· 

Verder klunen of doelen halen?

Hoe komt het dat het aantal mensen met een burn-out zo enorm stijgt?
Hoe komt het dat veel mensen iets anders zouden gaan doen als ze 'rijk' waren? 

Hoeveel ervaring moet je hebben om echt te weten wat je wilt?

Wanneer neem je eens de tijd om te ontdekken wie je bent?

Hoe kom je er eigenlijk achter wie je in werkelijkheid bent?

 

In onze hectische tijd groeit de behoefte aan controle en balans. Alles gaat zo enorm snel, verandering op verandering is de norm en de kans is groot dat je jezelf in de hectiek verliest. Deze chaos, waar we dagelijks mee te maken hebben, turns steady executives into frenzied underachievers, schrijft Edward Hallowell, in zijn artikel overloaded circuits.

 

Het balanceren tussen diverse rollen, zakelijk en privé vraagt steeds meer van je. Het is dan ook moeilijk om je energie vast te houden, om niet volledig te worden geleefd. We verliezen het contact met onszelf, het contact met ons binnenste ik. Maar dit contract is essentieel om stand te houden in de wereld en in onze omgang met anderen.  Aan dit contact ons leen je de zin van het leven, en het stelt je in staat om bij jezelf te komen en te blijven - krachtig komen authentiek en congruent, in een toestand waarin het leven je energie geeft in plaats van kost.

 

Zonder het contact tussen deze innerlijke wereld, de wereld van je ik, en de uiterlijke wereld, die waarin we leven coma raken we de zin van het bestaan kwijt. Het leven wordt leeggekomen en we proberen de leegte te vullen met betekenisloze bakje.

 

foto unsplash: Kelly Sikkema

We klunen door het leven

Een Amerikaans onderzoeksbureau heeft recentelijk aangetoond dat doodsoorzaak nummer één

life dissatisfaction is. Als je leven In de gedurende een te lange periode alleen maar energie kost en niets oplevert, ga je er letterlijk aan onderdoor.

 

De essentie van persoonlijk leiderschap is daarmee steeds hetzelfde:
Jij bent verantwoordelijk voor jouw eigen succes. Dus zorg dat je een plan maakt, organiseer de interacties met je omgeving, voor het plan uit en stuur bij waar nodig.

 

En beste leider daar heb jij iets in te doen. binnen de organisatie,  het team en de mensen om je heen. Leiderschap is niets anders dan goed weten wie je bent en wat je wilt en dat weet het transformeren in voordeel voor anderen!

Van 0 naar 100 dagen met je doel

 

 Maak een nieuwe Horizon met de 100 dagen beweging en het 1000 dagen doel.

Veel bedrijven lopen vast in het vertalen van de strategie naar hapklare brokken die iedereen op de werkvloer begrijpt. Zodat iedereen weet waar ze naartoe gaan. Een strategie is niet een document dat je over de schutting gooit en waar je van hoopt dat het wordt opgevangen en gelezen. Dat zou wel fijn zijn;-) En ook nog wordt uitgevoerd. Je moet het bezielen.

 

Really,

You have to rewire

your brain for

permantent

change. It;s not

easy,

but a

necessity.

-Ted Turner

 

Je moet je realiseren dat het best gelezen gedeelte van het rapport de titel achter het venstertje is. Daar moet iemand dus al worden verleid om het te openen en te lezen. Als een spannend jongensboek. Toen Freddy Heineken een rapport gepresenteerd kreeg met achter het venster de tekst:
China marketingplan 1989’ heeft hij het niet eens geopend. Maar toen naar een plan werd gepresenteerd waarvan de headline was: ‘hoe 1,3 miljard Chinezen elk jaar een Heineken gaan drinken’ had hij hem zo uit, bam in 3 seconden vloog de old school brief open!

 

foto unsplash:  jukan-tateisi

Ophakken in hapklare brokken

Strategie is vaak in de ivoren toren ontwikkeld. Zonder dat het ontwikkelingsproces en de invoering In de organisatie zijn verankerd. Een manier om Iedereen erbij te betrekken is het doorbreken van de jaarlijkse kalender. Wat een onzin, allemaal vrij met Pasen;-)

De feestdagen en de normale festiviteiten houden we gewoon op de kalender. Dat is business as usual.

 

Maar we gaan de 100 dagen move inzetten als business as unusual en we introduceren het 1000 dagen doel.

 

Deel het jaar erop in periodes van 100 werkdagen en geef elke periode een briefing aan je personeel om het doel duidelijk te krijgen. Doe dat live en met bezieling. Maak daar een intern event van. Maak het speciaal en geen routineus motje. Dan gebeurt er iets op de meest vreemde data het hele jaar door. Doe dat consistent en consequent.

 

Na 100 dagen klim je weer op het kistje en evalueer je in 5 minuten wat je de afgelopen 100 dagen hebt gedaan en daarna presenteer je in 55 minuten wat je de volgende 100 dagen gaat doen.

 

Nadat je 3 keer de 100 dagen move hebt doorgemaakt, kijk je weer naar je 1000 dagen doel. Dan stel je dat weer bij en kijk je wat je de afgelopen 300 dagen hebt weten te realiseren op weg naar je 1000 dagen aan de horizon.

 

Je blijft op deze manier altijd onderweg naar dat gemeenschappelijke punt.

 

 

foto unsplash:  cristina-gottardi

Dat dit werkt, weet ik zeker. De meeste bedrijven waar ik kom, hebben dit idee omarmd en voeren het met veel succes uit.

 

 

Het duidelijk doorbreken van de timing van de gewoonte geef je organisatie, je winkel of wat dan ook vleugels.

In veel (zorg)organisaties verdwijnt er energie en tijd in gebrekkige communicatie en strijdige belangen. Er is sprake van eilandjes en wij-zij denken. Dat gaat direct ten koste van de klant en de te behalen resultaten. Bovendien heeft het een negatieve impact op ieders werkplezier en motivatie.

 

Goede samenwerking is daarom cruciaal. Ook al zijn ieders persoonlijke kwaliteiten nog zo goed, dat betekent nog niet dat het resultaat of de kwaliteit optimaal is. Inzicht in elkaars kwaliteiten en rollen is nodig. Net als goede communicatie, heldere taakverdeling en het managen van verwachtingen.

 

Bent u op zoek naar een programma dat zich uitsluitend richt op individuele en samenwerkende medewerkers?

 

Eigenlijk doe ik niets anders dan de verbinding herstellen.”

 

Sinds ruim vijftien jaar begeleid ik specialisten en leiders op het gebied van persoonlijk leiderschap en samenwerking. Wat mij drijft is de overtuiging dat gezonde, gelukkige en goed functionerende medewerkers cruciaal zijn voor onze organisaties. En dat aandacht voor de mens in daarom heel hard nodig is. 

 

Ben je als leider of specialist op zoek naar meer innerlijke rust, meer energie en werkplezier?

 

Wij bespreken graag de mogelijkheden.

 

Dare! brengt graag mens én organisatie in beweging!

 

 

foto unsplash: mARC nAJERA


bron: great to cool, René CW Boenders