· 

Hoe leer ik te luisteren naar mijn gevoel?

Ook dat nog, Cees zit wat onwennig naar buiten te kijken, tis wat druk in de straat met een kraan, een buurman in de tuin met een trekker en verkeer dat om moet rijden. ‘Als ze maar niet tegen mijn wagen aan rijden.’ Hij is al tijdens het hele gesprek zenuwachtig, hij trekt het niet meer. Is vrachtwagenchauffeur en heeft iemand aangereden. Hoezo slachtofferhulp, gewoon weer in de wagen, niet rijden is geen inkomen!

 

‘Slaap je nog een beetje’: vraag ik. Al maanden niet en door de gebroken diensten krijg ik ook geen ritme maar ja. Ik moet niet zeuren hé.

Toeval dat na zijn vertrek de buurvrouw aanbelt, ze heeft tegen een wagen aangezeten. Die van Cees, dus ik bel hem en in een paniek komt hij weer naar me toe rijden.

 

Aan stoppen met dit werk of even te gaan voor een time-out zijn geen opties voor zijn denkhoofd. Ook niet als uit de CSR- stress vragenlijst blijkt dat ie piekt op vermoeidheid, Tuurlijk niet, ik moet door…

 

foto Unsplash: esteban-zapata

Wanneer ben jij gestopt om beter te leren luisteren naar je gevoel?

Je kan ook blijven vallen en er wat zalf op smeren, deze kwam vrijdag in een tv-reclame voorbij, A Vogel Junior Huidcreme vallen en stoten met Arnica 30g

Helpt bij de uiterlijke verzorging van de blauw verkleurde huid als gevolg van vallen en stoten. Het bevordert de doorbloeding en ondersteunt het herstellend vermogen van de huid. 

Dus zalfje op je wond, of trauma en gewoon weer achter het stuur kruipen voor een nachtdienst i.p.v. het gevaar aankijken voor jezelf en de ander.

 

 

“The only real valuable thing is intuition.”

Albert Einstein

 

Luisteren naar je gevoel-hoe doe je dat?

Mijn intuïtie is het kompas in mijn business. Zonder naar mijn intuïtie te luisteren, had ik nooit zoveel kunnen manifesteren. Had ik nooit zoveel mensen kunnen helpen. Had ik nooit zoveel waarde kunnen leveren. In ons privéleven is het relatief geaccepteerd om naar onze intuïtie te luisteren. Als ouder voel je bijvoorbeeld vaak feilloos aan wat goed is voor je kind. En iedereen vindt dat normaal. In business ligt dit anders.

 

Had ik maar

Maar heb jij ooit wel eens gedacht in je business “Had ik maar naar mijn gevoel geluisterd”? Dat je eigenlijk van binnen voelde dat je die investering wél moest doen. Maar die adviseur met veel ervaring raadde het af. Of je voelde bij het aannemen van die medewerker al wel dat het niet helemaal klopte. Maar ja, je had snel iemand nodig en het zou wel goed zitten. Had je maar….

 

Onderbuikgevoel

 

Let me introduce you: jouw intuïtie! Altijd aanwezig en een ongelooflijke superpower in je onderneming. Een krachtige tool die jou vertelt welke richting te gaan. Een stille kracht die zorgt voor inspiratie en creatievermogen. Dat onderbuikgevoel dat je vertelt wanneer de tijd rijp is of juist als er iets niet pluis is.

 

Of zoals Nikkie Plessen het omschrijft:

De modeontwerpster heeft besloten helemaal haar eigen koers te volgen. "Ben alleen maar met mezelf bezig, heel ­narcistisch, en kijk niet wat Pietje Puk op rechts doet. Ik bouw en vertrouw op mijn intuïtie. Mijn motto is 'Nee heb je en ja kun je krijgen'."

Zweverig gedoe

Vooral in meer zakelijke of corporate context wordt intuïtie vaak geassocieerd met zweverig gedoe. Zonde! Het inzetten van je intuïtie in je onderneming kan namelijk niet anders dan goede resultaten opleveren. Sterker nog, het geeft je vleugels om je bedrijf naar een hoger niveau te tillen. Wist je dit al over intuïtie in je business?

 

Luisteren naar je gevoel, je intuïtie, je onderbewuste, je hart – het betekent voor de meeste mensen hetzelfde. Je wilt dat onderbuikgevoel betrekken in je beslissingen. Omdat je merkt dat dit onderbuikgevoel vaak precies weet wat er moet gebeuren.

