· 

Stap in de schoenen van je klant!

Hoe kom je dan aan nieuwe klanten? ‘Nou, het liefst word ik gevraagd!' Dat is wat ik meestal hoor als ik ondernemers vraag hoe zij het liefst aan nieuwe klanten komen. Ik weeg ook het liefst 68 kilo zonder een meter te moeten hardlopen maar na het eten van een reep Tony’s zee zout karamel weet ik dat ik aan de bak moet.

 

In zijn, gevraagd worden is natuurlijk een stuk makkelijker in deze wereld maar dan begint het wel met duidelijker worden in wie je bent en wat je levert. Je onderscheidende waarde die je levert.

Want zie je nou een kangoeroe of een hond in deze foto?! Tis maar net hoe je het bekijkt, door je eigen ogen;-)

 

Stoppen met vluchtgedrag maar je eigen draak in de bek kijken!

Voorkom Vluchtgedrag

Wij mensen reageren op prikkels die Pijn of Plezier geven. We willen weg van de pijn, en naar plezier toe. Nu blijkt ook dat veel van ons gedrag onbewust is. We doen heel vele dingen zonder erbij na te denken. Dat percentage ligt boven de 95% van ons gedrag. Veel van dat onbewuste gedrag is goed en werkt in ons voordeel. Je hoeft niet meer na te denken over hoe je moet schrijven, lezen, fietsen, autorijden, je tandenpoetsen enz. Het voordeel is dat het je weinig energie kost en nauwelijks denkvermogen. Dat betekent dat je genoeg capaciteit overhoudt om bewust aandacht te geven aan de dingen die ook deze aandacht verdienen of nodig hebben. 

 

Denk bijvoorbeeld aan gevaarlijke handelingen, of moeilijke stukken schrijven voor een belangrijke klant. Er is ook een deel van het onbewuste gedrag wat ons tegenwerkt. We ervaren dan gevoelens als frustratie, onzekerheid, onbegrip, vermoeidheid, boosheid, angst enz. Omdat dit als pijn ervaren wordt, willen we weg van dit gevoel en vertonen we vluchtgedrag of uitstelgedrag. We gaan wat anders doen om even verlost te zijn van dat vervelende gevoel. Je gaat wat eten of drinken. Misschien meer roken of tv kijken. Het kan ook zo zijn dat je nog iets ‘nuttigs’ gaat doen zoals andere mail beantwoorden, het huis schoonmaken, een klusje doen enz. Het geeft je in ieder geval een korte opluchting en je hebt het gevoel dat je iets functioneels gedaan hebt. Je hebt echter niet echt gewerkt aan je grote doel, je droom.

Oefening van pijn naar fijn...

Oefening: Neem nu eens je droom voor je en beschrijf het nogmaals. Als je daar nu aan denkt of aan gaat werken, welke situaties veroorzaken dan ‘pijn’ bij jou? 

 

• Wat ervaar je dan? Welke gevoelens komen dan boven? (pijn) 

• Welk vluchtgedrag vertoon jij dan? Wat voor uitstel gedrag laat jij dan zien? (korte opluchting) 

• Hoe zou het voor jou zijn als je echt je droom waarmaakt? Wat voor gevoel zou dat jou geven? (plezier) 

 

PIJN KORTE OPLUCHTING PLEZIER

Vluchtgedrag: Uitstelgedrag: Jij hebt nu voor jezelf beschreven wat jouw eigen pijnlijke gevoelens zijn, en welk vlucht- en uitstelgedrag jij dan vertoont.

 

Daarnaast heb je ook benoemd wat het je oplevert als je wél je droom realiseert. Nu is het zaak om aan je droom te werken en op het moment dat je de pijn ervaart, even 10 seconden rust te nemen en je daarna te focussen op wat je wel wilt en waarom je dit allemaal doet. 

 

Focus je op wat het je oplevert, de weg naar plezier.

 

 

foto Unsplash: averie-woodard

Waardevol zijn in de ogen van klanten

En nu op naar dat waardevol zijn in de ogen van klanten. Je kunt ook zeggen dat je zowel schaars als aantrekkelijk moet zijn. Net zoals Zeezout/ karamel, die combinatie is belangrijk. Ben je schaars maar onaantrekkelijk, dan lopen klanten met een grote boog om je heen, en ben je niet waardevol. Ben je aantrekkelijk maar niet schaars, dan heb je veel concurrenten.

Ook dan ben je niet waardevol.

 

Wederom weer gaan staan in de schoenen van je klant.

De markt moet snappen wat je onderscheidende waarde is, die waarde makkelijk onthoudt en doorvertelt aan anderen. Dat is in 3 woorden een Gouden formule voor waardevol zijn en vaker gevraagd worden:

Snappen – onthouden – doorvertellen.

 

Dus heb het LEF! om je onderscheidende waarde te communiceren*

 

7 onderscheidende stappen

Je kan onderstaande stappen eens voor jezelf gaan beantwoorden:

 

Stap 1: mijn moeiteloos briljant. Wat ik als geen andere kan. Mijn mix van talenten, kwaliteiten en passie.  

 

Stap 2: met wie werk ik graag. Voor welke mensen ga ik mijn moeiteloos briljant inzetten? Mijn ideale klant. Mijn ideale klant is breder dan mijn doelgroep. Ik kan meerdere doelgroepen hebben.

 

Stap 3: wat is het probleem van mijn ideale klant en welke vragen hebben ze?

 

Stap 4: wat is mijn visie? Hoe geloof ik het probleem van mijn ideale klant op te lossen?

 

Stap 5: hoe werk ik graag?

 

Stap 6: hoe ziet mijn aanbod eruit?

 

Stap 7: marketing Formuleer je onderscheidende waarde om één zin, zodanig dat de markt die snapt, gemakkelijk onthoudt en graag doorvertelt.

 

Ik wens jou uit de grond van mijn hart dat jij de grootste versie van jezelf mag zijn.

 

Inspireer je leven, realiseer je droom, vol lef en beweging!

 

foto Unsplash: hugues-de-buyer

bron: 

foto hond, perfectly timed photos.com

jos burgers, wacht niet op de wind, ga roeien*