· 

Nummer 7 zonder stress

'Met Karin, wat zeg je?! Even wachten, het is hier wat druk. We hebben net een nieuwe directeur en een interimmanager naast veel zieken.'

'Oké, kan ik je op een later moment terugbellen is mijn vraag?'
'Ja doe maar, we hebben ook veel zieken, niet allemaal Corona maar wel griep enzo.'
'Optie dat we volgende week dinsdag bellen?'



Ik laat Karin in haar druk zijn achter en ga haar volgende week dinsdag bellen. Denk dat ze dan ook druk is😉

Eén op de zeven werknemers loopt tegen een burn-out aan, maar zes op de zeven dus niet. Wat is hun geheim? Wie krijgt er wel en wie geen burn-out als gevolg van drukte en spanning?

‘Iedereen heeft het druk.’ Terecht. Ik stelde voor: Laten we, om te beginnen, het woord druk niet meer gebruiken, en al helemaal niet ‘druk druk druk’. En laten we die boodschap verspreiden. Druk en spanning zijn constanten van de werkmens, het is pas bijzonder als je die niet ervaart.

foto: Unsplash Mathew Henri


Leiderschap en burn-out…..

Voor haar promotieonderzoek 'Leading Through Burnout' onderzocht de Amerikaanse onderzoeker Kandi Wiens de relatie tussen emotionele intelligentie en omgang met stress en burn-out bij 35 chief medical officers (CMO), directeuren van grote ziekenhuizen. Haar conclusie ligt voor de hand: emotionele intelligentie verkleint het risico op burn-out.

 

 

Wiens publiceerde vier artikelen in Harvard Business Review, samen met onder anderen collega Annie McKee. En er is meer wetenschappelijk onderzoek op dit terrein, zoals Maleisisch onderzoek naar EQ en burn-out onder 143 HR-professionals.

Zo’n 70 procent van de CMO’s uit het onderzoek van Wiens vond dat hij het druk, erg druk of afschuwelijk druk had, maar het overgrote deel doorstond een burn-outtoets probleemloos. Diepte-interviews duiden op emotionele intelligentie als doorslaggevende voorwaarde om het opbranden te voorkomen.

Het Maleisische onderzoek toont aan dat vooral de zware sociale druk, met name in de omgang met personeel en hun problemen, een belangrijke veroorzaker van burn-out onder HR-mensen is. HR-professionals moesten zich nogal eens inhouden om de lieve vrede te bewaren. Degenen die beter met eigen en andermans emoties leerden omgaan, waren er nauwelijks vatbaar voor om opgebrand te raken. Werkgevers moeten proberen de sociale druk te verminderen en moeten mensen scholen in emotionele intelligentie.

Volgens Wiens & McKee is een aantal punten belangrijk om te voorkomen dat je opgebrand raakt:
foto unsplash Arie Wubben

1) Doe niet zo druk

Velen van ons creëren hun eigen stress door de lat voor prestaties op werk, thuis en maatschappelijk op 2 meter te leggen en daartoe agenda’s vol te pompen, en raken meer en meer opgefokt als ze met lat en al in de dikke mat kletteren. 

In plaats daarvan: denk en zeg dat je tijd hebt voor mensen, laat goede gesprekken uitlopen, zeg gerust afspraken af, loop lachend weg uit vergaderingen, een smoes brabbelend – en bespreek die houding ook met anderen. Ga eens zitten met jullie agenda’s om al die drukte te evalueren. Wat heeft het aan het eind van de week opgeleverd, behalve dat je doodmoe het weekend ingaat? De emotionele drijfveren onderkennen is de kern tot ontspanning.

2) Maak je niet zo druk

Onderken wanneer je primaire emoties met je aan de haal gaan: angst dat het verkeerd kan gaan, boosheid over stagnatie, irritatie over anderen, en probeer er positieve emoties voor in de plaats te stellen: wees blij dat je gezond mag meedoen of blij met de aandacht van, en samenwerking met, je collega’s.

 

Het de-escaleren van dreigende conflictsituaties is voor de burn-outgevoelige collega essentieel. Emotioneel zelfbewustzijn stelt je in staat om de bronnen van frustratie en angst te begrijpen en verbetert je vermogen om verschillende reacties te overwegen. Zelfmanagement stelt je in staat om kalm te blijven, impulsen te beheersen en gepast te handelen wanneer je met stress wordt geconfronteerd. 