 

Niet altijd natuurlijk. En daarom is het fijn dat je ook kunt nadenken – je hebt die prefrontale cortex niet voor niets in je schedel zitten. Maar toch – we hebben de neiging om te veel na te denken.

 

Soms is geen moeite doen het beste wat je kunt doen. En zo is het vaak slim en effectief om te luisteren naar je gevoel en je gedachten even te laten voor wat ze zijn.

Maar hoe doe je dat? Hier drie tips om beter te leren luisteren naar je gevoel.

 

1. Beoordeel je gevoel op kwaliteit

 

Luisteren naar je gevoel begint bij observeren wat je gevoel eigenlijk zegt. Want niet alle gevoelens zijn gelijk geschapen.

Stel, je bent op een feestje waar je weinig mensen kent. Je voelt dat je graag een persoon wilt aanspreken, maar je gevoel houdt je tegen. Iets in je zegt dat dit geen goed idee is, omdat het eng is. Omdat je jezelf voor gek kunt zetten of omdat je afgewezen kunt worden.

Dat gevoel, dat is angst. En angst is een slechte raadgever. Het gevoel dat daaraan voorafging – de drang om jezelf open te stellen en contact te maken – dat is liefde en openheid. Dat is meestal een betere leidraad in dit soort situaties.

 

In de basis kun je stellen:

1. Gevoelens die je doen terugdeinzen, dichtklappen, verkrampen of afsluiten zijn gebaseerd op angst en wil je niet volgen als het niet absoluut nodig is.

2. Gevoelens die je doen verbinden, openstellen, samenbrengen of opbloeien zijn gebaseerd op liefde. Deze wil je voorrang geven als het kan.

Als een fijn en gelukkig leven je doel is, dan zijn gevoelens vanuit liefde van betere kwaliteit. En dit zijn dus de gevoelens waar je naar wilt leren luisteren.

 

Iedereen is intuïtief

 

 

Intuïtie is een innerlijk weten, een ingeving uit het hart. Een stem die je vaak uit rationele overwegingen het zwijgen oplegt. Niet te verwarren met gevoel of met emoties. Intuïtie is een spirituele kracht en heeft het altijd bij het juiste eind. En laten we hier dan maar meteen iets rechtzetten: Iedereen heeft intuïtie! Het kan wel zo zijn dat je je intuïtie niet zo duidelijk voelt of dat je er niet (meer) op durft te vertrouwen. Maar je intuïtie is sterk verbonden met je onderbewuste, dus ieder mens heeft intuïtie in zich.

 

Foto Unsplash alexas_fotos

2. Heb een beetje lef!

Wanneer je besluit dat je wilt luisteren naar gevoelens die voortkomen uit liefde, dan sta je voor een dilemma. Want je intuïtie is op zoek naar groei, naar vooruitgang. Niet naar veiligheid en comfort.

 

En dus zul je merken dat je je geïnspireerd voelt om dingen te doen die je eigenlijk eng vindt. Dingen die – als je er heel goed over nadenkt – misschien zelfs een slecht idee zijn.

Je eigen bedrijf opzetten bijvoorbeeld, dat is een risicovolle route. Er zijn talloze redenen om het niet te doen. Maar je gevoel zegt tóch dat het moet gebeuren.

 

Of die persoon aanspreken op dat feestje. Eng, maar waarschijnlijk de moeite waard. Want er is iets met die persoon dat je intrigeert. Wie weet heb je een nieuwe vriend te pakken, leer je een interessante les of zul je er jaren later een gezin mee stichten!

 

Als je wilt luisteren naar je gevoel dan zul je buiten je comfort-zone terecht komen. Spannend, dus je zult een beetje lef moeten tonen. Ben je daar klaar voor? 

 

 

 

 

''Je moet echt open zijn als ondernemer en als leidinggevende. Eerlijk zijn, lef tonen maar óók je emoties tonen. Je moet anderen kunnen uitdagen maar ook je eigen persoonlijkheid zien en erkennen''

Shawn Harris, ceo Nature's Pride

 

 

De intuïtieve ondernemer is een succesvolle ondernemer 

 

Sterke ondernemers hebben vaak een sterke intuïtie en luisteren hiernaar. Zij nemen makkelijk beslissingen. Ze voelen intuïtief aan welke koers ze moeten varen. Ze spelen handig in op de markt met lanceringen en producten. Ze zien kansen die andere ondernemers niet zien. En ze prikken makkelijker door bullshit van concurrenten heen. Ze stellen intuïtief hun team samen en varen blind op hun creatiekracht. Voel je ‘m? Als ondernemer is het dus belangrijk dat je, naast je business skills zoals marketing, sales, leiderschap en strategie, ook aandacht gaat besteden aan je intuïtieve skills.

