· 

Zonder dromen geen bedrog?

Wat moet je zonder dromen, elk mens heeft dromen. Dromen van dingen die bereikt kunnen worden. Dromen van de wereld om in te leven.

Dromen die groter zijn dan het leven, bigger than life, zoals Amerikanen dat zeggen. Dromen zijn bedrog, luidt het gezegde, maar geen mens kan zonder. Dromen zijn de brandstof van het leven. Wat is een nacht zonder mooie dromen. Wat is het leven zonder idealen. Zonder prachtige ambities. Geen ondernemers zou beginnen met werken zonder dromen. Zonder die dromen zouden er geen ondernemers zijn.

Kleine dromen, grote dromen, het doet er niet toe. Eigenlijk bestaan er alleen maar grote dromen. Want wat voor een kind dromen over het behalen van een tenniskampioenschap is, is voor een bestuurder die droom om met zijn bedrijf de top te bereiken. Het zijn dezelfde dromen. Alleen zijn die dromen vaak verdwenen. Weg gerationaliseerd.

 

foto Unsplash: Bruce Christianson

F#cking diep!

Lang geleden sprak ik met een verkoopdirecteur van een groot bedrijf. Elke dag bezocht hij klanten en sprak hij over projecten, omzet en kansen. Maar hij had het nog nooit aangedurfd om met een klant te praten over diens dromen. Want waarom zou hij, bovendien was het een belachelijke gedachte om met die klant over dromen te gaan praten. Hij zou afgaan, hij zou uitgelachen worden door die klant. Maar toch. Op een zekere dag, de zon scheen, hij had een overmoedige bui en hij was op weg naar een klant. What the heck, dacht hij, ik ga eens gek doen. En bij de klant aangekomen, stelt hij zijn belachelijke vraag: wat zijn jouw dromen? De klant was niet verrast, knipperde niet met zijn ogen, maar staarde voor zich uit. Langzaam verscheen een glimlach op zijn gezicht en voorzichtig begon hij aan zijn verhaal.

 

Aan het verhaal dat vertelde over zijn leven, zijn familie, zijn ambities, zijn doelen en de toekomst. De klant kon er gewoon niet mee ophouden. Sprankelend bleef daar maar doorgaan … en doorgaan. Het was fenomenaal. Maar het was energie, het was passie. De topverkoper wist niet wat hem overkwam, want dit was een ongekende situatie. Hij had een echt contact met de klant, waarmee hij tot op dat moment alleen maar gesproken had over zijn producten en diensten. Dit was anders, dit ging ergens over.

 

Verkocht hij veel tijdens dat gesprek? Nee, hij verkocht niets, maar hij creëerde een band. Een band die ervoor zou gaan zorgen dat hij in de toekomst bij die klant zou blijven. Hij was een relatie aangegaan met de klant en voerde een gesprek dat hij nog vaak zou willen herhalen. Het was een groots moment. Het was succes.


Mensen vinden het geweldig om met anderen te praten over hun dromen. Mensen hebben een enorme behoefte om over hun dromen te mogen vertellen. Maar er zijn maar weinig momenten waarop ze dat kunnen.

 

Wanneer verdwijnt dat? Vanaf wanneer vinden we het kinderachtig om over onze dromen te praten? Zeker is het dat bedrijf niet meer de plekken zijn waar we met elkaar praten over onze dromen. Dat levert tenminste niets op. Het draagt niet bij aan de winstgevendheid van een bedrijf. 


Een droom cv indienen

Het is niet meetbaar en het is geen onderdeel van onze KPI's. Wie heeft ooit tijdens een sollicitatiegesprek de vraag gekregen welke droom hij heeft? Waarom zouden we?

 

We praten veel liever over onze cv's en over de ervaringen die we hebben opgedaan. Om te zien of we geschikt zijn voor de vacature. Maar praten over dromen? Nee, dat past daar eigenlijk niet in. Terwijl we weten dat een bedrijf bestaat uit tientallen, honderden en duizenden mensen die allemaal hun eigen dromen met zich meenemen.

 

Want die dromen zijn er nog wel, keurig weggestopt in hokjes. Maar ze bestaan nog steeds. En ze hebben nog veel meer invloed op iedereen dan de drang naar hogere functies of hogere beloningen. Want die topman of -vrouw die in dat fantastische kantoor uitziet over de stad en geniet van een topsalaris, droomt vaak weg bij de gedachte aan zijn/haar kinderen of bij de gedachte aan de boot of golfswing.

 

Soms worden die dromen sterker en ontwaakt hij of zij uit de waan van alledag en beseft dat er meer is in het leven.

 

Ontwaken om te dromen. Of dromen om te ontwaken? Eerder het laatste. Iedereen heeft dromen, daarvoor hoef je geen topfunctie te hebben. Want ook de postbode droomt van een prachtige tuin en een gelukkige jeugd voor zijn kinderen. Dromen zijn van alle niveaus.

