· 

Tot hier en nu verder!

Een ander balletje slaan. Ik heb het ooit geprobeerd, een balletje slaan op de tennisbaan maar ik heb dan een megaveld nodig met meters hoge hekken want dat binnen het veld slaan is toch voor mij een behoorlijke opgave. Gelukkig zijn e geen camerabeelden van en de enige Whoehoe foto die ik online deel op facebook is die van mijn marathon finish/.

 

Al die andere momenten dat ik er doorheen zit deel ik liever niet. Het rennen en moeten poepen, geen zin meer hebben of de gedachten om niet te gaan bij slecht weer.

 

Als het aankomt op de gedachten die we onszelf voorhouden, zullen we onszelf heus niet omlaaghalen. Integendeel, we verheerlijken/ facebooken onszelf. En dat is prima. Als we dat niet deden zouden we wellicht ’s ochtends ons bed niet uitkomen.

Unsplash Jamie Haughton

Zelfvertrouwen

Ik raakte hierover een keer in gesprek met een tennisster. Iedere tennisster heeft favoriete en minder favoriete tegenstanders. Hij vertelde: ‘Elke keer dat ik tegenover iemand sta van wie ik eerder heb gewonnen, denk ik: ik heb hem in mijn zak. Dat geeft mij zelfvertrouwen.’


Dat is niet verassend. Voor succesvolle mensen is het leven een voorbode voor wat er komen gaat, en voor hen ziet het verleden er altijd rooskleurig nuit. Deze tennisster ging zelfs nog een stap verder.

‘Hoe zit het met tegenstanders van wie je eerder hebt verloren?’ vroeg ik hem. ‘Hoe ga je met iemand om die jou “in zijn zak” heeft?’

‘Precies hetzelfde, ’zei hij. ‘Als ik de tennisbaan oploop, denk ik: ik kan je hebben. Ik heb eerder gewonnen van betere spelers dan jij.’ 

Hij leunt met andere woorden dus niet alleen op zijn eerder successen om zijn ‘ik ben geslaagd”-houding te voeden, maar hij vertrouwt er zelfs op, ook als zijn vroegere prestaties niét rooskleurig waren, dat wil zeggen, wanneer het bewijs juist in tegenspraak is met zijn zelfvertrouwen.

Succesvolle mensen drinken nooit uit een halfleeg leeg.

Dat is ook het geval wanneer ze in een team spelen. Hoezeer ze hun teamgenoten ook respecteren, als het team schitterende resultaten boekt, gaan ze er min of meer van uit dat hún aandeel van groter belang was dan de feiten laten zien.

Je doet er goed aan om zelfverzekerde mensen om je heen te verzamelen. (Als de som onder de honderd procent is, beveel ik jou aan om op zoek te gaan naar nieuwe collega’s.)

Brulaap

Dit ‘ik ben geslaagd’-verhaal, hoe positief ook, wordt een belemmering op het moment dat gedragsverandering nodig is.

Stel je voor hoe het is om dit soort mensen te vertellen dat ze iets verkeerd doen en dat ze nodig moeten veranderen.

Je hoeft niet ziek te zijn om beter te worden.

Bijna iedereen die ik tegenkom is succesvol omdat die persoon een hoop goed doet, en bijna iedereen die ik tegenkom is succesvol ondánks bepaald gedrag dat het gezonde verstand tart.

Iedereen zelfs het grootste ego in het vertrek, heeft een knop die kan worden omgezet, en die knop is eigenbelang. We hoeven die alleen maar te vinden. Hij verschilt van mens tot mens.

De twintig gewoonten die jou hinderen op weg naar de top.

Waarin we de irritantste intermenselijke gedragingen op de werkplek bekijken en je helpen bepalen welke op jou van toepassing zijn.

Weten waar je mee moet ophouden.

Eén van de talrijke uitspraken van Peter Drucker was de wijste:

‘We spenderen een hoop tijd om leiders te leren wat ze moeten doen. We besteden te weinig tijd om hun te leren wat ze niet moeten doen. De helft van de leiders die ik ben tegengekomen, hoef je niet te vertellen wat ze moeten doen. Ze moeten leren waarmee ze ophouden


Stoppen is beter!

Haal je schrijfblok tevoorschijn. Maak in plaats van de gebruikelijke ‘To-Do’-Lijst een  'Mee- Ophouden’-Lijst.

