· 

Je moet gewoon niet te diep nadenken. Dan klopt alles.

'Het komt bij mij heel vaak voor dat wanneer ik iets probeer uit te leggen wat ik in gedachten heb mensen me totaal niet begrijpen. Waar ligt dit aan? Formuleer ik mijn gedachtes niet goed of ligt het aan hun gebrek aan kennis? Heeft iemand hier ervaring mee? En ja ik weet het, dit zijn veel vragen om te beantwoorden maar het lijkt me zo toch redelijk helder uitgelegd.'

 

Oh, maar dat lijkt me fantastisch. Dat je de hele dag met mensen in gesprek kunt zijn zonder te verwachten dat de ander je begrijpt! Je kan afdelingsplannen schrijven en geen MT lid die hier vragen over gaat stellen. Het is gewoon te hoog gegrepen en daarom zit jij in deze functie! 

- Nou, daar zit nou net het probleem, ik krijg de zaken niet voor elkaar omdat ik ze vaag overkom.

Maar da’s toch geen probleem? Budget veiligstellen en dan gaan met die banaan.

-Zeg Ina, zo komen we nergens.

Oké vertel, wat is je plan

 

Het coachen hoeft natuurlijk niet van één kant te komen vandaag!

 

foto Unsplash: james-yarema

Verkeerd begrepen worden


Veel schilders zijn bang voor het blanke doek

maar het blanke doek is bang voor

de ware hartstochtelijke schilder, die je durft

en die eenmaal door die biologie van ‘ge kunt niet’ doorgebroken is.

(…) een blanke schilderdoek

(…) de man van geloof, van energie, van warmte, en die iets weet, 

laat zich niet daardoor met een kluitje in ’t riet sturen’ 

Uit het dagboek van Vincent van Gogh


Onbegrip of onbegrepen?

Voel je je onbegrepen of voel je onbegrip? Weet je hoe het komt? Waar het vandaan komt? Wanneer je je niet begrepen voelt kan, dat verdriet met zich meebrengen. Je kunt je verward voelen of onzeker, je kunt je overbodig voelen of alleen, je kunt je eenzaam voelen.

 

Waar komt het vandaan?

Je onbegrepen voelen: gevoelens onbegrip. Mensen kunnen zich onbegrepen voelen om tal van redenen. We zouden er een aparte website aan kunnen besteden. Maar één ding is wel duidelijk. De aansluiting met de omgeving ontbreekt.

 

  • Je kunt je anders voelen dan anderen omdat je merkt dat je zaken anders ervaart dan mensen in jouw omgeving
  • Je kunt de aansluiting missen bij je broers, zussen of ouders
  • Je kunt de verbinding missen met jouw collega’s
  • Je kunt andere normen en waarden hebben dan mensen in jouw omgeving

Onderschat het niet! De gevolgen van onbegrepen zijn, kunnen grote impact hebben.

 

  • Mensen kunnen zich overbodig voelen, nutteloos of zinloos.
  • Mensen kunnen gaan twijfelen aan de zin van het bestaan.
  • Mensen kunnen er depressief van worden of suïcidale neigingen krijgen

Daarom zeggen wij met nadruk: onderschat het niet! Negeer je gevoelens niet, stop ze niet weg maar zoek hulp en ga er wat mee doen.  Iemand schreef:

Pijn

Niemand die naast je staat

onbegrip, strijd

verlangen naar iemand

machtige emoties, geperst in een pantser

onbegrepen blikken

gevoel van overbodigheid

geen zin meer om te leven.

 

 

Geef mij een dialoog.

 

foto Unsplash: dominik-vanyi

Begrijpen en begrepen worden

De uitdrukking komt naar we menen van Stephen Covey: het gaat in eerste instantie om begrijpen en niet om begrepen worden. Het gaat erom in eerste instantie dat je jezelf leert begrijpen. Als je het zelf niet begrijpt, hoe kun je het een ander uitleggen?

 

Tante Trees 

Om een voorbeeld te geven van onbegrepen zijn, aldus Herman Finkers.