 

foto Unsplash.com:scott-graham

Bakken met werk verzetten

Dan komt toch steeds weer die vraag terug. Waarom doen we daar niets mee? Waarom laten we die mensen niet hun dromen beleven? Omdat dat niets oplevert? We weten toch dat het vertellen van dromen bij iedereen passie en energie naar boven brengt. Passie en energie waarmee we in elke organisatie bergen kunnen verzetten.

We verzinnen allerlei programma 's om mensen energie te geven, we houden peptalks, we organiseren heisessies. We doen er alles aan om energie in de organisatie te brengen. En het meest voor de hand liggende onderdeel gebruiken we niet. De verhalen over de dromen.

Old school visitekaartjes

Onlangs kreeg ik een set visitekaartje in handen van een wat kleiner bedrijf. Op de voorzijde stond netjes de naam van het bedrijf, de bijbehorende functionaris en alle overige gegevenspunt een keurig kaartje. Maar achterop elk kaartje stond iets wonderlijks. Elke medewerker had achterop vier woorden geschreven waar zijn of haar passie naar uit ging.

 

Woorden als concert, bier, Alfa Romeo, U2, bomen, Zweden, oorlog, een simpel plan, mijn mams en dergelijke. Dat waren de dromen van die mensen.

En iedereen die zo'n kaartje kreeg en die woorden zag, begon daarover het gesprek. Een gesprek dat ging over de dromen en ambities dat echt ergens over ging. En het gesprek bovendien wat makkelijker te voeren was en dat leuk was. Want praten over dromen en passie is voor iedereen makkelijk. Dus door die kaartjes uit te delen, legde die mensen onmiddellijk een relatie. Die kaartjes worden niet vergeten en de mensen die erbij horen ook niet. Wat een geweldige manier om de dromen om te zetten in energie. Energie die leidt tot een relatie. Of dat toch nog over business gaat?

 

foto Unsplash:  jukebox-print

Ondanks alle 'domme tips': blijf dromen

Mensen die hun dromen volgen, die sprankelen. Bedrijven sprankelen als de medewerkers sprankelen. Dat is de ultieme corporate Dream. Dus moet je medewerkers stimuleren hun dromen te volgen. Uiteraard kunnen (moeten!) mensen dat ook privé doen, maar stel dat mensen ruimte krijgen om werk gerelateerde dromen te vervullen?

 

In een omgeving van mensen die je uitdagen, waar je ideeën mee ontwikkelt en toetst, ontstaan vanzelf motiverende doelen (voor jezelf of met elkaar). Ik beschreef dat Google mensen een dag per week de ruimte geeft om te doen waar ze zin in hebben. Stel nu dat je dit combineert en medewerkers de mogelijkheid geeft om één dag per week te verkeren in een ruimte met de collega’s waar zij mee willen werken.

 

Wat zou er dan gebeuren?

 

Ik denk dat in korte tijd hele spannende, creatieve en ondernemende initiatieven zouden ontstaan, waar iedereen beter van wordt. Zowel de gemotiveerde medewerkers als het bedrijf. Tijd om te dromen en om dromen werkelijkheid te laten worden. Dan ontstaat sprankeling en hou je die sprankeling ook vast

Dromen, iedereen heeft ze. Maar de meeste dromen zijn weggestopt. Voor later. Later, als het te laat is.

 

Foto: Sassy Psychologist op Twitter


Een stagnerende of tegenvallende omzet

Je wilt ondernemen, maar je weet niet hoe te starten.

De situatie vraagt om keuzes maken, maar je loopt vast.

Je wilt uitbreiden of groeien, maar je weet niet hoe.

In je omgeving heb je niemand om mee te klankborden over je ideeën

De waan van de dag belemmert je (druk, druk, druk).

Je mist focus in je leven

Je piekert meer dan normaal

De balans werk/ privé is niet okay

Je hebt last van stress, vermoeidheid of andere klachten

Je vertelt anderen wat je graag wilt, maar je doet het niet 

Een ervaren business coach.

Het contact is 100% vertrouwelijk en discreet.

Formules & modellen waarmee je direct aan de slag kunt.

Een spiegel van jouw gedrag en keuzes.

Hulp bij het formuleren van jouw doelen.

Indien nodig een schop onder je kont.

Iemand die goed luistert en doorvraagt.

Bekend met zowel privé als zakelijke vraagstukken.

Flexibiliteit t.a.v. tijd, locatie en soort contact (evt. bellen/ Teams).

Bekend met fysieke klachten en bevorderen gezondheid.

Frisse ideeën en tips voor vernieuwing en innovatie.

Wanneer nodig een goede wandeling met hond Noa....in beweging blijven als ondernemer!

 

bron: En nu laat ik mijn baard staan, leen zevenbergen