· 

Doe maar een blikje klanten!

‘Waar zitten ze dan? Klanten, ze zucht….Nou als jij ze weet te vinden, dan geef mij maar wat klanten. Opstandig kijkt ze me aan.’ ‘Dus ik besluit om ook maar opstandig terug te kijken, heb niet voor niets zo’n dikke rimpel tussen mijn wenkbrauwen. Daar maak ik dan maar mooi gebruik van.

 

Hoppa, het gevecht: Kiek ie noa mie, kiek ik noa oe* is geopend.

Je hebt een geweldig idee, een prachtig businessplan, je website klopt, je organisatie staat en nu blijven ze uit. Klanten.

Of ze nemen afscheid, ook zo’n ding om ‘boos’ op te zijn.

 

Maar ja, je zult eerst moeten dienen om te verdienen!

 

foto Unsplash: alexander sinn


Hoe dahaaaaan, Ina? Nou lieve Maureen, start eens met wat minder boos zijn, met droeftoeters bereiken we niks en daar gaan anderen niet op ‘AAN’ het begint met enthousiasme, jezelf belangrijk vinden en dan een bak met dienen. Altijd meer geven dan mensen van je verwachten.

 

Wil je je invloed vergroten, dan moet je een goede sociale antenne ontwikkelen. Je sociale antenne is een persoonlijkheidskenmerk: het toont aan in welke mate je op andere mensen gericht bent en in hoeverre je geneigd bent om je gedrag aan te passen aan de situatie waarin je je bevindt.

Klanten zijn net mensen!

Wat je geeft, ontvang je terug Het is dus ongelofelijk belangrijk om je sociale antenne te ontwikkelen. Denk maar aan het principe van wederkerigheid: als iemand iets voor jou doet, dan ben je sneller geneigd iets terug te doen.

Wederkerigheid komt neer op wat we vaak ‘een kwestie van geven en nemen’ noemen. Je geeft iets aan een ander waardoor deze persoon geneigd is iets voor je terug te doen of je iets terug te geven.

 

Aan wie geef jij binnenkort iets wat voor de ander betekenisvol, onverwacht en persoonlijk is?

 

Het is wijs om mensen ervan te overtuigen om dingen te doen, en ze te laten denken dat het hun eigen idee was.

– Nelson Mandela

 

Unsplash: H. Heyerlein


De ander bepaalt ons succes bij beïnvloeden.

Dus je kan nog uren werken aan je website, je workshop of je producten maar die groene telefooncel op de hoek van de straat die is toch ook verdwenen?! Dus ga ik gesprek met de ander.

 

Waarom wint het beste idee niet altijd? Waarom lukt het je soms gewoon niet om een ander te overtuigen, zelfs al heb je een fantastisch plan of product? Dat zou toch voldoende moeten zijn? Blijkbaar niet. De ander bepaalt namelijk ons succes, zegt Goethem, onderzoeker en schrijver van het boek IJs verkopen aan Eskimo’s (2012).

Overzicht is overwicht!...

En stap af en toe eens je je eigen helicopter. Bekijk een gesprek eens van bovenaf. Knopje emotie schiet stoel vooral even uitzetten. Want zet je deze open dan verdwijn je kek leuk in plakjes door je eigen plafond.

 

Overzicht is overwicht!

Overtuigende mensen spreken vanuit overzicht. Dat wil zeggen: ze nemen alles zorgvuldig in zich op, nemen het in overweging en kiezen pas daarna. Overzicht geeft je ruimte. Als je overzicht hebt, zie je tijdens een gesprek wat er gebeurt en kies je vaker voor de juiste reactie.

 

Overzicht houden is een onderdeel van de kwaliteit ‘helikopteren’. Het woord ‘helikopterview’ betekent dat je overzicht houdt over het geheel en de details. Je hangt als het ware boven een bepaalde situatie en bepaalt dan de vervolgstappen.

unsplash: Markus Spikse


ABCD

Richard Brandon die kan heel goed 'helicopteren', altijd handig als miljardair en eigenaar van de Virgin Group, een Britse holding met tweehonderd zeer uiteenlopende bedrijven.

Wat is dan zijn groeifilosofie?!

 

ABCD:

Branson?: ‘Voor de buitenwereld lijkt onze bedrijfsvoering misschien volslagen onlogisch. Toen we een platenlabel hadden, startten we een luchtvaartmaatschappij. Daarna kwamen mobiele telefonie en sportscholen. De synergie wordt duidelijk in onze ABCD-formule.’

 

ABCD staat voor Always Be Connecting Dots. 

Denk aan de puzzels waarbij je als kind de puntjes met elkaar moest verbinden en er uiteindelijk een tekening ontstond. De eerste puntjes waren misschien moeilijk, maar naarmate het plaatje meer vorm kreeg, werd het makkelijker om de puzzel op te lossen.

Sommigen laten de puzzelstukjes liever compact in de doos zitten. Ze beginnen niet maar kijken wel graag naar de doos;-)

Tip

Kijk eens naar je agenda van vorige week, naar alle ontmoetingen die je hebt gehad en naar alle taken die je hebt uitgevoerd, en schrijf de resultaten en doelen van die week op één A4.

 

Er ontstaat zo een panorama waardoor je anders naar die week gaat kijken. Wat is de gemeenschappelijke deler van alle woorden die op het A4’tje staan? Wat is wat jou drijft, wat zijn jouw talenten en wat is jouw missie in je werk?

 

Enne, zoals een wijs man mij ooit kon vertellen op een te vaag plein ergens in Rome….

 

Er is slechts één weg naar geluk en dat is ophouden met je zorgen maken over dingen waar je geen invloed op hebt (Epictetus, Filosoof, 130 v.Chr).

 

Lach en geniet, blijf ondernemen Vergeet ook vooral niet om jezelf te lachen. Het is heel

stimulerend om jezelf niet al te serieus te nemen! W

 

Wil jij je richting geven aan je ZAAK en samen met een coach in een aantal sessies stappen maken? Stuur ons een bericht! 💥🚀🚗

 

*Twentse uitdrukking, navelstaren, aankijken maar vooral niet in beweging komen


Bron: ICM succesvol communiceren

Reactie schrijven

Commentaren: 0