  • Door teamcoaching neemt het zelf accepterend,  zelfsturend, zelflerend en zelf oplossend vermogen van het team toe.

  • Via een effectievere aanpak bereikt het team betere inhoudelijke en
    ontwikkelresultaten.

 

Als teamcoach daag je het team uit om het individuele gedrag van teamleden altijd te begrijpen vanuit de denk-en gedragspatronen binnen het team. Je helpt de teamleden om te signaleren hoe ze elkaar continu beïnvloeden en hoe ze daarin bewegen en perspectief kunnen creëren. Je maakt hen ervan bewust dat het één niet zonder het ander kunnen begrijpen en dat het geheel altijd meer is dan de som van het delen.

 

foto: jason-goodman-vbxyFxlgpjM-unsplash

Teamcoaching

In veel (zorg)organisaties verdwijnt er energie en tijd in gebrekkige communicatie en strijdige belangen. Er is sprake van eilandjes en wij-zij-denken. Dat gaat direct ten koste van de klant en de te behalen resultaten. Bovendien heeft het een negatieve impact op ieders werkplezier en motivatie.

 

Goede samenwerking is daarom cruciaal. Ook al zijn ieders persoonlijke kwaliteiten nog zo goed, dat betekent nog niet dat het resultaat of de kwaliteit optimaal is. Inzicht in elkaars kwaliteiten en rollen is nodig. Net als goede communicatie, heldere taakverdeling en het managen van verwachtingen. 

 

Met teamcoaching kan een groep professionals transformeren in een echt team. Een team dat in staat is om constructief om te gaan met conflicten en verschillende belangen. Een team dat elkaar op een positieve manier aanspreekt. Een team dat gezamenlijk verantwoordelijkheid neemt voor het beoogde resultaat en daar met energie en bevlogenheid aan werkt.

 

Bent je op zoek naar een programma dat zich uitsluitend richt op individuele en samenwerkende medewerkers?

Ruim vijftien jaar begeleid ik specialisten en leiders op het gebied van persoonlijk leiderschap en samenwerking. Wat mij drijft is de overtuiging dat gezonde, gelukkige en goed functionerende medewerkers cruciaal zijn voor onze organisaties. En dat aandacht voor de mens daarom heel hard nodig is. 

 

 

Ben je als leider of specialist op zoek naar meer innerlijke rust,

meer energie en werkplezier? 

 

Meer info:

 

foto:  ian-schneider-TamMbr4okv4-unsplash