· 

Gewoon Boerenverstand Gebruiken

Doordat we niet in simpel geloven, zoeken we het onnodig vaak in moeilijk. De kracht van de eenvoud. Hoe help je nou het team om het simpel en krachtig te houden.

 

 

Zoek iemand die niet op je lijkt, doe iets wat je leuk vindt, durf van de weg af te gaan en hou het één seconde langer vol dan de ander.

 

Maar blijf ook vooral je neus gebruiken, steek die eens in andermans zaken, om te leren. Een kijkje in de keuken van de ander nemen. Dit keer een combinatie van smaken door een blog over een stel én fanatieke ondernemers

Jonnie en Thérèse Boer van de Librije.

Maar ook het boek ‘Boerenwijsheden’ van Tjeerd den Boer en Niels van Rees staat centraal. Het boek gaat over de 7 smaken, die elk staan voor een leiderschapskwaliteit.

Bitter, zuur, zoet, zout, umami, vet en 3D.  Zeven smaken, zeven waardevolle lessen die we hier met je delen. Doe er je voordeel mee.

 

En blijf een beetje aanklooien, proeven, serveren, ervaren in je eigen keuken/ onderneming of team!

foto Unsplash: who-s-denilo

Kenmerken van succesvol samenwerken

Het DNA van de Librije en de kenmerken van een Resultaat gerichte organisatie!

 

De Librije in Zwolle presteert dagelijks op fascinerend hoog niveau en draagt al meer dan 10 jaar onafgebroken de erkenning van drie Michelin sterren. Voldoet de Librije aan de succesfactoren en de kenmerken van een Resultaat gerichte organisatie?
Ook in zo'n organisatie zijn pieken en de dalen van de Librije. Opvallend is het complementaire karakter van het koppel. Jonnie kan iets wat Thérèse niet kan, namelijk koken, en Thérèse kan iets wat Jonnie niet kan, namelijk de bediening aansturen. Hoewel Jonnie dat met een glimlach in twijfel trekt, geven ze toe dat ze elkaar goed aanvullen.

Nooit concessies en talenten kietelen

Doe nooit concessies op je kwaliteit en luister naar je klanten is een motto die ze beide dragen. Goed personeel vinden dat aansluit bij deze mentaliteit is lastig in de horeca. Elk detail maakt het verschil.

 

Werken in deze drie sterren zaak is met recht topsport te noemen en dat is dan ook niet voor iedereen weggelegd. Thérèse geeft aan dat ze de talenten die ze in huis hebben koesteren en ‘kietelen’ met nieuwe uitdagingen. Andersom moet je ook mensen laten gaan op moment dat er niet voldoende uitkomt.

 

foto de Librije  - Les Grandes Tables du Monde

7 Boerenwijsheden

Hoe kan je nou de tips van Jonnie en Thérèse combineren met de theorie van het boek ‘Boerenwijsheden’? Hoe maak je nou je organisatie of team tot een Resultaatgerichte Organisatie? In het boek wordt hier uitgebreid over gesproken. Voor nu vast zeven boerenwijsheden die direct toepasbaar zijn in je eigen organisatie. Veel succes!

 

 

Er is geen beste managementstijl. succesvolle  managers hebben stijlflexibiliteit, afhankelijk van de situatie.

Leer je leiders elke dag feedback te geven.

 

Je medewerkers motiveren tot willen, niet tot moeten.

Blijf continu verbeteren, vernieuwen én verlies daarbij het basisconcept niet uit het oog. Zoals bij De Librije blijft, naast alle innovaties, smaak x beleving, hét concept.

Ga lange termijn samenwerkingen aan en zorg daarmee voor continuïteit in de organisatie. In geval van De Librije zijn dit de samenwerkingen met bijvoorbeeld KLM, Holland America Lijn en de kruidenpotjes van Euroma met Originals Spices.

 

Afhakers winnen nooit,

winners haken niet af.

 

Ken je mensen en hun talenten. Hussel in de organisatie en ontdek waar iemand het beste tot zijn recht komt.

 

foto Unsplash Jonas Koel

Quotes Jonnie

Tot besluit delen we nog een aantal quotes van Jonnie.

 

  • In mijn keuken wordt er niet geschreeuwd
  • Geef je mensen hun eigen verantwoordelijkheden en die leggen weer verantwoordelijkheden bij hun mensen.
  • Durf af en toe van de weg af te gaan
  • Iedereen, van kok tot schoonmaker, wil het hier elke dag beter maken

Welke boerenwijsheden ga jij toepassen?

Hoe wij u helpen deze doelen te bereiken?

Organisatiecoaching Teamcoaching Training en opleiding

 

Wij coachen organisaties om zich te ontwikkelen tot wendbare, doelgerichte samenwerkingsverbanden. Daartoe ondersteunen en adviseren we bij organisatie- en leiderschapsontwikkeling. Onze focus is een gezamenlijke blik op zowel waarde creatie als op menselijke interactie en de samenhang daartussen.

 

Onze team coaching richt zich op het teams helpen optimaal bij te dragen aan de klantwaarde waar de organisatie voor (be)staat.

 

Wij bieden een palet aan trainingen en opleidingen met een voorkeur voor maatwerk. Bent u bijvoorbeeld op zoek naar versterking van samenwerkingscompetentie of leiderschap? Zou u uw organisatie willen leren om Agile, Scrum of Lean toe te passen? 

Wij bespreken graag de mogelijkheden.