· 

Aan de haak slaan maar niet meteen ten huwelijk vragen

Soms moet je uitzonderingen maken naar jezelf toe maar ook naar anderen. Ik heb besloten om iets opmerkelijks te doen. In deze blog geef ik je 7 tips weg om jou als ondernemer er meer uit te laten springen. Ik deel een groot deel van de dingen die wij met Dare! hebben gedaan om meer plezier te halen uit ons werk maar vooral ook meer bij te dragen aan onze omgeving… 

 

In de lijn staan, aan de haak slaan zonder huwelijk dwang maar meer vanuit ‘goesting’

 

 foto Unsplash: noppadol-niyomthai

1. Vraag iemand niet meteen ten huwelijk

Stel; je gaat naar een feestje en je krijgt oogcontact met iemand. Onmiddellijk stap je naar diegene toe en vraag je die persoon ten huwelijk. De kans is groot dat de ander dan gillend weg rent. Het is beter om die persoon eerst uit te nodigen voor iets laagdrempeliger zoals het drinken van een wijntje. Maar al te vaak zie ik dat ondernemers op internet anderen wel direct ten huwelijk vragen in hun teksten, contactpagina’s en buttons.

 

Maak de drempel voor je toekomstige klanten nooit te hoog!

2. Get in line, stay in line

Heb je helder waar je naartoe wilt? Vraag jezelf dan af welke taken die je op dit moment uitvoert daadwerkelijk bijdragen aan je hogere doel. Schiet je met hagel? Of ben je gefocust? Zijn er doelen die wel bijdragen maar niet makkelijk zijn? Jammer dan niet als het even pijn doet. Geen wrijving, geen glans!

3. Draag iets bij

Is het moeilijk om aan goede opdrachten te komen? Dan kun je je afvragen of je wel genoeg waarde toevoegt aan de vraag van anderen. Ik zeg niet dat je moet stoppen waar je zo hard voor gewerkt hebt, maar vaak helpt het wel om de context te veranderen. Wellicht voeg je geen waarde toe op de plaats waar je nu bent, en aan de doelgroep die je nu helpt, maar ben je van ongelofelijke waarde voor een andere groep mensen!


4. Test je ideeën in de markt

Ik ben er zelf ook schuldig aan geweest; wachten tot het juiste moment om een product of dienst te lanceren. Ik ben erachter gekomen dat het beste moment om een nieuw idee te lanceren gisteren was, en het een na beste moment nu! Perfectionisme bestaat niet dus je kunt maar beter zo snel mogelijk je idee de wereld in slingeren.

 

Hoe meer feedback je krijgt, hoe beter je je idee kunt aanscherpen. De meest succesvolle ondernemers zijn niet bang voor kritiek. Ze zien het eerder als cadeautjes om weer verder te groeien. Je kunt beter iets voor 50% af hebben en delen met de wereld, dan voor 150% af terwijl de wereld al lang niet meer op jouw idee te wachten staat!

foto Unsplash: nick-fewings

5. Geef eerst weg

De beste manier om een band met mensen te creëren is door dingen weg te geven. We leven in een tijd waarin bezit niet meer zo belangrijk is. We hechten meer waarde aan beschikking hebben tot. Wanneer je dingen weggeeft (zoals ik nu 7 tips aan jou geef) leren mensen jou en je product of dienst kennen. Wanneer je elkaar kent is de kans een stuk groter dat je in de toekomst ook een project samen kunt aanvliegen.

6. Vis met een haak

Organiseer je een borrel? Geef je een presentatie? Heb je een Bedrijfspagina op Facebook? Heb je een nieuwsbrief? Wat je ook inzet om gehoord te worden, zorg ervoor dat je niet alleen nieuwe doelgroep bereikt maar dat je ze ook iets kunt aanbieden. Spreekt dit de bovenstaande tip tegen? Niet echt. Het gaat erom dat je eerst iets geeft, voordat je de ander kunt vragen of hij jou ook iets wilt geven.

7. Vervul een basisbehoefte

Welke behoefte vervul jij met jouw product of dienst? In een wereld waarin veel mensen hetzelfde aanbieden is het goed om te kijken welke basisbehoefte je vervult. Zo zijn BMW en Volvo beide aanbieders van auto’s, maar verkopen ze de auto’s aan totaal verschillende mensen. In de jaren ’90 zette BMW vooral in op de basisbehoefte van status terwijl Volvo voornamelijk inzette op mensen die een veilig voertuig wilde hebben. Je kunt hetzelfde product hebben, maar een andere basisbehoefte vervullen!


Ondernemen is risico nemen

Alles is constant in verandering. Het volgende is nog even belangrijk:

 

Mocht je een volgende stap willen maken in je onderneming maar kom je er even niet uit? Dan nodig ik je graag uit bij ons op locatie. We hebben een ochtend georganiseerd waarin we ondernemers helpen om meer op te vallen met hun verhaal. Al veel ondernemers hebben zich opgegeven voor deze dag.

 

Meer informatie vind je HIER  

Ik hoop dat je geïnspireerd bent door deze belachelijk lange blog. Zo ja, dan maak je mij ook blij door hem te delen in je netwerk via een van de knoppen hier boven. Succes met je onderneming en onthoud:

 

 

Jouw verhaal is jouw business!

 

 

 

 

foto Unsplash": hans-vivek