 

Door intuïtie word je zakelijk aantrekkelijk 

 

En dan nog iets. Veel ondernemers en bedrijven zijn continu ‘on the go’. Heel veel in onze maatschappij wordt gecreëerd vanuit rationele overwegingen, vanuit stress, vanuit druk en vanuit angst. Wat nu in de wereld wordt gebracht en aangeboden is dus niet perse het allerbeste. Stel je voor dat je vanuit je intuïtie gaat creëren. Dan kun je heel snel het onderscheid maken! Wat wij nu te doen hebben in deze wereld is waarde creëren. Waarde vanuit onze volledige potentie. Waarde gecreëerd vanuit echtheid en vertrouwen.

 

 

foto Unsplash: austin-distel

3. Train jezelf om dichterbij je gevoel te komen

Intuïtie vind je in stilte

 

 

En dan nu natuurlijk de grote hamvraag: hoe kom je in contact met je intuïtie? En hoe kun je dit gaan implementeren in je onderneming? Het antwoord lijkt makkelijk, maar is tegelijk moeilijker dan je denkt. In ieder Mindfulness boekje lees je dat je in stilte antwoorden vindt. Dat geldt ook voor je intuïtie.

 

We worden overweldigd door prikkels en indrukken en voelen daardoor onze intuïtie steeds minder sterk. Door de stilte op te zoeken, door te gaan mijmeren, te lanterfanten, te gaan mediteren of door in de natuur te gaan wandelen, kom je weer in contact met je intuïtie.

 

Door je mindfulness te trainen. Dat betekent dat je beter wordt in je aandacht in het hier en nu houden, en minder in je hoofd leeft.

Als je mindfulness sterk is, dan ben je je beter bewust van wat zich afspeelt in je hoofd en in je lijf. Je ziet gedachten komen en gaan, zonder dat je erin mee gaat. En je ervaart gevoelens in je lichaam die je vervolgens kunt observeren.

 

Je traint je mindfulness door regelmatig te mediteren én door jezelf regelmatig uit te nodigen om terug in het moment te komen.

Wandel of ren eens met me mee...

 

 

Je kunt jezelf in kleine stappen trainen om steeds bewuster door je dag te gaan. En hoe beter je hierin wordt, des te minder luid je gedachten worden en des te duidelijker je intuïtie zal spreken.

 

En dat heeft veel voordelen. Door beter te luisteren naar je gevoel maak je je leven eenvoudiger en leuker.

Zoals ik het in dit artikel omschrijf: je intuïtie is de pindakaas en je gedachten zijn de hagelslag. Samen zijn ze lekker, maar de ene is de basis, en de volgorde is van belang. Pindakaas op hagelslag werkt niet. Dat wordt een bende.

 

foto Unsplash: denys-nevozhai

 

Intuïtie brengt focus en flow in je onderneming 

Het is een mythe om te denken dat je een succesvolle ondernemer bent als je je agenda hebt volgepland. Juist door heel veel tijd en ruimte voor jezelf te nemen, krijg je de meest geniale ideeën en ingevingen. Door veel in je binnenwereld rond te dobberen, wordt je geest weer helder en scherp. Je komt weer in contact met het stukje bezieling in je business. Vanuit je intuïtie zul je veel moeitelozer waarde kunnen creëren, investeringen kunnen doen en keuzes maken. Juist door naar binnen te treden, kun je erna met heel veel focus en flow naar buiten treden. Reken jij maar na hoeveel dat gaat opleveren!

 

Dus zie je intuïtie als basis van waaruit je waarde creëert. En zet je innerlijke kompas in bij strategische keuzes voor meer impact. Intuïtie in business, geloof me, het is KEY voor the next level.

Ik geloof oprecht dat je met intuïtie in je business het verschil kan maken. Ik wil dan ook niets liever dan ondernemers hierin helpen.

 

Wat kan ik hierin voor jou betekenen? Laat het weten door antwoord te geven op de volgende vraag:

 

Heb je inzichten opgedaan naar aanleiding van deze blog? Of ga je dingen anders doen in je onderneming? Hoe kan ik jou hierin helpen?

 

Dus gewoon lekker leven en leren. Stap voor stap beter worden en af en toe een beetje lef hebben. Dan zul je merken dat je hart volgen eenvoudiger en leuker wordt. En dat je leven soepeler gaat lopen.

 

Fijn is dat. 😊

 

Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen

Ik heb mezelf toch niet gemaakt!

 

foto Unsplash: mark-basarab

bron: simone levi & so chicken