· 

Van onderbreking naar kans

Door de permanente haast waarin veel mensen verkeren, worden telefoontjes, e mails of collega's die vragen hebben, vaak als hinderlijk ervaren. Wie kent de situaties niet waarin je naast het bureau staat van een collega met het verzoek tot hulp? En dat die collega tijdens het gesprek meer aandacht heeft voor wat er op het scherm van de computer gebeurt dan voor jou en je vraag? Of dat je je meldt bij een receptie van een groot bedrijf en de beveiligingsmedewerker die achter de balie dit zijn verhaal afsteekt Zonder je ook maar één keer echt aangekeken te hebben? Of dat je het gevoel hebt dat je tegen iemand praat in plaats van dat je met iemand praat? In deze interacties wordt over het algemeen door beide partijen weinig kwaliteit ervaren.

 

foto: liam-pozz-efOgkiiCdqU-unsplash

Er zijn

Je kunt je op die ogenblikken steeds weer de vraag stellen welk beroep er op je gedaan wordt. En voor dat beroep door anderen gedaan of door jezelf? Wat is het dan precies wat aan mij gevraagd wordt en wat is mijn respons op dit beroep? Je zou het zelfs een bewuste pas op de plaats kunnen noemen zodat je de vraag even kunt laten landen en daardoor vanuit aandacht kunt reageren. Maar wat is aandachtig luisteren precies en hoe kun je dat leren?

 

Obedientia: benedictijns time management

Wil Derkse vertaalt in een levensregel voor beginners de benedictijnse gelofte van de obedientia met ‘aan elkaar gehoor geven.’ Ob audire is een versterkte vorm van audire, wat luisteren betekent. Deze vorm van gehoorzaamheid heeft niets met lijdzaam volgen te maken, of je passief onderwerpen aan een dwingende voorgeschreven richtlijn of management besluit. Deze vorm van gehoorzaamheid is een opgroei en bevrijding gerichte gelofte kommer net zoals de overige benedictijnse regels.

 

Samenwerken loont

Groeien doe je in deze context niet in je eentje, maar juist samen, met elkaar. Omdat obedientia vraagt om van harte respons te geven op het appèl dat personen of situaties op ons doen. Van harte respons geven betekent letterlijk: er met je hele hart bij aanwezig zijn. Voor halfhartigheid is hier dus geen ruimte. Je doet het wel of je doet het niet. En als je het wel doet, doe je het goed, want doe actief en met aandacht te luisteren, kom je eerder tot kern van de zaak en daardoor kom je eerder tot resultaat. En resultaat is een vorm van groei. Mensen zijn verder geholpen en kunnen een volgende stap nemen.

 

Obedientia gaat het dus om het openstellen van het hart, het luisteren en het willen horen van wat anderen te zeggen hebben. Het loslaten van de eigen overtuigingen en meningen vloeit daar automatisch uitvoert. Als je niet in staat bent om open te luisteren, ben je niet in staat om te horen wat je gesprekspartner van dat moment meebrengt aan inzichten en wijsheden.

 

Daarmee mis je zelf de kans tot groei de bevrijding zit in het feit dat je op zo'n moment los kunt komen van je eigen overtuiging en mening doet luisteren met een open hart, én door aandachtig aanwezig te zijn bij wat er in het hier en nu gebeurt.

 

foto: saeed-karimi-JrrWC7Qcmhs-unsplash

Wat heb je dan nodig om dat te kunnen doen?

In hoeverre je echte aandacht kunt geven en wilt geven aan wat zich aanbiedt, heeft te maken met verschillende zaken. Hoe moeilijk of hoe makkelijk is het om met aandacht bij een gesprek te zijn als je hoofd vol zit met vragen en zorgen waar je geen afstand van kunt nemen? Hoe moeilijk of makkelijk is het om al die zaken die nog moeten gebeuren te laten voor wat ze zijn als je in gesprek bent met je collega? Gedachteloos en zonder aandacht bij een situatie aanwezig te zijn leidt over het algemeen tot een weinig bevredigend resultaat. Dat betekent dus dat benedictijns luisteren kan op het moment dat je los kunt Laten.

 


👉En wat is er voor nodig om los te laten?

  • Je hoofd leegmaken door alles wat je hebt te doen een plek te geven al deze doe zaken uit te splitsen in kleine klusjes en grote klusjes.

  • Plannen wanneer je deze dan zal gaan doen.

  • Een goed dag ritme ontwikkelen waarin je letterlijk de tijd maakt om met aandacht aanwezig dat zij de vraag van collega's, dat je letterlijk de tijd neemt om met volle aandacht naar hen te luisteren en van harte respons te geven.

En het belangrijkste lekker doorlezen.

Horen en gehoord willen worden...

