· 

Heb jij het lef om het risico aan te gaan met de ander?!

Samenwerken kan soms best spannend zijn!

 

Een van onze medewerkers, 50 jaar oud, was de laatste 12 jaar 3 keer in behandeling vanwege depressie. Hij had meer dan 20 jaar voor ons bedrijf gewerkt en was een succesvolle verkoopdirecteur geweest. Sinds zijn naaste terugval kreeg hij administratieve klusjes (analyse van statistieken en bedrijfsgegevens). Niemand wilde hem nog operationele verantwoordelijkheid geven.

 

Toen ik deze afdeling overnam, kreeg ik het advies om hem gewoonweg te ontslaan.

In plaats daarvan vroeg ik hem rechtstreeks naar de redenen van zijn depressie en luisterde naar zijn verhaal, hierdoor ontdekte ik dat een bepaald voorval in zijn professionele leven tot de eerste depressie had geleid en hij daarna vrij snel in een negatieve spiraal terecht was gekomen. Ik zei hem dat ik hem een kans wilde geven op voorwaarde dat we met een schone lei zouden beginnen. Er zouden geen speciale condities meer voor hem gelden en zijn collega’s zouden het niet meer hebben over zijn ‘gezondheidstoestand’.

 

Op dit moment is deze werknemer een gemotiveerde kracht. Hij is betrouwbaar en altijd bereid om te helpen. Waarom werd mijn aanpak? De werknemer vertelde me dat ik de eerste was die openlijk vroeg naar zijn depressie en bereid was te luisteren. Ik won zijn vertrouwen en daarom was hij bereid het te proberen. Toen ik hem op dezelfde manier behandelde als de rest van het team, beseften de anderen dat ik meende wat ik zei.

 

foto Unsplash Kiana Bossman

Acceptatie versus frustratie

Waarom ik dit vertel? Omdat je op deze manier acceptatie uitstraalt én je neemt risico met als doel om het potentieel van de persoon te activeren. Wat is de reden dat een medewerker vastloopt, Ik wil graag de motivatie begrijpen en het potentieel zien. Achter deze man gaan staan zonder de verantwoordelijkheid te nemen voor diens feitelijke functioneren. Het biedt troost, bescherming, geloof en energie om hem een kans van slagen te geven. Tuurlijk neem je dan risico, maar diep van binnen geloofde ik dat deze benadering effectief zou zijn en dat bleek te kloppen.

 

👉Vraag voor jou:

Wanneer heb ik een risico genomen met een medewerker vanuit je verbinding met hem of haar?

Compassie en empathie

Idealiter is verbindend een wederkerig proces dat de mensen voedt die je bij betrokken zijn. Het is meer dan contact, meer dan rapport maken. Het is een emotioneel geven en nemen. Een teken van verbinding is het vermogen om empathie en compassie voor de ander te voelen.

 

Empathie en compassie zijn de belangrijkste ingrediënten van caring. Zorgen.

 

We weten  uit ons werk en ons onderzoek dat leiderschap in essentie persoonlijk is. Zakendoen is zowel rationeel als emotioneel; mensen brengen hun hele zelf mee naar het werk.

 

👉 Stel jezelf de volgende vragen:

  • Ben ik in staat om mezelf in een ander te verplaatsen?
  • Ben ik in staat zelf te verbinden met andermans pijn en frustratie??
  • Geef ik om anderen?
  • Hoe laat ik mijn zorg voor anderen zien?

 

foto Unsplash jOHN tYSON

Een gemeenschappelijk doel delen


Even een kleine test voor jou:

Onderzoek je eigen leiderschapsgedrag

👉Beoordeel hoe vaak je op een schaal van een tot 5 (1 = nooit, ,5 = altijd):

  • Je teamleden waardeert als mens en niet alleen als werknemers die hun rol vervullen;
  • Menselijke beperkingen en zwakheden op een ondersteunende manier accepteert;
  • De kern van goedheid in Mensen ziet voordat je hem beoordeelt of bekritiseert.

Als je jezelf minder dan 1 3 geeft voor bepaald gedrag, noteer deze eigenschap dan als een ontwikkelingsprioriteit.

 

Accepteer de ander! Zie een potentieel persoonlijk talent in plaats van het huidige functioneren. Deze eigenschap gaat een stap verder dan iemand als persoon accepteren. Het zegt: ‘Ik accepteer je niet alleen, ik geloof ook in je”,  zelfs als die ander dit zelf nog niet niet of nog niet in zichzelf gelooft.

 

Ooit was er vast ook iemand in jouw leven die het potentieel in jou zag, al voordat jij het zelf had gezien!!.

 

Wilt u uw organisatie versterken op het gebied van wendbaarheid, waarde gedrevenheid of het realiseren van continu verbeterde teams, dan bent u bij ons aan het juiste adres

 

 

Hoe wij u helpen deze doelen te bereiken?

 

Organisatiecoaching Teamcoaching Training en opleiding


Wij coachen organisaties om zich te ontwikkelen tot wendbare, doelgerichte samenwerkingsverbanden. Daartoe ondersteunen en adviseren we bij organisatie- en leiderschapsontwikkeling. Onze focus is een gezamenlijke blik op zowel waarde creatie als op menselijke interactie en de samenhang daartussen.

 

Onze team coaching richt zich op het teams helpen optimaal bij te dragen aan de klantwaarde waar de organisatie voor (be)staat.

 

Wij bieden een palet aan trainingen en opleidingen met een voorkeur voor maatwerk. Bent u bijvoorbeeld op zoek naar versterking van samenwerkingscompetentie of leiderschap? Zou u uw organisatie willen leren om Agile, Scrum of Lean toe te passen? 

 

Wij bespreken graag de mogelijkheden, maak vrijblijvend een kennismakingsgesprek!

 

Dare! brengt graag mens én organisatie in beweging!


bron Care to Dare