· 

De kunst van het kwetsen

'Ja, ik ben eruit, ze verdient gewoon een lintje’, een ondeugende teammanager kijkt me via Teams aan. ‘Oké, vertel wie?’
‘Nou, mijn leidinggevende, laten we er maar een bokaal van maken met als titel:

“De kunst van het kwetsen”

Bam, ik vind het een bokaal waardig maar ook dat jammer dat deze vechtende teammanager haar eigen aandeel in deze chaos vergeet. Ze vergeet zich te uiten en mag een stoppen met aardig zijn. Soort van geweldloze communicatie door wel de regie te pakken in de gesprekken. Zelfs als ze zich door 3 projectleiders en de teamleider laat aanvallen. Wat wil jij beste teammanager.

De ondeugende blik slaat wat neer!

 

“Als er een tornado aankomt, heeft het geen zin om snel je tuin nog even aan te harken”

 

Foto Unsplash: Strvbnge Films

Maar hoe hou je nou de regie in je hoofd?

Als mijn telefoon gaat dan galmt James Brown ( al 15 jaar) vol energie: 'I feel good, padadadadaddaaaaa'. Daardoor neem ik altijd positief de telefoon op. Probeer het maar :
06- 23 92 09 84

 

Dus ik fop mijn koppie. Maar jij, hoe krijg jij de regie in je hoofd?

Probeer het op z’n minst om zo vaak je kunt de regie over je eigen leven te voeren. Een paar tips zo lekker in deze kerstvakantie, op naar 2021….

 

  1. Streef naar een positieve levenshouding. Er valt altijd iets te waarderen. Focus op wat wel goed gaat. Of zoals ik deze week tijdens de opleiding ‘Systeem dynamiek in organisaties’ te horen kreeg :

     ‘Het is de dankbaarheid die ons verder brengt Niet onze planning
    -Bert Hellinger
  2. Focus op hoe je ergens mee omgaat. Is een tegenslag gelijk een teleurstelling/ vette pech. Of kan je het ook als een kans zien? Is iets het einde of een nieuw begin?
  3. Maak andere keuzes. Keuzes die goed voor jou zijn. Ga je mokken of maak je er het beste van? Laat de dingen los waar je niet blij van wordt.
  4. Vermoei je niet met zinloze of slechte vragen aan jezelf. Waarom heb je ontslag gekregen of waarom doe je het nooit goed genoeg, het zijn vragen die tot niets leiden. Vraag je liever af welke kansen er ontstaan na het ontslag en hoe je het beter zou kunnen doen.
  5. Kappen met verpletterende alles-of-niets-denken met woorden als nooit en altijd. Ook hier mag je je eigen regisseur zijn, minder zwart-wit denken, maar meer grijs, pak alle 50 tinten die er zijn!
  6. Relax-Relativeer. Probeer eens van olifanten muggen te maken, in plaats van andersom.
  7. Blijf altijd voor jezelf opkomen. Daar heb je invloed op en JIJ bent de leukste!
  8. Jij hebt alles in je om een positieve verandering voor jezelf in gang te zetten. Game-changers denken altijd in kansen en mogelijkheden en niet in beperkingen.
  9. Accepteer wat je niet kunt veranderen, ik in maatje 34😉 en verander wat binnen je bereik ligt! Blijven hardlopen en minder chocolade, 68 kilo. 

Het leven is te kort om KLEIN te blijven!!


Energie tip van een ondernemer..

Of zoals een ondernemer me afgelopen week tikte in een mail…

 

Ik ben zo blij met wat je zei: volg waar de energie naartoe wil. Het begint sinds twee maanden echt te stromen: heb deze week zeven healingsessies, (niet eenmalig, maar als onderdeel van een traject). Meer dan ik vorig jaar in het hele jaar aan coaching heb verkocht, haha. Er komen steeds kansen langs, ‘oude’ kansen, die ik vroeger graag had aangegrepen, maar ik wil ze niet meer. Ik voel weerstand. Dus laat ik de kansen weer gaan. Maar volg lekker waar de energie wel heen wil. Zo cool dat het begint te werken!

Dus hoe zit het met jouw accu en energie?

 

 

De batterijen van mijn telefoon laad ik iedere avond op,

maar die van mijzelf wil ik nog wel eens vergeten

Oprah Winfrey

 

AAN of UIT?

Vul onderstaande formule voor jezelf in om te kijken of je huidige baan/ het ondernemerschap bij je past.

En of de verantwoording je wel voldoende werkplezier oplevert.

 

E=MC²

 

Energie = missie x competenties x character

 

  • Energie: Daarmee bedoelen we werkplezier.
  • Missie: Wat wil je bereiken?
  • Competenties: Verricht je werk dat matcht met jouw competenties (houding, vaardigheden en gedrag)?
  • Character: Waar gedij je goed bij? Wat past bij je karakter?

 

‘Als je weet waar je voor staat, wat je wilt bereiken, werk verricht dat past bij je talenten en vaardigheden en dat werk past ook nog bij je karakter, dan zit je in je kracht van je drijfveren en bereik je flow,’ aldus Jorgen Bod, HR-manager.

 

We hebben allemaal tijd en energie, maar als je dingen doet, die je voldoening geven dan lijk je er ineens veel meer van te hebben.

 

Dus geen plezier en energie dan moet je het omgooien, volle kracht vooruit!!!

 

 

Ahoy, land in zicht!!! 

foto: unsplash, Steve Johnson

Samenwerken?!

 

"Beleid en debiel hebben niet voor niets

dezelfde letters"

Bron:

you tube: Salut Salon "Wettstreit zu viert" | "Competitive Foursome"

Gek op stress, S.Kuijsten/ C. Hamming

Mijn hoofd en de mooie cliënt