· 

Vinden, veroveren en verassen

Vinden, veroveren en verrassen is de lijfspreuk van Martijn Delahaye, directeur marketing & communicatie bij AFAS Software. 



Soms moet je uitzonderingen maken naar jezelf toe maar ook naar anderen. Ik heb besloten om iets opmerkelijks te doen. In deze blog geef ik je 7 tips weg om jou als ondernemer er meer uit te laten springen. Ik deel een groot deel van de dingen die wij met Dare! hebben gedaan om meer plezier te halen uit ons werk maar vooral ook meer bij te dragen aan onze omgeving… 

 

 

 

 

 

 

foto: Unsplash Chris Curry

1. Versterk waar je goed in bent

Van nature zijn de meeste mensen geneigd om hun mindere kanten aan te scherpen. Ze zijn niet goed in boekhouden, dus duiken ze er dieper in. Een webbouwer is niet goed in programmeren, en gaat daarvoor naar een cursus. Maar hoe goed je ook je best zal doen, iemand met een aangeboren talent zal altijd beter blijven dan jij. Versterk daarom waar je nu al goed in bent, en word de beste in de markt!

2. Vertel waarom je doet wat je doet

Op de gemiddelde netwerkborrel zie ik dat ondernemers voornamelijk zeggen wat ze doen in plaats van waarom ze doen wat ze doen. Als je zegt wat je doet dan ben je wellicht een programmeur, of een coach, of een therapeut. Maar eigenlijk stop je daarmee het gesprek, want wat kan de ander je daarna nog voor vragen stellen? Door te vertellen waarom je doet wat je doet geef je jouw beroep of expertise meer draagvlak. Je kunt met elkaar in gesprek en je komt er misschien achter dat de ander hetzelfde waarom heeft als jij, en dat is een voedingsbodem is voor een goede samenwerking. Mensen met dezelfde kernwaarden of visie werken het beste samen. Bovendien kopen mensen doorgaans altijd van mensen, en geef je de ander de kans om jou te leren kennen.

3. Doe een 20 kilometerloop

Ken je het verhaal van de 20 kilometerloop? Twee mannen moeten een afstand lopen van 500 kilometer. De een loopt iedere dag exact 20 kilometer. De ander loopt bij mooi weer meer dan 20 kilometer, en bij slecht weer minder dan 20 kilometer. Als hij een griepje heeft loopt hij niet, en als hij energiek is loopt hij het dubbele. Uiteindelijk finisht de man die iedere dag 20 kilometer loopt als eerste, en de man die zich volledig aanpast aan prikkels van binnen en buitenaf helemaal niet.

Wat is de les? Laat je je te veel beïnvloeden door de wereld om je heen? Dan zul je op een lange termijn uitgeschakeld worden. Onthoud dat succesvolle mensen niet om toestemming vragen vooraf, maar om vergeving achteraf. Ze blijven te alle tijde trouw aan hun eigen plan.

Om succesvol te worden is het belangrijk dat je je aandacht vestigt op datgene wat je al goed kan.

 

Als je beter wordt in wat je al goed kan dan kun je de beste in jouw markt worden! Zelf al heb je nog zoveel scholing gehad in datgene dat je minder goed beheerst, dan zul je alsnog nooit beter worden dan middelmatig. Focus op waar je goed in bent!

 

foto Unsplash: vidar-nordli

4. Durf ergens voor te staan

Weet waar je voor staat, of waar je letterlijk ieder morgen voor op staat en blijf daar ook voor staan gedurende de dag. Je kunt het meeste bijdragen aan je omgeving als je weet wat je waarden zijn, en deze vervolgens te delen met je omgeving. Vaak is je product of dienst dat je verkoopt niet de hoofdreden dat mensen met je in zee gaan. Ze gaan met je in zee om wie jij bent en wat je uit straalt. Ga niet uit van geld of groei, maar ga voor je visie, dan komt geld en groei vanzelf!

5. Fail forward i.p.v. backward

Fouten maken moet. Laatst vroeg ik een ondernemer die in een jaar tijd van 1 naar 4 muziekscholen was gegroeid hoe hij dit had gedaan. Hij antwoordde: ‘I have doubled my fail rate’. In andere woorden; hij heeft het lef gehad door zijn angst heen te gaan en heleboel fouten te maken. Hoe meer fouten je maakt, hoe succesvoller je wordt!

6. Durf los te laten

Ondernemers zijn van nature vaak controllers. Ze willen laten zien dat ze zelfvoorzienend zijn, en doen daarom alles zelf. Paradoxaal genoeg doen de meest succesvolle mensen bijna niets zelf. Bill Gates heeft misschien meer geld dan jij en ik, maar hij heeft niet meer tijd. Alleen door dingen buiten je talent bij anderen neer te leggen kun je groeien. Vaak is loslaten eng en moeilijk. Onthoud dat voor loslaten vaak laten al genoeg is. Focus je op waar je goed in bent, en anderen dingen vallen vanzelf op hun plek.

7. Beloof minder, geef meer

Heb je wel eens een ontevreden klant? Zelden heeft dit te maken met de kwaliteit van je product of dienst. De klant huurt jou in omdat je zo goed bent in wat je doet. Vaak ontstaat teleurstelling doordat de klant en jij afwijkende verwachtingen hebben van een project. Onthoud: duidelijke taal spreken we allemaal. Je kunt beter het minimum beloven en dat nakomen, dan veel beloven en het niet nakomen. Bovendien heb je dan een kans dat je nog budget of tijd over hebt, en je iets extra’s kunt leveren aan je klant!


Ondernemen is risico nemen. Alles is constant in verandering.

 

Het volgende is nog even belangrijk:

Mocht je een volgende stap willen maken in je onderneming maar kom je er even niet uit? Dan nodig ik je graag uit bij ons op locatie. We hebben een middag georganiseerd waarin we ondernemers helpen om meer op te vallen met hun verhaal. Al veel ondernemers hebben zich opgegeven voor deze middag.

Meer informatie vind je HIER  

Ik hoop dat je geïnspireerd bent door deze tips Zo ja, dan maak je mij ook blij door hem te delen in je netwerk. Succes met je onderneming en onthoud:

Jouw verhaal is jouw business!

 

 

foto Unsplash: Jess-bailey

bron tips eddy bloom