· 

Jongleren met stress

Beïnvloeding

De mogelijkheid om invloed uit te oefenen op je situatie helpt om stress te voorkomen. 

Kun je dat onvoldoende, dan word je een speelbal van anderen. 

 

Misschien ben je bang om je invloed te doen gelden; associeer je het met dwingen of 

manipuleren. Er is echter een groot verschil tussen invloed uitoefenen en manipuleren.

 

Oefen je invloed uit op een eerlijke, krachtige en gezonde manier, dan is dat niet alleen 

goed voor jezelf, maar ook voor je omgeving.

 

foto: yi-liu-hiFZxXC6pGw-unsplash

1. In een gezonde beïnvloeding houd je rekening met het volgende:

  • Je beïnvloedt openlijk en rechtstreeks. Zonder verborgen agenda’s, zonder anderen voor je karretje te spannen, tegen anderen te klagen of terloops vervelende opmerkingen te maken. Geen manipulatie, chantage of dwang.
  • Je maakt duidelijk waarom het gaat en waarom dat belangrijk is voor je.
  • Wanneer de ander ontoegankelijk is, probeer je jezelf in zijn/haar situatie te verplaatsen en laat dat ook blijken.
  • Je trekt je niet meteen terug wanneer het tegen zit. Je blijft krachtig in wat je zegt en houdt voor ogen waarom het belangrijk voor je is. Je blijft dat belang ook noemen.
  • Je gaat niet te ver, je weet maat te houden.
  • Je laat de ander vrij om een eigen reactie te hebben en respecteert die.
  • Je stelt je gelijkwaardig op, je bent geen dader, maar ook geen slachtoffer.
  • Wanneer je ziet dat jouw beïnvloeding vervelende, ongewilde effecten heeft, zeg je dat dat niet de bedoeling was en stel je je beïnvloeding bij.
  • Je staat open voor feedback van de ander

2. Time management

Energiemanagement is voor een belangrijk deel time management.

Je besteedt tijd aan je werk, aan je gezin, aan hobby’s en vrienden, dingen die energie 

opleveren of energie kosten. Als je het goed doet, dan heb je je tijd zo verdeeld dat er 

voldoende gelegenheid is om bij te tanken.

 

Het ervaren van tijd is wisselend. De klok tikt met ijzeren regelmaat door. Toch kun je 

tijd verliezen, tijd winnen of tijd verspillen. Soms verlies je jezelf in iets wat je doet, dan vliegt de tijd voorbij. Maar de tijd kan ook voorbij kruipen, wanneer je zit te wachten of iets moet doen waar je helemaal geen zin in hebt.

 

foto: kevin-ku-aiyBwbrWWlo-unsplash

3. Zuinig met je kostbare tijd omgaan

Door te spelen met de tijd die je aan verschillende bezigheden besteedt, kun je een 

zodanige mix maken dat je zoveel mogelijk tijd kunt besteden aan dingen die je graag doet en waar je energie van krijgt.

Sommige dingen moeten NU, andere kunnen wachten. Sommige bezigheden zijn 

belangrijk, andere helemaal niet. 

 

1. Urgent en belangrijk

Belangrijke dingen waarbij direct gehandeld moet worden, zijn bijvoorbeeld deadlines, crisis- of noodsituaties. Vaak is er dan sprake van stress. Toch is het belangrijk deze dingen te doen om erger te voorkomen. Sommige dingen moeten nu eenmaal.

 

2. Urgent en onbelangrijk

Er zijn ook dingen die overal tussendoor komen. Veel daarvan zijn niet echt belangrijk of soms alleen maar storend, zoals telefoontjes, e-mails, collega’s die iets komen vragen of een praatje maken. 

 

3. Belangrijk en niet urgent

Sommige dingen vind je echt belangrijk, maar het komt er te weinig van: visies, 

planningen, voorbereidingen, eens rustig nadenken over wat je echt wilt, iets doen met de kinderen, goede gesprekken met vrienden, jezelf ontwikkelen.

 

4. Onbelangrijk en niet urgent

En dan zijn er nog de totaal nutteloze bezigheden: de dingen waar je in blijft ‘hangen’: 

tv, internet, onbelangrijke mailtjes, facebook. Meestal is dit een reactie op een dag vol 

stress en moeten. Het is je gegund, maar je knapt er niet echt van op, het is meer een 

soort vluchten. Als het zo ver gekomen is, vraag jezelf dan eens af:


Het jongleren om stress te voorkomen!

Hoe je de onnodige verstoringen kunt beperken (punt 2), kunt voorkomen dat je steeds in crisissituaties terecht komt (punt 1) en meer tijd kunt inruimen voor wat echt goed is voor jezelf (punt 3)?


Ballon en werkgeluk

Een leraar bracht ballonnen naar school en vroeg de kinderen om ze op te blazen en daarna hun naam erop te zetten. Ze gooiden de ballonnen de hal in terwijl de leraar ze husselde. Daarna gaf hij de kinderen vijf minuten om de ballon met hun naam erop te vinden. Ze renden rond en zochten uitzinnig. Maar toen de tijd op was, had niemand zijn eigen ballon gevonden.

 

Daarna moesten ze van de leraar dat de dichtstbijzijnde ballon oppakken en hem aan de persoon geven wiens naam erop stond. In minder dan twee minuten had iedereen zijn eigen ballon.

 

Tenslotte zei de leraar,

"Ballonnen zijn als geluk. Niemand vindt het als ze het enkel voor zichzelf zoeken.

Maar als iedereen investeert in elkaars geluk, vinden ze hun eigen geluk het snelst."

 

 

 

foto: kadi-goldstein-Hli3R6LKibo-unsplash

bron csr/  Syrella Johan ballon