· 

‘Startup model canvas’

De wijze waarop je klanten beslissingen nemen en prioriteiten stellen is duidelijk compleet anders dan je gewend bent.

 

Om de coronacrisis te kunnen overleven, zul je je oude businessmodel hier dus (tijdelijk) op aan moeten passen. Voor het beschrijven van het nieuwe model kun je hetzelfde ‘startup model canvas’ gebruiken. De vragen die je jezelf moet stellen zijn echter wel anders.

Bron foto: Unsplash Sandy Millar

KLANTEN

Welke klanten zullen de producten en/of diensten uit je oude businessmodel blijven afnemen? Welke nieuwe klantgroepen zijn mogelijk (bijvoorbeeld vanwege de coronacrisis, die ook kansen biedt) ook geïnteresseerd in je huidige oplossingen? Welke nieuwe klantgroepen (bijvoorbeeld die hard getroffen zijn door de coronacrisis) zijn bereid snel te betalen voor jouw kennis en ervaring?

 

PROBLEEM/ BEHOEFTE

Met welke acute problemen hebben je bestaande klanten op dit moment te maken, bijvoorbeeld als gevolg van de coronacrisis? Hoe kun jij jouw kennis en ervaring inzetten om dit probleem op te lossen?

 

OPLOSSING

 

Welke concrete oplossing kun jij klanten bieden om hun acute problemen op te lossen?

 

Unieke waarde propositie: 
met welke boodschap overtuig jij jouw klanten om voor jouw oplossing te kiezen? Houd er rekening mee dat bestaande klanten in deze tijd, net als jij, de kosten zo laag mogelijk proberen te houden. Een duidelijke en overtuigende waard propositie is cruciaal om een voet tussen de deur te krijgen.

 

foto: Unsplash Yasin Alsbey

TOUCHPOINTS MET KLANTEN

Op welke momenten en via welke kanalen wil je contact hebben met je (potentiële) klanten?

 

Kerncompetenties: welke kerncompetities heeft jouw startup momenteel al om de oplossing(en) aan te kunnen bieden?

 

Kerncapaciteiten: welke activiteiten kun je zelf uitvoeren en welke taken ben je van plan om zelf uit te gaan voeren? In deze financieel onzekere tijd is het verstandig om zoveel mogelijk inhouse te houden. Maar bij sommige zaken is dit nu eenmaal niet mogelijk.

 

ORGANISATIE

Wie uit je huidige kernteam heb je allemaal nodig om de oplossing aan te kunnen bieden? De kans is groot dat je van sommige mensen uit je kernteam (tijdelijk) afscheid moet nemen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het opzeggen van contracten met externe consultants.

LEVERANCIERS & STRATEGISCHE PARTNERS

Welke leveranciers en strategische partners heb je minimaal nodig om je oplossing aan te kunnen bieden aan je klanten? Het is nu meer dan anders belangrijk om kritisch te kijken naar de kwaliteit en tarieven van je leveranciers en partners.

TOUCHPOINTS MET LEVERANCIERS

welke leveranciers en strategische partners heb je minimaal nodig om je oplossing aan te kunnen bieden aan je klanten? Het is nu meer dan anders belangrijk om kritisch te kijken naar de kwaliteit en tarieven van je leveranciers en partners.

VERDIENMODEL

 

Welke huidige inkomstenbronnen zijn in je nieuwe businessmodel nog actueel? En welke nieuwe inkomstenbronnen komen zijn nieuw? Wat is de omvang van elk van de inkomstenbronnen?

 

Unsplash: Johannes W

KOSTENSTRUCTUUR

Welke nieuwe kosten moet je maken om de winstgevende oplossingen aan te kunnen bieden? En wat is de omvang van die kosten? Belangrijk is elke euro drie keer om te draaien. Welke kosten zijn écht noodzakelijk op dit moment en wat kan wachten?

FINANCIERINGSSTRATEGIE

Op welke wijze wil je de activiteiten van je startup in de aankomende tijd financieren? Zijn er mogelijkheden om je huidige schulden op een voordeligere manier te herfinancieren?


Startup strategie

Voer je overlevingsplan snel uit!

Als het goed is heb je tijdens het beschrijven van het nieuwe businessmodel alle handvatten gecreëerd waaraan je jezelf de aankomende maanden vast kunt houden. Je weet in deze fase met welk nieuw businessmodel je de coronacrisis gaat overleven. Het is nu van belang om het overlevingsplan zo snel mogelijk uit te voeren. Als het water tot aan je lippen staat, wil je namelijk geen moment verliezen. Hoe je overlevingsplan er precies uitziet, is afhankelijk van de gekozen route.

 

 

Vaak vraagt het uitvoeren van het overlevingsplan om een tijdelijke transformatie van de startup, waarbij er bijvoorbeeld afscheid moet worden genomen van leden uit het kernteam en de oude activiteiten tijdelijk op pauze worden gezet. Realiseer jezelf dat dit slechts tijdelijk is. Je kunt altijd weer terug naar het oude businessmodel als je eenmalig in wat rustiger vaarwater bent gekomen.

Het is nu van belang om het overlevingsplan zo snel mogelijk uit te voeren!

'We zijn goed in ergens voor gáán. Het probleem is alleen dat we vaak maar blíjven gaan', zegt schrijver Abdelkader Benali. Hij leerde van Afrikaanse hardlopers hoe belangrijk het is te rusten. 'Die Afrikaanse hardlopers trainen hard, maar ontspannen vervolgens net zo hard, met dezelfde intensiteit.' 

 

Rusten is een vaardigheid. En: die kun je oefenen.

Alleen is het is nu van belang om het overlevingsplan zo snel mogelijk uit te voeren!

Hulp nodig?!

 

 

Bron frankwatching:

Volgens auteur Tony de Bree van het actieboek ‘Overlevingsstrategie voor startups‘

Bas brouwer 22 juni 2020

uNSPLASH Malik Owais