· 

Ik wil meer omzet!

‘Die dikke rooie…die koopt toch niets’,  ‘Doe slonzige lange…die past niet in onze klantenkring.’ 'Jemig wat kan die vent zuipen, vast nodig voor een weekend met haar!' Maar vooroordelen, die kennen we niet. Goed verkopen ook niet denk ik dan. Al hadden we bij Ikea code 13, dat was de code als er een knapperd voorbij kwam om aan de gehaktballetjes te gaan. 

 

Vooroordelen: het is verschrikkelijk. Het scheelt ondernemers jaarlijks bakken omzet. Maar is het eigenlijk zo vreemd. Vooroordelen? Nee. Iedereen weet dat je een man met een stoppelbaard in een donker steegje beter niet om de tijd kunt vragen. Een nerd herken je van afstand: die weet veel van computers. Een vrouw met make-up en een parfum wolk is vast en zeker geïnteresseerd in mode en een tiener in spijkerbroek is te porren voor een paar sportschoenen. Vooroordelen zijn niet vreemd, het is mensen eigen.

Maar al deze boven omschreven types kunnen kansrijke klanten worden als we ons eens een beetje durven te verdiepen in de ander. 

 

Een eerste indruk is ook maar een etiket.

 

foto Unsplash: md-mahdi

Maak je team daarvan bewust. Wees open en stop mensen nooit in een hokje. Zou niet eens weten in welk hokje in zou passen?! 

Luister gewoon naar wat klanten te vertellen hebben. Wat kan dan verkopen makkelijk zijn. Gelukkig praat je nooit over die prutser van sales of die hork van administratie.

 

Nog wat etiketjes nog om verder te plakken?!

 

“Het mooiste cadeau dat je een klant kunt geven, 

is oprechte belangstelling en aandacht”

Ambitie en plezier zonder verbinding!

Want in deze tijd, waarin we niet met de hond wandelen maar wandelen met onze telefoon en een hond aan de lijn gaan het nog steeds over aandacht. Het verbinden, in contact zijn met elkaar.

 

En dat begint met jou lieve, rebels ondernemer! Ben jij het sprankelende voorbeeld, toon jij klantgericht leiderschap of vervloek je soms intern de collega’s uit het team.  Wat is jouw persoonlijke doel met de toko, met de mens in de toko en de uiteindelijke klant. Hoe vaak sta je zelf nog in contact met de klant om te weten wat er speelt?

 

Het lijkt natuurlijk fantastisch voor de medewerker als er op de website tussen de vacatures staat. Ambitie en plezier daar draait het bij ons om. Maar wat als ik als klant de ambitie niet voel. Je had me een nieuwe website kunnen verkopen als je tijdens mijn training had geluisterd naar mijn hulpvraag. Helaas gemiste kans. Het woord klant staat op de website ook op nummer 2, eerst heb ik plezier met mijn collega, daarna komt de klant. Ze zullen maar bellen als je net lekker staat te pingpongen met je collega’s. Vermoeiend zeg, dat niemand van de receptie die telefoon op tijd oppakt. Of was daar weer een schot voor open doel.

Doel, binnen 20 seconden is het telefoontje opgepakt.

 

foto Unsplash: clint-adair

Hoe kan je nou voetballen zonder doel?

Ooit was ik een klein pöpke van 8 en had me aangemeld bij het meisjes voetbal, een keer iets anders. Nou, zo klein als het pöpke ook mocht zijn. Toen ze me na 3 proeflessen het buitenspel gingen uitleggen was ik er wel klaar mee. Een spel met regels, de rebel in mij werd toen al wakker. Laat me dan maar lekker rennen, of voor een marathon of een Mindful Run geven. Vrijheid met wat andere regels. 

 

Wist je dat je…

Tijdens een normale voetbalwedstrijd is de gemiddelde speler maximaal vier minuten aan de bal. Die 22 spelers hebben immers 90 minuten te verdelen. Met een beetje spelonderbreking en het feit dat er wat gretige spelers vol voor de bal gaan, blijft er voor de andere spelers soms maar twee tot 3 minuten zuivere speeltijd over. Dat is voor de kantine speler misschien meer dan voldoende. Ik ren dan liever 4.5 uur wat rond om een lintje voor het bereiken van de marathon finish te ontvangen.

 

 

izuddin-helmi-adnan

Rennen met een doel in je hoofd en hart!

In steeds meer ondernemingen realiseert men zich echter dat het nuttig is om de medewerkers een of meerdere doelen mee te geven. Soms gaat het verder en wordt het doel gevisualiseerd: een glazen koker in de hal, pingpongballen erin n in een oogopslag is duidelijk wat het doel is en hoever we daar nog vanaf zijn. 

 

Je ‘spelers’ nemen de hele dag door kleine en grote beslissingen, stellen prioriteiten, geven bepaalde zaken meer of minder aandacht, communiceren met klanten en informeren collega’s. Kortom, de hele dag door doen zich scoringskansen voor. Maar echt scoren kun je alleen waar het doel staat.

Stoppen met etiketten plakken want wat lijken we op elkaar!


  • Een stagnerende of tegenvallende omzet.
  • Je wilt ondernemen, maar je weet niet hoe te starten.
  • De situatie vraagt in keuzes te maken, maar je loop vast.
  • Je wilt uitbreiden of groeien, maar je weet niet hoe.
  • In je omgeving heb je niemand om mee te klankborden over je ideeën.
  • De waan van de dag belemmert je (druk, druk, druk).
  • Je mist focus in je leven.
  • Je piekert meer dan normaal.
  • De balans werk/ privé is niet okay.
  • Je hebt last van stress, vermoeidheid of andere klachten.
  • Een ervaren business coach.
  • Het contact is 100% vertrouwelijk en discreet.
  • Formules & modellen waarmee je direct aan de slag kunt.
  • Een spiegel van jouw gedrag en keuzes.
  • Hulp bij het formuleren van jouw doelen.
  • Indien nodig een schop onder je kont.
  • Iemand die goed luistert en doorvraagt.
  • Bekend met zowel privé als zakelijke vraagstukken.
  • Flexibiliteit t.a.v. tijd, locatie en soort contact (evt. bellen/ Teams).
  • Bekend met fysieke klachten en bevorderen gezondheid.
  • Frisse ideeën en tips voor vernieuwing en innovatie.

bron: TV 2 | All That We Share

retailmatch groep/ jos burgers Klanten zijn eigenlijk nét mensen