En ik geef even een klein lijstje mee. Het zijn de meest irritante dagelijkse ergernissen die je werkplek aanzienlijk ongezonder maken dan nodig. Die ergernis staan niet op zichzelf. Het betreft hier misdragingen van één persoon waar anders van te lijden hebben. Het zijn:

De twintig ineffectieve (onbewuste) gewoonten van leiders 

  1. Altijd willen winnen: de behoefte om koste wat kost in elke situatie te winnen, wanneer het er wel toe doet, wanneer niet en zelfs wanneer het compleet irrelevant is.
  2. Te veel waarde toevoegen: de overweldigende behoefte om in elke discussie jouw duit in het zakje te doen.
  3. Oordelen: de behoefte om anderen de maat te nemen en onze normen aan hen op te leggen.
  4. Vernietigend commentaar leveren: de onnodige sarcastische en valse opmerkingen waarmee we denken en scherp en gevat over komen.
  5. Antwoorden met ‘nee’, ‘maar’ of échter: overmatig gebruik van deze negatieve kwalificaties die heimelijk eigenlijk zeggen: Ík heb gelijk, jij zit ernaast.’
  6. Rondbazuinen hoe slim we zijn: de behoefte om mensen te laten zien dat we slimmer zijn dan ze denken dat wij zijn.
  7. Spreken wanneer je boos bent: emotionele wispelturigheid inzetten als managementinstrument.
  8. Negativiteit of ‘ik zal je uitleggen waarom dat niet werkt’: de behoefte om te pas en te onpas onze negatieve gedachten te ventileren, ook als ons niets wordt gevraagd.
  9. Achterhouden van informatie: geen informatie delen om   anderen te slim af te kunnen zijn.
  10. Geen erkenning geven: het onvermogen om te prijzen en te belonen.
  11. Pronken met andermans veren: de ongelooflijk vervelende manier om onze bijdrage aan welk succes ook te overdrijven.
  12. Ons verontschuldigen: de behoefte om ons ergerlijke gedrag te positioneren als een voldongen feit, zodat mensen het van ons pikken.
  13. Vastklampen aan het verleden: de behoefte om de schuld van ons af te schuiven en af te wentelen op gebeurtenissen en mensen uit ons verleden; onderdeel van de ander altijd de schuld geven.
  14. Voortrekken: niet inzien dat we degenen die we niet voortrekken onrechtvaardig behandelen.
  15. Geen spijt betuigen: niet in staat zijn om verantwoordelijkheid te nemen voor onze acties, toe te geven dat we fout zaten of te erkennen hoe ons handelen anderen kan beïnvloeden.
  16. Niet luisteren: de meest passief-agressieve vorm van gebrek aan respect jegens collega’s.
  17. Geen dankbaarheid tonen: de meest basale vorm van slechte manieren.
  18. De boodschapper straffen: de misplaatste behoefte om de onschuldige aan te vallen die ons meestal alleen maar wil helpen.
  19. De zwartepiet doorschuiven: de behoefte om iedereen de schuld te geven behalve onszelf.
  20. Een overmatige behoefte om ‘jezelf’ te zijn: onze fouten als deugden verheerlijken, door ons ermee te identificeren.

Eerlijk worden naar jezelf en de ander

  • Stel je voor dat ik als jouw coach net alle mensen waarmee jij samenwerkt heb gevraagd om de 20 ineffectieve en onbewuste gewoonten (zie de lijst), die je herhaaldelijk of vaker dan nodig vertoont, te markeren.
  • Beoordeel jezelf: Wat zouden anderen zeggen?
  • Markeer het gedrag dat je vaak bij jezelf waarneemt.

Terugschakelen naar ‘de vrij’

Kijk eens op je werk om je heen. Waarom ben je daar? Waarom ga je er elke dag naartoe? Gaat het om de grote vier- geld, macht, status, populariteit – of zit het dieper en heb je gaandeweg iets subtieler ontwikkelt? Als je weet wat voor jou belangrijk is, is het makkelijke om te veranderen. Als je niet kunt bepalen wat er voor jou toe doet, weet je ook niet wanneer dat gevaar loopt of bedreigd wordt.

En ik heb ervaren dat mensen alleen hun gedrag veranderen wanneer datgene wordt bedreigd waar ze werkelijke waarde aan hechten.

Of je nu boven aan de ladder staat, of nog aan het klimmen bent: eerlijke mensen om je heen kunnen je helpen om van je slechte gewoontes af te komen en te bereiken wat je wilt bereiken!

Kijk niet vooruit. Kijk niet achterom. Kijk vanuit je ouderdom naar het leven wat je hoopt te leiden. Weet dat je nu gelukkig moet zijn, geniet nu van je vrienden en familie, volg je dromen.

Je bent nu hier.

Je kunt nu verder komen!

De reis kan beginnen.