· 

Hoe de manager in een goede fee veranderde

Net nu alles weer een beetje aan het draaien is vallen we weer stil. Ik kijk eens kritisch naar mezelf. Wat heb ik nu geleerd van de ‘vrije’ periode na de lockdown. In een tijd waarin de wereld steeds complexer wordt en de grenzen vervagen tussen werk en privé. 

 

Gewoon als een malle aan de slag gaan. Soort voor chaos voor de stilte en zie daar. Er is weer stilte…

Dan is het maar wat belangrijk om de regie te pakken en eigen keuzes te maken. 

Daarom is persoonlijk leiderschap waardevol voor iedereen, ongeacht functie en rol.

Met of zonder een baan op dit moment.

 

De ontwikkeling van persoonlijk leiderschap gaat over het bewust maken van keuzes, en over het nemen van verantwoordelijkheid voor gemaakte keuzes in het (werkzame) leven. Over je aandacht en energie richten op doelen die je wilt bereiken. Over het stuur pakken, regie nemen over het proces om je doelen te bereiken.

 

En dat is maar wat lastig. Geef maar eens leuk leiding aan de meest lastige persoon op dit aardbolleke, jezelf.

 

Dan heb je jezelf wat onder controle en dan komt het volgende gedoe, effectief zijn in het contact en de samenwerking met anderen in je omgeving. Realiseren van doelen gaat immers ook over de vraag hoe je dat doet in contact met anderen.

 

Hoe goed ben jij als manager?
13 vragen die dat beantwoorden. De leider van een team zijn met een te korte geduldspier. Je weet het wel, alles draait om communicatie en (voorbeeld)gedrag. Hoe communiceer je je boodschap, hoe coach je, hoe kom je over en wat doe je zelf.

 

Daar begint al het eerste sprookje: ‘spiegelt, spiegelt aan de wand, ben ik de leukste leider van het hele land?’ Tijdens coaching en teamtraining kan de spiegel wat confronterend zijn. Uiteindelijk wordt jouw succes als manager echter bepaald door je medewerkers. Zij werken dagelijks met je en zijn de beste mensen om jou te kunnen beoordelen.

 

In het geheim zijn we natuurlijk gewoon de baas aan het heropvoeden;-)

-Loesje


13 vragen voor evaluatie

In het artikel “Here's How Google Knows in Less Than 5 Minutes if Someone Is a Great Leader” worden de 13 vragen beschreven die Google stelt aan haar medewerkers om haar managers te evalueren. Van de 13 vragen gaat slechts 1 vraag gaat over vakinhoudelijke kennis. #bam.

De laatste 4 vragen zijn de “bekende” standaard beoordelingsvragen. De 8 vragen die overblijven gaan over gedrag en communicatie van de manager. Hoe gaat de manager om met de medewerker? En hoe zorgt de manager dat doelen behaald worden. Het zijn heldere vragen waarop de medewerker een score tussen 1 (sterk mee eens) en 5 (sterk mee oneens) kan geven.

Vertaald naar het Nederlands zijn de vragen:

  1. Mijn manager geeft me toepasbare feedback waardoor ik beter word
  2. Mijn manager is geen “micromanager” (bemoeit zich met details die op andere niveaus zouden moeten worden opgepakt)
  3. Mijn manager toont respect voor mij als persoon
  4. Het gedrag van mijn manager toont dat hij/zij mijn inbreng in het team waardeert. Zelfs als dit afwijkt van zijn/haar ideeën
  5. Mijn manager houdt het team gefocust op onze belangrijkste resultaten/output
  6. Mijn manager deelt regelmatig relevante informatie van zijn/haar manager en hoger management
  7. Mijn manager heeft een zinvol gesprek met me over mijn carrière ontwikkeling gehad in de afgelopen 6 maanden.
  8. Mijn manager communiceert duidelijke doelen voor ons team
  9. Mijn manager heeft de technische expertise (bv programmeren in software, verkoop in sales, financieel in Finance)
  10. Ik zou mijn manager aanraden aan andere collega’s
  11. Ik ben tevreden met mijn managers prestatie als manager
  12. Wat moet je manager vooral blijven doen?
  13. Wat zou je manager moeten veranderen?

unsplash Waldemar Brandt


Inzicht en het spiegelbeeld

Het is een mooie set vragen die je binnen een paar minuten inzicht geeft hoe je het als manager doet vanuit de ogen van je medewerkers. Stel jezelf deze vragen eens. Hoe doe jij dit binnen je team. Dat gaat je al mooie inzichten en groeipunten opleveren.

 

Mocht je het aandurven zet deze vragen dan ook uit bij je medewerkers. Om oprechte feedback te krijgen zou je dit idealiter anoniem doen. Op die manier zullen de mensen die je hierop lager zouden scoren dit ook echt doen. Je kan dit bijvoorbeeld doen via surveymonkey of via een ander platform. Wat je score en feedback ook is. Je zal er altijd beter van worden als manager. Ook kan je dan je eigen score naast de groepsscore leggen om te bepalen hoe goed je eigen beeld over jezelf is.

Groeipunten definiëren

Als je dan daarna voor jezelf je groeipunten definieert en daar concrete acties voor bepaalt zul je nog verder gaan groeien als manager. Ook zullen je medewerkers tevredener en blijer worden. Daardoor zullen ze nog beter gaan functioneren en succesvoller worden. Er is dus op veel vlakken winst te behalen.

 

En blijf in alles oprecht aandacht geven aan me mensen, daar is niks mis mee!

 

 

"Om te kunnen zeggen dat je af en toe onzeker bent, heb je een boel zelfvertrouwen nodig” 

 

Sparren?

Zit je in een lastige periode waarin zaken niet goed lopen en wil je hierover sparren? Zodat je begrijpt wat er speelt en je er iets aan kunt doen? Dat kan. Kijk even naar wat ik je kan bieden 

Unsplash: megan markhamda

Gun je een energiek en goed leven!

Bron: business impact nieuwsbrief