· 

De klaag en jubel muur

 

Zalig af en toe eens lekker klagen, makkelijk, vanaf een terras alles van je af blazen of op de zaak bij de koffiemachine. Samen een vijand hebben waar we over kunnen klagen schep gelijk een band. Ga je klagen bij Ome Google dan krijg je al na  0,28sec., 24.300.000 resultaten. Dus klagen levert wel degelijk resultaten op. De betekenis van klagen is:
kla·gen (klaagde, heeft geklaagd) 1droefheid of pijn door geluiden of woorden uiten2zijn ontevredenheid uiten
Oké, ik lees wat je zegt, maar lossen we door te klagen het probleem op? Al zijn we wel klasse klagers als mens.

 

Harvard business Review publiceerde deze maand een artikel over een wereldwijd onderzoek onder 19.000 werknemers. Slechts 16% voelt zich verbonden met de organisatie en Nederland bungelt hierin met 11% onderaan.
Wauw, je zal maar een klager zijn en hiervoor beloond worden, dat juist de ambitieuze collega besluit om te vertrekken.
In die lage score zit genoeg ruimte voor actie en verbetering, en dat begint natuurlijk met je eigen houding, De filosoof Epectitus wees er 2.000 jaar gelden al op dat we ons beter kunnen focussen op zaken die we wel kunnen verbeteren dan te blijven klagen over iets dat buiten je controle ligt.
Als ik in teamtrainingen de vraag stel ‘Wat er niet goed gaat, waar mensen energie verliezen en afhaken of wat anderen zouden moeten veranderen, vinden deelnemers dat in de regel makkelijker
dan te omschrijven wat er wél goed gaat.
Negatieve feiten komen makkelijker naar voren, iets met de oude cijferlijst van ooit. De mindere cijfers benoemen, wat zijn we toch een raar volkje
😉

Wanneer we de vraag stellen ‘wat kun jij verbeteren aan de situatie’, ‘wanneer ben jij tevreden aan het einde van je werkdag’, welk aandeel heb jij daaraan gehad en ‘wat ga jij anders doen’ is er al verwarring over de jij in de zin. Yep, de jij, dat ben JIJ.

 

Klagen is zalig, voelt veilig, kijk naar het weer, mens, wat kunnen we hierover bomen, maar het lost niks op. Het zorgt wel voor meer verbinding met collega’s en minder met het bedrijf en de werkgever. In zo’n cultuur ontstaan geen winnende team.

 

“Winnaars hebben een plan, verliezers een excuus”
-Marc Lammers (bondscoach Nederlands dameshockeyteam)

 

Waar wil je als team samen naar toe, bepaal het doel. Vervolgens is er voorbeeldgedrag van de leider nodig, want medewerkers volgen vrijwel altijd gedrag. Geeft deze leider het juiste voorbeeld? Lukt het hem of haar de informele leider in de missie mee te nemen? Dan gaat het lukken.

 

Want wat het beste werkt vraagt om kleine stappen die direct tot resultaat leiden.
Door echt te vragen, krijg je zelfs de vastgeroeste klager mee en zal je zien dat de klaagcultuur (muur) wordt omgebogen tot verbondenheid. Verandering van gedrag begint met kleine stappen.

 

En mocht je vandaag bij jezelf bemerken dat je begint te klagen….

 

Schrijf het op een briefje, noteer ook wat JIJ eraan kan doen.

 

Nu het weer nog😉

 

 

 

#focus #groei #executivecoaching #lef

 


Foto:  Unsplash Gage Walker
Bron:  Tubantia, Martin Hersman