Wat willen mensen eigenlijk die met een vraag naar je toekomen? In de meeste gevallen willen ze gehoord worden. Het gevoel hebben dat ze ertoe doen, dat dat wat ze vinden er toe doet. En dat krijgen wat ze op het moment dat ze het gevoel hebben dat er met aandacht naar hen geluisterd wordt. dat er vanuit een open hart met hen gesproken wordt. Dat betekent niet Alleen dat je de juiste respons geeft, maar ook dat je lichaamstaal overeenkomt met wat je zegt. Wend je naar de ander toe en krijg je hem of haar In de ogen. Dat zal de communicatie vergemakkelijken.

 

 

Conversatio morum: Dagelijks verbetermanagement in kleine stapjes: 

 

  • Probeer hoe het is om wekelijks lucht in de agenda te houden: dat kunnen momenten zijn waarop collega's onaangekondigd binnen kunnen lopen en je volle aandacht kunnen krijgen. Wellicht is dit op alle dagen haalbaar, tussen de verschillende taken door op vaste momenten in de dag. 

  • Beter een tijd afspreken wanneer er wel ruimte In de tijd en het hoofd is, dan toch een collega te woord te staan en weten dat het niet mogelijk is om er met de aandacht bij te zijn.

  • Op elk moment dat er een beroep op je wordt gedaan kun je een pas op de plaats maken en een overwogen keuze maken. Op de automatische piloot reageren heeft niets met bewuste aandacht te maken.

foto: emiliano-vittoriosi-PwXIsh7QpsI-unsplash

  • Je hoofd leegmaken door alles wat je hebt te doen een plek te geven al deze doe zaken uit te splitsen in kleine klusjes en grote klusjes.

  • Plannen wanneer je deze dan zal gaan doen.

  • Een goed dag ritme ontwikkelen waarin je letterlijk de tijd maakt om met aandacht aanwezig dat zij de vraag van collega's, dat je letterlijk de tijd neemt om met volle aandacht naar hen te luisteren en van harte respons te geven.

En het belangrijkste lekker doorlezen.

Van werkdruk naar werkgeluk

Zorg dat je je werkdag zo kunt inrichten dat alles wat aandacht verdient, dat ook krijgt - zonder stress. Je werk wordt dagelijkse bron van plezier en kracht.

 

Time management is voor mensen die niet durven kiezen.

 

En een tipje voor de manager: niet teveel sturen op productiviteit

Managers hebben vaak de neiging te sturen op resultaat en productiviteit. Logisch, targets moeten immers worden gehaald en productiviteit dus ook makkelijker te meten dan creativiteit. Maar het is eenzijdig om je alleen hier op te richten. Stimuleer ook creativiteit.

 

Dat kan heel eenvoudig pad laat mensen af en toe niks doen. En dan bedoel ik dus niet dat ze online boodschappen moeten gaan bestellen. Nee, echt even niks doen.

 

Hooguit even tafeltennissen punt uit het raam kijken. Mijn/ ME momentjes. Het werkt goed om hier net als focus plekken, aparte ruimtes voor in te richten even focus UIT

 

‘We are more addicted to distraction then we were to smoking.'

-James Williams


Redenen voor een ondernemerscoach?!

Een stagnerende of tegenvallende omzet

Je wilt ondernemen, maar je weet niet hoe te starten.

De situatie vraagt om keuzes maken, maar je loopt vast.

Je wilt uitbreiden of groeien, maar je weet niet hoe.

In je omgeving heb je niemand om mee te klankborden over je ideeën

De waan van de dag belemmert je (druk, druk, druk).

Je mist focus in je leven

Je piekert meer dan normaal

De balans werk/ privé is niet okay

Je hebt last van stress, vermoeidheid of andere klachten

Je vertelt anderen wat je graag wilt, maar je doet het niet 

Wat je van mij kunt verwachten?

Een ervaren business coach.

Het contact is 100% vertrouwelijk en discreet.

Formules & modellen waarmee je direct aan de slag kunt.

Een spiegel van jouw gedrag en keuzes.

Hulp bij het formuleren van jouw doelen.

Indien nodig een schop onder je kont.

Iemand die goed luistert en doorvraagt.

Bekend met zowel privé als zakelijke vraagstukken.

Flexibiliteit t.a.v. tijd, locatie en soort contact (evt. bellen/ Teams).

Bekend met fysieke klachten en bevorderen gezondheid.

Frisse ideeën en tips voor vernieuwing en innovatie.

Wanneer nodig een goede wandeling met hond Noa....in beweging blijven als ondernemer!

 

 

 

Zin in een ondernemend gesprek mét koffie of thee?!

Of stuur me een berichtje: 06- 23 92 09 84

Bron: een volle agenda, maar nooit druk, denise hulst/ Focus aan/uit Mark Tigchelaar