· 

Tot hier en nu verder

Hoe succesvolle mensen nog succesvoller worden!

 

Ondernemers en managers zijn doorgaans slimme mensen. Ze hebben talent, visie, daadkracht en je kunt hen vaak bestempelen als ‘succesvol’. Toch is nog niet iedereen de leider die hij of zij zou willen zijn, slechts weinigen kunnen zich de volgende Richard Branson noemen. Businesscoach Marshall Goldsmith onderzocht waar deze kloof tussen de genoemde groep en succesvolle leiders vandaan komt. Het blijkt dat in het verleden behaalde successen tegen ons gaan werken. Uit zijn jarenlange ervaring in het trainen van CEO’S stelde Goldsmith een confronterende lijst met verbeterpunten op voor ons allemaal.

 

 

 

Er zitten meerdere nadelen aan het behalen van succes. Allereerst hebben we de neiging om op den duur onze eigen bijdrage zwaar te overschatten, zien we onze kennis en vaardigheden als superieur ten opzichte van collega’s en vergeten we mislukkingen en de lessen die we daaruit kunnen leren. Succes kan je zelfs tegenhouden om een betere leider te worden. Zo gaan we geloven dat we zelf de reden voor het behaalde succes zijn of dat we in staat zijn om succes te scheppen (waarom zou je een winnende formule willen aanpassen).

 

Een succesvolle leider moet het niet hebben van zijn vaardigheden of kennis, maar van zijn gedrag ten opzichte van anderen. Goldsmith beschrijft twintigveelvoorkomende gewoontes waarbij ondernemers en managers vaak de mist in gaan. We noemen er een paar:

 

1.    Te veel willen winnen: succesvolle mensen willen in alles winnen, ook als er geen win- of verliessituatie aan de orde is. Dit zal je   omgeving gaan tegenstaan.

 

2.    Te veel willen toevoegen: de noodzaak om je plasje te doen over elk idee if voorstel dat een collega aandraagt. Jij weet het immers beter, toch?

 

3.    Weinig waardering geven: je collega’s te weinig waardering geven voor de bijdragen die ze leveren aan projecten. Wanneer gaf jij voor het laatst een compliment op de werkvloer?

 

4.    Onvoldoende oprecht luisteren: niet de tijd nemen om naar anderen te luisteren is niet alleen onbeleefd, maar geeft ook het signaal ‘ik vind dit te onbelangrijk om mijn tijd aan te spenderen’ en ‘stop met het verspillen van mijn kostbare tijd’.

 

 

Gelukkig kunnen we veranderen, mits we dat willen. Dat begint bij openstaan voor feedback, dat Goldsmith feedforward noemt. De mensen om je heen weten immers het best wat jouw kwaliteiten en verbeterpunten zijn. Kies allereerst een punt dat je zelf wil gaan verbeteren. Vertel dit in een een-op-eengesprek met een vriend of collega. Vraag om twee suggesties om deze verandering te bewerkstellingen. Luister vervolgens, zonder ertegen in te gaan en vergeet niet ‘dank-je-wel’ te zeggen. Herhaal je plannen en voortgang regelmatig.

 

Verandering is lastig en gaat gepaard met vallen en opstaan. Schrijf daarom vooraf wat je wilt veranderen, waarom je dat wilt doen, wat dit je gaat opleveren en hoe je de verandering wilt aanpakken. Maak je plannen en resultaten meetbaar.
Dat is niet altijd even makkelijk, maar Goldsmith beschrijft dat als je goed zoekt, alles meetbaar is. Wil je meer tijd nemen voor collega’s? Turf de komende weken hoeveel minuten je besteedt aan interactie en bekijk de verandering. Onthoud: het beste moment om te veranderen is gisteren, het één na beste moment is nu.

 

Wil je nog succesvoller worden? Neem dan vrijblijvend contact op.
Meer weten? Bel nu 06-23 92 09 84 of e-mail:
info@darebeweegt.nl

 

 

 

Bron:
Foto Unsplash Ricardo Annandale
Tekst   Business Bites, Hoe succesvolle mensen nog succesvoller worden, Marshall Goldsmith