Mijn broer wat een keer bij tante Trees op visite, tante Trees keek mijn broer heel diep in de ogen en zei: ‘Wilfried, je ziet er niet goed uit. Als ik vragen mag, heb je suiker in de urine?’ ‘Nee,’ zei mijn broer, ‘alleen een beetje melk graag.’ 

 

 

 

 

 

 

bron afbeelding  Paul/ H.Diepenmaat


Teveel begrijpen kan leiden tot onbegrip

We hebben een mooi voorbeeld. Het jongetje gaat voor het eerst naar de peuterspeelzaal. Hij is nog jong en klein maar slim. Hij kan namelijk al kleuren onderscheiden. Anderen in de klas hebben dat onderscheid nog niet. Het jongetje vraagt aan zijn collega-peuter om een groen blokje. Maar het collega-peutertje weet niet wat groen is en geeft een geel blokje. Het jongetje begrijpt het niet en vraagt een andere collega-peuter om een groen blokje. Nu krijgt hij een rood blokje. Wat gebeurt hier? Het jochie dat het begrijpt, gaat aan zichzelf twijfelen en wordt onzeker. Hij meent dat hij de vragen niet goed stelt. Hij gaat zich afzonderen uit de groep. Moraal van dit verhaal:

 

hij die ’t begrijpt: gaat aan zichzelf twijfelen en zij die ’t niet begrijpen denken:
‘dat is een apart ventje’.

De drijvende kracht

Waarom doen mensen zoals ze doen? Wat drijft hen? Als we die vraag kunnen beantwoorden hebben we een belangrijke sleutel in handen om mensen te motiveren, ze meer voldoening te geven in hun werk, de sfeer te verbeteren en hun betekenis voor de organisatie te vergroten.


Kijk eens door de bril van een ander!

 

Profile Dynamics® is speciaal ontwikkeld voor analyse van de drijfveren van individuele mensen, maar ook van teams en afdelingen en zelfs volledige organisaties. Drijfveren die bepalen hoe mensen hun werk doen, met wie ze wel en niet willen samenwerken, de soort leiderschapsstijl die ze ontwikkelen en de manier waarop ze communiceren met anderen.

 

En al die gekke plaatjes in deze blog horen erbij, je even door een 'andere bril' laten kijken. Niks mis mee.

 

Want bij die rode blikjes denk ik bijvoorbeeld:
Allemaal gelijk én toch anders, Yes we can! Rood van Dare! ons bedrijf en natuurlijk van daadkracht, lef en doen!

En wat dacht jij?

 

foto Unsplash:  jeff-frenette

Luier aan en gaan!

Ongetwijfeld ken jij ze ook. Ondernemers, die realiseren wat ook jouw ambitie is. Je vraagt je af hoe zij dit aanpakken.

 

Wat een ander kan, kun jij ook leren. Als je precies weet wat deze persoon denkt en doet dan kun je dit pad volgen. Je gaat als het ware door een andere bril naar de wereld kijken.

 

Dat klinkt eenvoudig, bijna als een kunstje. Helaas, de bril van een ander opzetten betekent ook dat je in aanraking komt met de overtuigingen van die ander. Wat betekenen deze overtuigingen voor jou en hoe beïnvloeden ze jouw gedrag.

 

Is het jouw overtuiging dat je pas iets wereldkundig kunt maken als het perfect is, dan kan het bevrijdend zijn om ‘te zien’ dat de ander hier wat losser mee omgaat. ‘Goed is goed genoeg’. En daar bereikt hij zijn succes mee. Hoe is het voor jou om, in bepaalde situaties, dit gedrag te vertonen?

 

Kijken door de bril van een ander betekent voor mij, openstaan voor een aanpak die niet van nature mijn voorkeur heeft. Door hiermee te experimenteren ontdek ik wat wel/niet bij me past. Mooie manier om mijn ondernemerschap verder te ontwikkelen.

 

Ik omring mij dan ook graag met andere ‘typen’ ondernemers/ mensen.

 

En jij?