3) Zo perfect ben je gelukkig niet

Wie bewust sterke en zwakke eigenschappen evalueert, kan met meer zelfvertrouwen werken: op zijn sterke punten acteren en zich inhouden op zwakke punten, en hulp van anderen accepteren. En anderen wellicht wat vaker gelijk geven. Zeker bij een promotie, vaak een stimulans om je voluit te bewijzen onder angst dat je het niet kunt, helpt het om zelfverzekerd en bescheiden te zijn in plaats van zelfverzekerd en ambitieus.

4) Creëer adempauzes

We staan altijd aan, letterlijk. Onderken bij jezelf wanneer en waarom je je steeds wilt uiten, of dat juist niet meer durft. Niets is vreselijker dan in een lift staan, vinden we. Tot we ontspannen gaan denken, observeren en glimlachen in plaats van de etage-nummertjes te tellen.

 

Hoe reageert je collega als je rustige muziek laat horen of als je voorstelt samen ademhalingsoefeningen te doen? Of eenvoudiger: als je voorstelt dat je voortaan in de middagpauze samen gaat wandelen en afspreekt je ’s avonds niet naar de sportschool te haasten?

5) Lummel wat meer en vergeet niet te lachen

Ieder jaar op 15 april is het Nationale Lummeldag. ‘Waarom deze dag?’ vraag je je misschien af. 15 april is de geboortedag van Leonardo da Vinci, de zestiende eeuwse schilder, uitvinder, filosoof, natuurkundige, beeldhouwer en componist. Da Vinci beweerde: “De grootste geniën presteren meer als ze minder werken.” Dat hij zijn eigen wijsheid heeft toegepast, blijkt wel uit de imposante lijst aan meesterwerken die hij heeft voortgebracht. De Mona Lisa is er daar slechts één van.

 

 

Het nemen van rust om op die manier beter te kunnen presteren, geldt echter ook voor gewone stervelingen. In de strip ‘Jan, Jans en de kinderen’ blijkt Catootje op een verrassende manier tegen niets doen aan te kijken: “Ik verveel me. Wat fijn. De zomer duurt lekker lang als jeje verveelt.”

 

Lummelen, ofwel flierefluiten, luieren of gewoon wat rondhangen, is goed voor je. Je brein komt dan in een andere stand te staan waardoor problemen en vraagstukken onbewust worden opgelost. Ook ontstaan tijdens het lummelen vaak de meest creatieve en originele ideeën.

 

foto unsplash juan di nella


SMILE;-)!

Dé manier om in een goed humeur te raken en te blijven, is om veel te lachen en te glimlachen. Een goed humeur werkt aanstekelijk. Of je nou in een goede stemming bent of een rothumeur hebt, je steekt hiermee je directe omgeving aan. En omgekeerd raak je ook beïnvloed door de stemmingen van mensen om je heen.

 

Het is heel gezond om jezelf, anderen en het leven niet te serieus te nemen. Het voordeel van een goed humeur is niet alleen dat je de sfeer om je heen positief beïnvloedt, maar ook dat je meer bestand bent tegen onplezierige stemmingen van anderen. Vervelende dingen lijken stuk voor stuk van je af te glijden als je goedgehumeurd bent.

 

Kinderen lachen veel vaker dan volwassenen. Een zesjarig kind lacht gemiddeld 300 keer per dag, volwassenen steken daar met 47 keer schril tegen af. En dat is zonde, want lachen is écht gezond. Als je lacht:

  • train je je longen en stimuleer je je bloedcirculatie;
  • maak je hormonen (catecholaminen) aan die de alertheid verhogen en komen er endorfinen vrij, de natuurlijke pijnstillers van het lichaam;
  • versterk je je immuunsysteem, waardoor je beter bestand bent tegen ziektes.

Door te lachen, ook om jezelf, kun je de dingen relativeren. Het is heel gezond om jezelf, anderen en het leven niet te serieus te nemen.

 

En mocht dat een keer niet lukken: dan kunnen we het nummer ‘Ik heb een heel zwaar leven’ van cabaretière Brigitte Kaandorp aanraden: ‘Ik heb een heel zwaar leven, echt heel zwaar, moeilijk moeilijk moeilijk moeilijk moeilijk.’ Hou je vooral niet in en zing het nummer uit volle borst mee. Geheid dat je je meteen beter gaat voelen!

bron intermediar