· 

Gedoe komt er toch!

 

Ligt het aan mij of zijn er meer brandjes in organisaties dan ooit tevoren?!

Jemig, wat kom ik veel in mediation trajecten naar voren. Of het nu gaat om een groep van 36 mensen in een team. 2 collega’s of een leuk stel waarvan er 1 in een burn-out zit. We knokken er wat af.

 

Heb jij het gevoel dat iedereen met zijn/ haar kwaliteiten optimaal benut worden in jouw organisatie? Zijn we meer aan het Roetveeg Pieten in het team, dan de voordelen (alle cadeaus) te zien?  Lijkt het je wat om samen nog meer te gaan doen van wat er echt toe doet? 

 

Door de hoge werkdruk, de crisis, social media, de snelle technologische veranderingen en de menselijke aard is er in veel organisaties onnodig veel gedoe. De meeste mensen bedoelen het goed, dat wel, maar collectief wil dat niet altijd zeggen dat alles van een leien dakje gaat.

Zelfs Sinterklaas had in z'n Sinterklaas journaal een item over het gedoe met de Pieten onderling. En als je nu die mier zoete kerst reclames van de supermarkten ziet dan kijk je toch anders naar je eigen gezin. Zijn wij dan zo anders?!


Gedoe oplossen, daar is meer voor nodig.

 

foto: uriel-soberanes-L1bAGEWYCtk-unsplash

Wat is de top 5 van gedoe?

Als je de mensen de vraag stelt waarvan ze vooral last hebben in hun organisatie. Welk gedoe houdt ze af van werken aan de bedoeling? Dan zijn dit de vijf meest voorkomende reacties. Herken je ze?

 

  1. Teveel overleg momenten(overlegcultuur), geen eigenaarschap en besluiteloosheid’
  2. Collega’s die ja zeggen en nee doen, en Bokito's  in het hok (grote ego’s)  kortom veel miscommunicatie
  3. Ad hoc-beslissingen en oeps. Dan achteraf bijsturen door de manager. Vage en ondoordachte wijzigingen in prioriteiten van nog hogerop, Ad hoc besluitvorming
  4. Hiërarchische structuren voor controle die niet aan de inhoud gekoppeld zijn en ‘ondoorzichtige en langzame samenwerking tussen afdelingen. Heerlijk het lijstje-is-weer-voor-jan-lul-gevuld.nl,  bureaucratie
  5. Vakjargon, popiejopie taal van de gevolgde training. Eén keer informeren hoe en er dan van uitgaan dat de medewerkers het snappen en gaan doen. Ben jij nou zo dom, of ben ik nou zo slim?! Geen leer- en oefentijd inbouwen.’ Ontoereikend verandermanagement

Van gedoe naar genieten

Lastige relaties

We kiezen onze familieleden, collega’s, klanten of leidinggevenden meestal niet zelf uit. Het kan lastig zijn om dagelijks om te gaan met mensen die heel anders zijn dan jij.

 

 • Wie vind jij een ‘lastige’ privérelatie, collega, medewerker, leidinggevende, klant?

 

 • Welk gedrag van die persoon vind je lastig?

 

 • Waarom heb jij hier moeite mee? Wat zegt dat over jouw stijl en behoeften?

 

 • Hoe kun je een stapje dichter bij een door jouw gewenste situatie komen?

 

 • Is het reëel te verwachten dat ieder hetzelfde wil als jij?

 

 • Wat leer je hiervan?

 

 

foto: casey-horner-JIdmuiF9luY-unsplash

Verstoorde relaties aanpakken

👉Zijn er energievretende onderwerpen binnen de sociale contacten? Moeten er privéconflicten opgelost worden?

 

👉Zijn er conflicten, onprettige of verstoorde relaties of belangentegenstellingen (geweest) in jouw werk die hebben bijgedragen aan het verlies van je energie?

 

👉Zijn deze conflicten of belangentegenstellingen te veranderen in je huidige functie?

 

👉Hoe zou dat kunnen? Wat is daarvoor nodig?

 

👉Als je het niet kunt veranderen: hoe kun je hiermee leren omgaan?

 

 

foto:marc-a-sporys-wHaQ4XJ9SgY-unsplash


Teamcoaching

In veel (zorg)organisaties verdwijnt er energie en tijd in gebrekkige communicatie en strijdige belangen. Er is sprake van eilandjes en wij-zij denken. Dat gaat direct ten koste van de klant en de te behalen resultaten. Bovendien heeft het een negatieve impact op ieders werkplezier en motivatie.

 

Goede samenwerking is daarom cruciaal. Ook al zijn ieders persoonlijke kwaliteiten nog zo goed, dat betekent nog niet dat het resultaat of de kwaliteit optimaal is. Inzicht in elkaars kwaliteiten en rollen is nodig. Net als goede communicatie, heldere taakverdeling en het managen van verwachtingen.

 

Met teamcoaching kan een groep professionals transformeren in een echt team. Een team dat in staat is om constructief om te gaan met conflicten en verschillende belangen.

 

Een team dat elkaar op een positieve manier aanspreekt. Een team dat gezamenlijk verantwoordelijkheid neemt voor het beoogde resultaat en daar met energie en bevlogenheid aan werkt.

 

Bent u op zoek naar een programma dat zich uitsluitend richt op individuele en samenwerkende medewerkers?

 

 

 

 

 

foto unsplash annie sprat

 

Sinds ruim twintig jaar begeleid ik specialisten en leiders op het gebied van persoonlijk leiderschap en samenwerking. Wat mij drijft is de overtuiging dat gezonde, gelukkige en goed functionerende medewerkers cruciaal zijn voor onze organisaties. En dat aandacht voor de mens in daarom heel hard nodig is. 

 

Ben je als leider of specialist op zoek naar meer innerlijke rust, meer energie en werkplezier?

 

bron: top 5 in gedoe, Thema.nl/ Annita Rogier conlicten aanpakken